Gjest ts Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Vi skal flytte til Oslo regionen og har 2 barn som går i 5 og 7 klasse og som har norsk mor , men Indisk far . Er livredd for at de skal bli mobbet og lurte på om dere vet om det er mye mobbing på skolene i Oslo , eventuelt hvor det er best å bo ?
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Vi skal flytte til Oslo regionen og har 2 barn som går i 5 og 7 klasse og som har norsk mor , men Indisk far . Er livredd for at de skal bli mobbet og lurte på om dere vet om det er mye mobbing på skolene i Oslo , eventuelt hvor det er best å bo ? Det er helt sikkert like mye mobbing i Oslo-regionen som andre steder, men gitt at andelen med en litt annen hudfarge og ansiktstrekk enn Ola Dunk er skyhøyt enkelte steder i byen, så tilsier jo det at mobbing av den grunn er mindre. Dvs, på en del skoler i Oslo så er det slik at minoritetselevene mobbes litt på grunn av hudfarge - men da er minoriteten hvit... Hvis du kan være mer presis på hvor i byen du skal bo (eller hvilken skole de skal begynne på), så kan du også få et mer presist svar.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Dvs, på en del skoler i Oslo så er det slik at minoritetselevene mobbes litt på grunn av hudfarge - men da er minoriteten hvit... http://www.nrk.no/nyheter/1.6296199
Gjest ts Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Det er helt sikkert like mye mobbing i Oslo-regionen som andre steder, men gitt at andelen med en litt annen hudfarge og ansiktstrekk enn Ola Dunk er skyhøyt enkelte steder i byen, så tilsier jo det at mobbing av den grunn er mindre. Dvs, på en del skoler i Oslo så er det slik at minoritetselevene mobbes litt på grunn av hudfarge - men da er minoriteten hvit... Hvis du kan være mer presis på hvor i byen du skal bo (eller hvilken skole de skal begynne på), så kan du også få et mer presist svar. Vi har ikke bestemt oss for hvilken bydel vi skal flytte til enda , det var derfor jeg laget denne tråden .
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har to barn i skolen, og vi bor i en østkantbydel i Oslo. På skolen til mine barn er det ca 40% innvandrere fra mange ulike land og kulturer, og det fungerer veldig bra etter vår erfaring. Barna her er vant med at mange kulturer er blandet og det er lite rasisme iflg skolen. Skolen følger et antimobbe- og antirasismeprogram systematisk i arbeidet med barna, og jeg merker at det funker! Selvsagt er det noe mobbing og sikkert noen rasistiske utsagn blant enkelte, slik det nok er på alle skoler, men mine barn har begge venner med ulik kulturbakgrunn og det er naturlig for dem. De eneste jeg ser at havner på sidelinjen er muslimske jenter som bruker slør, ikke kan dusje med de andre og kanskje har en litt streng oppdragelse. De havner dessverre utenfor fordi de nok er litt for annerledes. Vi valgte å bosette oss et sted med blandet befolkning, både etniske nordmenn og innvandrere. Vi mener at det gir barna våre nyttige erfaringer i oppveksten ift å forholde seg til ulike kulturer og mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå