Gå til innhold

Cyvac norge - den "perfekte" arbeidsplass

Anbefalte innlegg

Gjest 2 jenter 16
Skrevet

Vi er to jenter som jobbet i cyvac norge i Bergen på Bønes i fjor sommer. Da vi kom på jobbintervju, var det useriøst. Når vi "fikk" jobben, hlærte vi om produktet, og de passet hele tiden på å bortoklare det som har stått i media om produktet. Siden vi var så flinke fikk vi lov til å jobbe fra første dag, altså to dager booking av avtaler uten å få en eneste krone for det, er også ulovelig.

Vi fikk streng beskjed om å ikke ringe til folk som hadde utenlandsk navn, eller de som virket som om var utenlandske. Grunnen til det var fordi de mente at de ikke hadde penger til maskinen og at det ikke var vits i å ringe de pga de mente de ikke hadde gode norskkunnskaper, Dette syns vi er diskriminerende! Og vi fikk heller ikke lov å si hvor mye støvsugeren kostet, da skulle vi bare si "Beklager men det er ikke mitt område" og forsette samtalen.

Vi fikk heller ingen bonus for salg, en av oss fikk salg hun fikk verken bonus for det, og i tillegg fikk hun ikke all lønnen å slutten av "prøvetiden".

Da vi hadde jobbet der en uke, fikk en av oss tilbud om permanent jobb. Den andre av oss fikk aldri beskjed om hun fikk jobben. Da vi ringte fikk vi t flåsete svar "å, har hun ikke deet?". Da jeg fikk tilbud om jobben ville jeg ta med meg kontrakten hjem siden jeg var under 18 og ville snakke med mamma og pappa om det, dette fikk jeg ikke lov til. Da fikk jeg nok og sa at jeg tok jobben, tok sjefen i hånden men dukket aldri opp i det helvetes lokalet igjen!!!

En annen ting vi reagerte på var det "nydelige" arbeidslokalet. Vi satt på vonde billige stoler (en av oss hadde slik stol når hun var liten), i tillegg til det var pultene lave og vi ringte fra vanlige hustelefoner som ikke alltid virket. Headset fikk vi ikke, og vi ringte som sagt etter kopierte telefonlister fra en helt vanlig telefonkatalog, igjen ulovelig. Det var og maurinfeksjon i lokalet, det var ekkelt, og midt i jobbingen sa lederen Lene "Nå leker vi brobro brille, kom igjen alle sammen". Hun hadde i tilleg til dette utrolige humørsvinger og oppførte seg alltid frekt mot oss to, de andre smilte hun til. Som oftest var hun på oss bare det gikk noen få sekunder mellom vi ringte, bortsett fra dette ene utbruddet. En annen ting vi reagerte på var at de ansatte tilbød oss røyk og snus, og kjøpte dette til oss, og stod og røykte sammen med oss. Vi føler oss brukt! Har fremdeles dårlig samvittighet for en gammel dame en av oss booket og som førte til salg.

Vi kan vel beskrive Cyvac norge i bergen som uærlige, frekke og smiskete.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Usj da - dette hørtes ikke bra ut! Men er det ikke ett eller annet sted man skal melde fra om arbeidsgivere som ikke behandler sommerhjelpen sin slik de skal? LOs sommerpatrulje eller noe sånt? Ta kontakt med dem og si fra - evt. be om råd for hvordan få den lønnen dere har krav på om ikke annet.

Gjest 2 jenter 16
Skrevet
Her bør man både melde fra til LOs sommerpatrulje ([email protected]) og til forbrukerrådet.

Takk for gode råd, har hatt det i bakhodet men etter det kom så mye i media om dem, følte vi ikke at det var noe poeng, ettersom de hadde fått så mye negativ oppmerksomhet fra før.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Jinx_*
Skrevet

Hei,

Her jobbet jeg også, rundt August 2008. Og det dere skriver er akkurat slik jeg og min venninne opplevde det. Vi hadde også Lene som daglig leder, og hun ba oss til og med begynne å røyke så hun slapp å stå ute og røyke alene. Da var vi 13 og 14 år gamle. Vi heller fikk ikke beskjed om vi fikk jobben eller ei, men måtte ringe inn og spørre selv. Vi fikk så klart begge jobben, og ringte fra de samme elendige hustelefonene. Headset fikk vi derimot etter noen uker i jobben - men heller ikke de funket.

Til slutt sa vi fra til Arbeidstilsynet, og etter det ble de lagt ned. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...