Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Valpen vår hadde i en liten periode veldig dårlig matlyst og dumme meg, blandet foret hans med leverpostei og da gikk det selvfølgelig ned på høykant. Men da jeg kuttet ut leverposteien, nektet han å spise. Nå har han spist tilsammen ca 5 dl på 3 dager og han skal ha 1 liter om dagen. Hva bør jeg gjøre nå? Har liten lyst til å begynne med leverposteien igjen, da må jeg jo bare fortsette med det til evig tid.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Det fins ingen friske hunder i verden som sulter ihjel foran matskåla Ha faste tider for når han får mat, sett frem maten i 10-15 minutter og fjern deretter skåla, uansett om han har spist eller ikke. Er han av den standhaftige typen kan det hende han holder ut en dag eller to, før han begynner å spise. Det høres brutalt ut, men i mine øyne er det den eneste riktige måten å lære hunden av med slike nykker den har fått lov å lage seg.
Gjest Faerie Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Det kan hende han ikke liker hundeforet så godt, så du kan jo forsøke å skifte type. Det kan også hende han liker foret bedre om du bløter det opp med vann før han får det servert.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Enig med gjest over her. Bare at om hunden din er av den virkelig standhaftige typen kan det for ta en uke før den spiser Hørt om en som sultestreiket i 11 dager, den ble for sikkerhetsskyld sjekket av veterinær som sa at den ville nok spise når den ble sulten nok. Jeg slet veldig med å få mine til å spise. Byttet fôr til stor spiseglede en stund. Nå er de tilbake på å spise rundt 1 dagsrasjon på 3-5 dager. De er ikke tynne så jeg lar de styre selv.
The Kitten Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Valpen vår hadde i en liten periode veldig dårlig matlyst og dumme meg, blandet foret hans med leverpostei og da gikk det selvfølgelig ned på høykant. Men da jeg kuttet ut leverposteien, nektet han å spise. Nå har han spist tilsammen ca 5 dl på 3 dager og han skal ha 1 liter om dagen. Hva bør jeg gjøre nå? Har liten lyst til å begynne med leverposteien igjen, da må jeg jo bare fortsette med det til evig tid. Vi hadde samme problem med vår hund. Vi løste det med å putte leverpostei i bunnen av skålen. På den måten måtte han spise opp den andre maten før han kom til leverposteien. Dette gjorde vi noen dager, før vi ikke hadde leverpostei i i det hele tatt.
Gjest ts Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Takk for alle svar Valpen spiser fremdeles lite, maks 3 dl per dag. Prøvde tipset med leverpostei i bunnen av matskåla, men han kjente lukta og spiste opp leverposteien med en gang. Foret ble liggende igjen. Han er ikke syk ihvertfall. Bare fryktelig sær. Når vi spiser f.eks middag kommer han løpende og skal ha mat(vår mat)... Nei, jeg vurderer å bytte for, altså halvblande med det foret vi har fra før. Synes nemlig han begynner å bli litt tynn..
Gjest gjest- silje Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Har samme problemet med bikkja mi! Men han er voksen og enda mer sta!! Jeg har aldri blandet noe i, for jeg er veldig sta selv, og har derfor drøyet det ut. Jeg kjøpte et for som het belcando som skulle være veldig bra, og det virket slik i begynelsen; han spiste dette veldig godt og virket fornøyd, men pelsen ble det verre med! Så nå har jeg derfor gått til det tiltaket å gi ham Royale kanin med "krydder" på, bare for at han ikke skal tape vekten sin, slik at han blir seende ut som skinn og bein. Noe jeg vet at han vil gjøre uten problem, da han er ekstremt sta og spiser kanskje bare hver 4dag, hvis han ikke liker foret! Og taper han seg i vekt, så ser man ribbeina veeeldig godt, da han ikke har den vekta han skal ha.. Håper at du får kustus på bikkja di slik at han spiser bra, det er ikke så koslig å ha krydder på hver eneste gang, bare for å få hunden til å spise! Krydder = appetittvekker fra dyrebutikken som strøs på foret.
Gjest gjest fra innlegg #2 Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Han er ikke syk ihvertfall. Bare fryktelig sær. Når vi spiser f.eks middag kommer han løpende og skal ha mat(vår mat)... Han er hverken syk eller sær, bare veldig bortskjemt Kutt ut dillinga, så skal du se at valpen spiser og legger på seg.
Frey Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 Han er hverken syk eller sær, bare veldig bortskjemt Kutt ut dillinga, så skal du se at valpen spiser og legger på seg. Amen. Og begynner man først på runddansen med forbytte så har man det gående, og man vil til slutt ha x antall åpne halvfulle sekker av forskjellige varianter stående.
Gjest Raggy Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Er enig i at du må slutte å dille med hunden! Lag gode rutiner så spiser den når den er sulten. Vi blander ofte litt frossen vom i maten til hunden vår, det er veldig godt tydeligvis for han spiser som bare det.
Gjest erfaren hundeeier Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Han er ikke syk ihvertfall. Bare fryktelig sær. Når vi spiser f.eks middag kommer han løpende og skal ha mat(vår mat)... Du har en ganske så bortskjemt hund! Og siden veterinæren har utelukket noe unormalt, så ville jeg heller ha gitt hunden et fullkostfor fra veterinæren eller dyrebutikken. Ikke la maten stå framme, men gi valpen mat tre ganger daglig. Har den ikke spist noe etter ti min, sett så bort maten igjen. Fortsett slik til hunden spiser maten sin. Og for all del; IKKE gi den menneskemat!
Gjest ts Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Nå har jeg fulgt rådet med å gi han tørrfor 3 ganger om dagen og har tatt det vekk når han ikke har ville hatt mer(etter ca 15 min) og nå har han endelig begynt å spise normalt igjen. Skal aldri mer skjemme han bort
Gjest Marlo Skrevet 21. juli 2009 #13 Skrevet 21. juli 2009 Hvor gammel er valpen? De får gjerne en periode hvor de ikke spiser så godt (normalt sett rundt 3 mnds alderen) og dette er helt naturlig. Bare å fortsette å servere maten og ta den vekk etter ca 15 minutter.
Gjest gjest fra innlegg #2 Skrevet 21. juli 2009 #14 Skrevet 21. juli 2009 Nå har jeg fulgt rådet med å gi han tørrfor 3 ganger om dagen og har tatt det vekk når han ikke har ville hatt mer(etter ca 15 min) og nå har han endelig begynt å spise normalt igjen. Skal aldri mer skjemme han bort Kjekt å høre da Å skjemme vekk hunden i matveien er en fryktelig lettvint måte å skape stort bry for seg selv, så du sparer nok endel tid og hodebry (og penger!) med å ha fått bukt med dette nå
Gjest ts Skrevet 22. juli 2009 #15 Skrevet 22. juli 2009 Hvor gammel er valpen? De får gjerne en periode hvor de ikke spiser så godt (normalt sett rundt 3 mnds alderen) og dette er helt naturlig. Bare å fortsette å servere maten og ta den vekk etter ca 15 minutter. Han runder straks 3 måneder.
Gjest Marlo Skrevet 22. juli 2009 #16 Skrevet 22. juli 2009 Han runder straks 3 måneder. Ja da er han jo i "riktig" alder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå