Gå til innhold

å lære spansk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei...

Har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på..

Har alltid ønsket å lære meg spansk for å stille litt sterkere ved ferieturer og for interessen sin del.

Men har ikke hatt andledning til dette før nå.

Det jeg lurer på er:

- Er det et vanskelig språk å lære seg i voksen alder?

- Noen som har tatt kurs over internett som de kan anbefale meg?

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt kurs i spansk både i Norge og i utlandet. Hadde spanskkurs gjennom Aftenskolen, noe jeg ser i ettertid at var ganske bortkastet. Hadde timer en gang i uken i et halvt år. Da jeg tok timer i et spansktalende land gikk vi igjennom hele aftenskolens pensum iløpet av de tre - fire første dagene på kurset... Det var dog på fulltid og med privatlærer, men definitivt mye mer lærerrikt. Så om du ferierer mye i spansktalende land vil jeg absolutt anbefale deg å ta timer der, da får du i tillegg inn mange av de lokale ordene! :)

Jeg var vel 19 da jeg begynte å lære spansk, både på kurset i Norge og i utlandet var det folk fra 17 til over 50. Så lenge du har interessen for å lære så vil det nok gå bra!

Det er mye kurs og sider for å lære spansk på nettet, prøv å google deg frem for å finne de sidene du liker. Jeg liker godt About.com's Spanish Word of the Day, der får du tilsendt et ord på mail hver dag som forklarer meninger, hvordan det brukes, osv. Det er også masse annen nyttig informasjon på sidene.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar begge to!

Skal ta å sjekke de sidene og prøve å komme i gang. :)

Synest dere at det var et vanskelig språk å lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Språket spansk er, i og for seg, et ganske komplisert språk og med mange flere ord enn norsk. MEN når man kommer inn i det blir det mye enklere (verbbøying etc).

Jeg har bodd i spania i noen år og lærte spansk her (tok aldri noe kurs). Snakket spansk flytende etter 1,5 - 2 år. (Snakket også mye engelsk - hadde endel engelske venner der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest her over sier, så er det mye å lære. Verbbøyninger på spansk er noe herk, masse pugging som må til! Men om du bare er interessert i å kunne snakke spansk for å gjøre deg forstått i ferien, er det ikke vanskelig. Mye ord som er like på norsk eller engelsk. Bare prøv å finn deg en spansk artikkel så skal du se hvor mye du faktisk forstår uten å ha lært et eneste ord spansk!

Jeg snakker sjelden spansk nå, og mitt største problem er at spansktalende snakker så himla fort. Så lenge de roer ned litt får jeg med meg det meste. Og så har jeg glemt mesteparten av verbbøyningene, så jeg snakker som regel i infinitiv med litt innslag av de fortidsformene jeg husker. Folk skjønner hva jeg skal frem til, og det er det viktigste... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spansk er ikke fryktelig vanskelig, men det er endel komplisert verbbøyning. Jeg har gjort et halvhjertet forsøk på å lære det, men kastet inn håndkleet etter en stund, mest på grunn av manglende interesse. Hvis du er motivert og har talent for å lære språk, burde ikke spansk være umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk er et relativt lett språk i forhold til mange av de andre kjente språkene. Det kommer også litt an på hvor lett du som person lærer og om du er en naturlig språk-kjenner eller ikke.

Jeg lærte meg spansk for 2 år siden og har snakket det aktivt siden da. Har fått bruk for spask opp til flere ganger. Jeg kan også fransk, som jeg har fått mye mindre bruk for i ettertid. Forskjellen på fransk, tysk og spansk er ganske stor da spansk er mye vanskeligere i den forstad at man ikke kan tenke norsk når man skal lære språket. I fransk er grammatikken akkurat lik den norske, mens i tysken er den vanskeligere og i spansken er den sånn midt imellom. Men spanskspråklige har en helt annen måte å tenke på enn oss norske. Dette er noe som gjør språket litt vanskeligere å lære, men man blir selvsagt vant til dette etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips om bra spanskkurs i utlandet?

Jeg var på et i Peru som ikke var helt vellykket.. Fordelen er at de snakker sakte og tydelig spansk der, i motsetning til i Spania.

Noen som har vært på kurs på steder hvor det var flinke lærere og bra opplegg generelt? Hvor var du, Twink?

Kunne gjerne tenkt meg å funnet et bra sted i sør- eller mellom-Amerika og reist dit på kurs noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips om bra spanskkurs i utlandet?

Jeg var på et i Peru som ikke var helt vellykket.. Fordelen er at de snakker sakte og tydelig spansk der, i motsetning til i Spania.

Noen som har vært på kurs på steder hvor det var flinke lærere og bra opplegg generelt? Hvor var du, Twink?

Kunne gjerne tenkt meg å funnet et bra sted i sør- eller mellom-Amerika og reist dit på kurs noen uker.

Jeg har hørt at i Argentina og Colombia så har de klar og enkel spansk, men vet ikke om noen spanskkurs der dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Honduras på denne. Nå er vel ikke Honduras kanskje det stedet man har mest lyst å reise til akkurat nå men... Skolen er veldig bra i den forstand at alle har privatlærer, og opplegget var ganske bra. Vertsfamiliene var ikke jeg og de fleste andre noe særlig fornøyd med, de var mer interessert i pengene enn å bli kjent med oss. Men lærerne på skolen er veldig sosiale, og det arrangeres aktiviteter i regi av skolen hver dag. Honduras har en veldig enkel spansk. Også har skolen flere avdelinger, så man kan sette opp et opplegg hvor man studerer flere steder i landet iløpet av oppholdet. Jeg valgte Honduras fordi det var blant de billigste stedene, og skal du være der en stund, så husk å prut på prisen! ;)

Ser Alehli anbefaler Guanjuato, det er en helt nydelig by! Har ikke vært på spanskkurs der, men er helt klart favorittstedet mitt i hele Mexico! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...