Gå til innhold

Bagasjen ble borte på flyet...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Grrrrrrrrr.... kofferten min med alle klær, sko og toalettsaker etc dukket ikke opp på rullebåndet da jeg kom hjem fra sydenferie på torsdag... Og de vet fortsatt ingenting på Gardermoen :( . Jeg har reiseforsikring, men når jeg leser gjennom papirene fra forsikringsselskapet står det ingenting ift hvor lang tid det må gå før jeg evt. kan kreve noe erstatning for bagasjen. Noen som vet hva som er vanlig? Jeg har jo nesten ingen sommerklær igjen, badetøyet er borte og jeg må si jeg savner toalettsakene mine også! Aller helst vil jeg jo bare ha kofferten min tilbake, og er ikke opptatt av å skvise penger ut av forsikringsselskapet, men får jeg ikke kofferten veldig snart må ihvertfall noe tøy/toalettsaker gjenskaffes.

Jeg skal selvsagt ringe forsikringsselskapet (Europeiske) i morgen, men jeg lurer på om noen har erfaring med hvordan dette vanligvis funker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grrrrrrrrr.... kofferten min med alle klær, sko og toalettsaker etc dukket ikke opp på rullebåndet da jeg kom hjem fra sydenferie på torsdag... Og de vet fortsatt ingenting på Gardermoen :( . Jeg har reiseforsikring, men når jeg leser gjennom papirene fra forsikringsselskapet står det ingenting ift hvor lang tid det må gå før jeg evt. kan kreve noe erstatning for bagasjen. Noen som vet hva som er vanlig? Jeg har jo nesten ingen sommerklær igjen, badetøyet er borte og jeg må si jeg savner toalettsakene mine også! Aller helst vil jeg jo bare ha kofferten min tilbake, og er ikke opptatt av å skvise penger ut av forsikringsselskapet, men får jeg ikke kofferten veldig snart må ihvertfall noe tøy/toalettsaker gjenskaffes.

Jeg skal selvsagt ringe forsikringsselskapet (Europeiske) i morgen, men jeg lurer på om noen har erfaring med hvordan dette vanligvis funker?

Tror i hvertfall du må forvente en 4 ukers behandlingstid fra europeiske... du får håpe på at kofferten din dukker opp et sted, men sjansen for at noen har stjelt den er vel heller stor. med mindre du sto og så på rullebåndet i det koffertene begyne å komme ut p båndet...

Skrevet

Før var det slik at om man ikke fikk kofferten etter 24timer, skulle man få kjøpe seg nytt av det som var i den, på flybyråets regning. Mener jeg å huske... Hvordan det er nå aner jeg ikke :).

Skrevet

Var du sent ute med å checke inn før du reiste hjem??

Jeg skulle reise fra Amsterdam til Oslo ved juletider for noen år siden, jeg kom flere timer før avgang men det var lang kø... Fikk checket inn 5 min før siste frist..

Da vi kom til Oslo var ikke kofferten min kommet frem - den hadde ikke rukket å komme med, og kom med flyet dagen etter...

Jeg bodde langt utpå landet og kofferten ble kjørt med taxi i ca 4 timer for å komme seg hjem til meg. Noe Gardemoen/ flyselskapet betalte...

Kan jo hende noe sånt har skjedd med deg også?? At kofferten rett og slett ikke kom med på flyet pga arbeidsmengden på flyplassen...

Skrevet
Før var det slik at om man ikke fikk kofferten etter 24timer, skulle man få kjøpe seg nytt av det som var i den, på flybyråets regning. Mener jeg å huske... Hvordan det er nå aner jeg ikke :).

dette har jeg også hørt - men det gjelder bare når du er på ferie, ikke når du har kommet hjem. Der må man vente 4(?) døgn før man kan kjøpe nytt...

Skrevet

Nei, vi sjekket inn som en av de første, og vi sto og så på når bagasjebåndet begynte å rulle. Kjærestens koffert kom... Det var to andre fra samme fly som heller ikke fikk bagasjen sin. Irriterende altså! Hadde gaver og ting jeg hadde kjøpt til meg selv i den kofferten og :( .

Gjest Glør
Skrevet

Da jeg mistet bagasjen min påvei til utlandet måtte vi vente 24 timer, så fikk vi noe i nødpenger av flyselskapet, slik at vi kunne kjøpe oss noen ting til bagasjen dukket opp. Så fikk de ettersendt bagasjen vår etter ca en uke.

Gjest Gjest
Skrevet

Man får alltid en kvitteringslapp på innlevert bagasje. Den inneholder de opplysninger man trenger for å spore bagasjen i IATA's system. Det finnes en egen skranke i bagasjehallen på f eks Gardermoen, der man anmelder bagasje som savnes. Har vært ute for det flere ganger, og som regel har man bagasjen på døra hjemme hos seg innen 48 timer.

