Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Det betyr jo at jeg får 20% mindre lønn. Hvis man tjener 500 000, utgjør 20% 100 000 kr, men det er jo før skatt... Samboer (tjener bedre enn meg) skal betale meg det jeg taper på å ha 80% dekningsgrad, men det riktige da er vel at han betaler det jeg ville fått utbetalt etter skatt? F.eks 60% av 100 000?
Norbertine Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Det blir jo ikke helt riktig, det er 80% over 56 uker eller 100% over 46 uker, og fars del (minst 10 uker) blir jo naturlig nok beregnet utfra hans lønn. Det riktige blir da lønn/uke * antall uker * 0,8 for 80%, mot lønn/uke * antall uker for 100%.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Det blir jo ikke helt riktig, det er 80% over 56 uker eller 100% over 46 uker, og fars del (minst 10 uker) blir jo naturlig nok beregnet utfra hans lønn. Det riktige blir da lønn/uke * antall uker * 0,8 for 80%, mot lønn/uke * antall uker for 100%. Men skal jeg gå ut fra brutto eller nettolønn når jeg regner? TS
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Har dere ikke felles økonomi når dere får barn? Hvorfor skal han betale deg noe, han betaler vel bare mer av felles utgifter isteden? - Jeg antar forresten du har en arbeidsgiver som dekker opp dersom du tjener 500 000? Ellers blir jo "tapet" for deg langt større, ettersom du da ikke vil få permisjonspenger av hele din nåværende lønn.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Det er skattemessig mer gunstig å ta ut 100 %, og så eventuelt ta permisjon fra jobben i de påfølgende ukene. Så da bør han heller betale deg all lønn i siste periode.
Norbertine Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Men skal jeg gå ut fra brutto eller nettolønn når jeg regner? TS NAV regner ut fra bruttolønn når de beregner hva du skal ha, så blir skatten trukket fra utbetalingen. Men når det gjelder hva du skal ha fra din samboer får du jo dette skattefritt, og da er det jo likegreit å regne ut fra nettolønnen. Resultatet blir jo det samme om du trekker fra skatten før eller etterpå. Jeg regner med dere har helt adskilt økonomi siden dere regner så nøye på dette, i så fall vil jeg gjøre deg oppmerksom på at du heller ikke får feriepenger for mer enn de 12/15 (avhengig av 100% eller 80%) første ukene (dersom du ikke har avtale med arbeidsgiver om dette, hvilket er mulig). Så dere burde kanskje legge til et ekstra beløp som følge av tapte feriepenger også.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Jeg regner med dere har helt adskilt økonomi siden dere regner så nøye på dette, i så fall vil jeg gjøre deg oppmerksom på at du heller ikke får feriepenger for mer enn de 12/15 (avhengig av 100% eller 80%) første ukene (dersom du ikke har avtale med arbeidsgiver om dette, hvilket er mulig). Så dere burde kanskje legge til et ekstra beløp som følge av tapte feriepenger også. Vi har ikke helt adskilt økonomi, vi har en felles konto som vi bruker til alt av felles utgifter, og så har vi hver vår private brukskonto. Samboer har mye bedre råd enn meg. Han betaler derfor et større beløp inn på felleskontoen enn meg. For at ikke mine "lommepenger" (privatkontoen) skal bli redusert, så tenkte vi at det var en god løsning at han setter noe inn på den. Feriepenger: skjønte ikke helt det, får man ikke feriepenger som vanlig, selv om man har fødselspermisjon? Ellers kommer jo mange kvinner dårlig ut? Hva er vanlig i arbeidslivet/i det offentlige, i stat og kommune? TS
-Carrie Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Vi har ikke helt adskilt økonomi, vi har en felles konto som vi bruker til alt av felles utgifter, og så har vi hver vår private brukskonto. Samboer har mye bedre råd enn meg. Han betaler derfor et større beløp inn på felleskontoen enn meg. For at ikke mine "lommepenger" (privatkontoen) skal bli redusert, så tenkte vi at det var en god løsning at han setter noe inn på den. Feriepenger: skjønte ikke helt det, får man ikke feriepenger som vanlig, selv om man har fødselspermisjon? Ellers kommer jo mange kvinner dårlig ut? Hva er vanlig i arbeidslivet/i det offentlige, i stat og kommune? TS Dersom det er nav som betaler permisjonen din, så får du bare feriepenger for de første 12 ukene. Dersom arbeidsgiver betaler permisjonen din ( og deretter søker refusjon hos nav), så vil du opptjene feriepenger på vanlig måte. Sånn er det i alle fall hos oss.
liv Skrevet 13. juli 2009 #9 Skrevet 13. juli 2009 om du får fra Nav så får du ikke dekket med enn 420 000 heller. så har du høyere lønn enn det så får du 80% av 420'. Når det gjelder feriepenger så får du dekket de første 15 ukene om du har 80% perm, 12 om du har 100%. Noen arbeidsgivere velger likevel å betale ut feriepenger for hele permen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Dersom det er nav som betaler permisjonen din, så får du bare feriepenger for de første 12 ukene. Dersom arbeidsgiver betaler permisjonen din ( og deretter søker refusjon hos nav), så vil du opptjene feriepenger på vanlig måte. Sånn er det i alle fall hos oss. Det er arb.giver som betaler, jobber i det offentlige..... Får høre med ab.giver da hvordan det er TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå