Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg legger dette på relasjoner fordi jeg følte det passet bedre enn "helse", siden det handler om.. Relasjoner.

Jeg blir så utrolig lei meg dagen derpå. Virkelig nedtrykt, og føler alle andre snakker om alle tingene jeg har gjort. Jeg blir skjelden spesielt full, og gjør ikke mye galt, men jeg har det likevel helt forferdelig dagen derpå. Det kan vere at jeg føler at jeg sa noe teit, eller lo altfor høyt, eller var for "for ærlig" i samtale med andre (dele mine intime betroelser med venninner og sånt) Og hvis jeg først blir litt fullere enn planlagt, har jeg fylleangst i en uke. Vanligvis varer denne fylleangsten i 1-3 dager.

Er det noen som føler det på samme måten? Hva kan jeg gjøre for å takle dagen derpå bedre?

PS: Jeg har ikke nerveproblemer og slikt. (som jeg vet om.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg legger dette på relasjoner fordi jeg følte det passet bedre enn "helse", siden det handler om.. Relasjoner.

Jeg blir så utrolig lei meg dagen derpå. Virkelig nedtrykt, og føler alle andre snakker om alle tingene jeg har gjort. Jeg blir skjelden spesielt full, og gjør ikke mye galt, men jeg har det likevel helt forferdelig dagen derpå. Det kan vere at jeg føler at jeg sa noe teit, eller lo altfor høyt, eller var for "for ærlig" i samtale med andre (dele mine intime betroelser med venninner og sånt) Og hvis jeg først blir litt fullere enn planlagt, har jeg fylleangst i en uke. Vanligvis varer denne fylleangsten i 1-3 dager.

Er det noen som føler det på samme måten? Hva kan jeg gjøre for å takle dagen derpå bedre?

Jeg tror du skal drikke en liter vann. Alkohol dehydrerer hjernen.

Alkohol er giftig, drikk mindre. Det finnes forresten gode triks mot drikkepress på utesteder. Du kan bestille en munkholm i halvlitersglass, og det ser ut som om du drikker øl. Du ser ikke ut til å ha godt av alkohol, så bare kutt forbruket.

Endret av I Grosny
Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Jeg har det på samme måte som deg. Tror det er ganske vanlig, har iallefall hørt om flere venner som også blir veldig nedstemte dagen derpå.

Sist gang jeg drakk var jeg nedstemt og psykisk sliten i flere dager.

Skrevet

Ja, dette er ganske vanlig. Alkohol har negativ effekt på serotoninnivået i hjernen. Serotonin er viktig for regulering av humør, følelser, seksualitet og appetitt. Bl.a. banan øker serotoninnivået, så sørg for å ha dette i hus dagen derpå. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, dette er ganske vanlig. Alkohol har negativ effekt på serotoninnivået i hjernen. Serotonin er viktig for regulering av humør, følelser, seksualitet og appetitt. Bl.a. banan øker serotoninnivået, så sørg for å ha dette i hus dagen derpå. :)

Jøss, banan altså, det skal jeg huske på.

For min del har fylleangsten så å si blitt borte etter at jeg gikk over til å bare drikke øl. Den generelle formen er også relativt bra dagen derpå, kan t.o.m ta en lett treningsøkt, noe som var utenkelig før.

Med vin derimot...grøss. For en angst! Henger nok sammen med at jeg ble veldig full på vin også. Men også allmenntilstanden ble helt elendig, måtte for eks ta med en krakk i dusjen...

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg over her, med uthevet fylleangst. Rakk ikke skrive før innlegget "dro avgårde".

For all del, ikke bland sammen fylleanger med fylleangst. Det er to helt forskjellige ting. Det du har, er en helt vanlig fylleanger, som vi alle har. Fylleangst derimot, er er faktisk noe mye mer alvorlig, med mye alvorligere psykiske utslag, en farlig tilstand.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg over her, med uthevet fylleangst. Rakk ikke skrive før innlegget "dro avgårde".

For all del, ikke bland sammen fylleanger med fylleangst. Det er to helt forskjellige ting. Det du har, er en helt vanlig fylleanger, som vi alle har. Fylleangst derimot, er er faktisk noe mye mer alvorlig, med mye alvorligere psykiske utslag, en farlig tilstand.

Fylleangsten kommer gjerne den påfølgende natten etter at man har avsluttet et stort alkohol-inntak som har gått over flere dager. Dett vet jeg en del om.

Skrevet
Jøss, banan altså, det skal jeg huske på.

For min del har fylleangsten så å si blitt borte etter at jeg gikk over til å bare drikke øl. Den generelle formen er også relativt bra dagen derpå, kan t.o.m ta en lett treningsøkt, noe som var utenkelig før.

Med vin derimot...grøss. For en angst! Henger nok sammen med at jeg ble veldig full på vin også. Men også allmenntilstanden ble helt elendig, måtte for eks ta med en krakk i dusjen...

Du kan også være allergisk mot tanniner (som det er veldig mye i enkelte viner). En zyrtec tar fort knekken på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Det eneste som hjelper er nok å drikke mindre. Verre er det ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner akkurat hvordan du har det, bruker å ha det sånn jeg også. Uansett hvor mye jeg drikker så har jeg den følelsen av at jeg har sagt*/gjort noe galt, selv om jeg ikke har gjort noe som helst. Jeg prøver å tenke positivt og bare skyve det til siden, da går det faktisk mye bedre, og det hjelper også på å finne på noe med venner, da får du tankene på noe annet ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har det på samme måte, nå har jo jeg en fortid med psykiske problemer, men som en over her sa: zyrtec funker bra, jeg har tatt det tre ganger nå og jeg er helt fin dagen derpå, både fysisk og mentalt...

Skrevet

Du har jo tydeligvis sterk fylleangst da. Hadde super fylleangst som kunne vare i 3-4 dager når jeg var i 18 årsalderen og drakk meg skikkelig kanon. Siste årene drikker jeg meg bare "brisen" og da har jeg ikke kjent noe til den fylleangsten, så er vel kanskje en sammenheng med hvor mye du drikker. Har du masse blackouts osv. så er det naturlig at hodet begynner å jobbe for å tette hullene og "paranoian" setter inn hehe.

Skrevet

Tråden er ryddet. Marianne Admin.

Gjest Gjest
Skrevet
Slutt å drikkeSrsly.

Det beste rådet så langt. Eventuelt drikk mye mindre.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan også være allergisk mot tanniner (som det er veldig mye i enkelte viner). En zyrtec tar fort knekken på det.

Hmm. Jeg trodde det kun var mot hodepine som kom etter vininntak? Men det går på hele kroppen altså? Burde prøve det da. Tar jeg en zyrtec før jeg starter supinga eller? Og holder det med en?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...