Skrevet
Man får alltid en kvitteringslapp på innlevert bagasje. Den inneholder de opplysninger man trenger for å spore bagasjen i IATA's system. Det finnes en egen skranke i bagasjehallen på f eks Gardermoen, der man anmelder bagasje som savnes. Har vært ute for det flere ganger, og som regel har man bagasjen på døra hjemme hos seg innen 48 timer.

Vi meldte selvsagt bagasjen tapt med en gang da ;) . Jeg lurte mer på hva som er vanlig mht forsikringsselskap. Nå har det gått 4 dager siden bagasjen ble borte og Gardermoen vet fortsatt ingenting...

Gjest Gjest_Minette_*
Skrevet
Vi meldte selvsagt bagasjen tapt med en gang da ;) . Jeg lurte mer på hva som er vanlig mht forsikringsselskap. Nå har det gått 4 dager siden bagasjen ble borte og Gardermoen vet fortsatt ingenting...

Min koffert ble borte da jeg reiste på ferie i fjor. Den kom til rette etter en uke.

Ettersom jeg var på reisemålet fikk jeg dekket 2500 til nye ting. Men det er egentlig ikke mye med tanke på klær og toalettsaker for en hel uke.

Jeg fikk beskjed om at de ikke regnet kofferten som tapt før etter 6 uker. Først da ville jeg få erstatning for klær og kofferten og alt som var i. De venter på at baggasjen er etterlyst og evnt tilbakemeldinger før du får erstatning. Så det er ikke egentlig lang behandlingstid.

Min koffert kom heldigvis til rette. Den var blitt feilsendt til København og deretter til Amsterdam før den endelig etter en uke kom frem til Rhodos.

Kan hende det er det som har skjedd med din koffert. Det elektroniske funker ikke alltid helt og kofferten kan havne på feil fly.

Gjest Turist
Skrevet

Jeg tror det er en eller annen regel om at flyselskapet skal ha 40 dager på å finne og levere deg baggasjen før du kan få erstatning. Før det så er det flyselskapets ansvar å finne igjen baggasjen. Finner de den ikke innen 40 dager så er saken "foreldet" hos flyselskapet og du kan få erstatning fra forsikringen.

Skrevet
Jeg tror det er en eller annen regel om at flyselskapet skal ha 40 dager på å finne og levere deg baggasjen før du kan få erstatning. Før det så er det flyselskapets ansvar å finne igjen baggasjen. Finner de den ikke innen 40 dager så er saken "foreldet" hos flyselskapet og du kan få erstatning fra forsikringen.

Det stemmer delvis ja.

I de fleste vilkår for reiseforsikring pleier det å stå at:

"selskapet har ikke plikt til å betale erstatning før nødvendige undersøkelser er gjort". Men nødvendig undersøkelser regnes da flyselskapets/reisearrangørens frist for å finne baggasjen.

Har selv vært ute for dette med Europeiske. Kofferten brukte 10 dager på å komme til rette. I følge Forbrukerrådet så er baggasje ansett som tapt når det har gått 21 dager!

Det er forskjell på tapt og forsinket baggasje. Og ved forsinket baggasje er det også forskjell på om man opplever forsinkelsen når man kommer til reisemålet eller når man kommer hjem. Erstatning for nødvendige utgifter til erstatningsklær og toalettartikler blir ikke gitt når man kommer hjem, når baggasjen er forsinket.

TS sin baggasje er fremdeles definert som forsinket vil jeg tro. Og hun må nok vente inntil 21 dager før hun kan kreve erstatning.

Skrevet

Hvis du kjøper deg nye ting mens du venter husk å ta vare på kvitteringer.

Men husk også at om kofferten din kommer til rette innen 21 dager (ref. Lizzee's innlegg over) så får du ikke dekket noen av utgiftene dine. Så kjøp derfor ting du har råd til.

Skrevet

Du må nok smøre deg med tålmodighet er jeg redd. Det skal gå ganske mange dagene før du får noe igjen fra både flyselskapet og forsikringsselskapet. Hadde du mistet kofferten på vei til feriestedet hadde du fått lov å handle av forsikringsselskapet etter kun ett par timer, men siden du var på vei hjem må du vente rimelig lenge. Tror det kan stemme med ca 21 dager slik som skrevet over!

Du får trøste deg med at det er sjelden baggasje forsvinner for godt!

Gjest Gjest_Kay_*
Skrevet
Du må nok smøre deg med tålmodighet er jeg redd. Det skal gå ganske mange dagene før du får noe igjen fra både flyselskapet og forsikringsselskapet. Hadde du mistet kofferten på vei til feriestedet hadde du fått lov å handle av forsikringsselskapet etter kun ett par timer, men siden du var på vei hjem må du vente rimelig lenge. Tror det kan stemme med ca 21 dager slik som skrevet over!

Du får trøste deg med at det er sjelden baggasje forsvinner for godt!

Grunnen til at man får handle på feriestedet er jo at alt man har ligger i den kofferten som er borte.

Når man kommer hjem så har man jo ting hjemme.

Og 21 dager er riktig. Forbrukerrådet opplyser dette. Men det kan jo være behandlingstid hos forsikringsselskapet som tar lenger tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...