Gjest Gjest_smash_* Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Om noen dager drar jeg til Riga med pappa (jeg er 17 år), og vi skal være der i 5 dager. Jeg har jobbet iherdig for å tjene penger til denne turen, for jeg har hørt at det er billig å shoppe i Riga. Stemmer dette? Hva er det som er billigere i Riga enn i Norge, og hvor mye billigere? Og når det gjelder frisører; er det noen som vet hvordan det står til med det i Riga? Jeg har lyst til å klippe meg og kanskje stripe håret litt, er frisørene der til å stope på holdt jeg på å si? Og hvordan er prisnivået? Hvor mye penger ville DU tatt med hvis du skulle til Riga med din mildt sagt ikke-så-veldig-shoppingglade far i 5 dager?
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Her er en gammel Riga-tråd med en del tips ang. shopping. Skriver du også Riga i søkefeltet inne på Reiseliv får du mange treff. Riga er vel først og fremst ingen stor shoppingby - mange av butikkene er faktisk norske, men det er jo alltids noe å finne likevel selvsagt. Jeg var i Riga for et par år siden. Kan egentlig ikke huske at typiske ting vi nordmenn vil shoppe var så mye rimeligere, men mat og drikke, spise ute etc. var mye rimeligere. Eller; det var litt litt begge deler så vidt jeg husker - noen steder var relativt dyre - uten at vi skjønte hvorfor for det var ikke spesielt bra steder, mens andre steder var latterlig billige, men samtidig veldig bra. Så pris og kvalitet hang ikke nødvendigvis sammen når det gjaldt spisesteder synes jeg. Ellers er det en trivelig by. Hyggelig å gå rundt i gamlebyen eller langs elven. Jeg hadde ventet meg en veldig "grå" by, men den var egentlig ikke det. Frisører; aner ikke - men de vil jo være veldig "vestlig" der borte så tror nok frisørene er mer enn trendy nok. De fleste damer der borte er i hvert fall rimelig "jålete" - de er dresset opp så det holder - og skyhøye hæler uansett hva slags ærend de er ute i !
Gjest Gjest_smash_* Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Takk for utfyllende svar Hehe, så gøy at de er jålete, blir en liten mini-gossip-girl ferie da kanskje Jeg får se hva jeg får dratt pappa med på, han har sagt at han kan la meg gå "løs" en dag for å tilfredsstille shopperen i meg som har jobbet stumpen av seg for å tjene penger til Rigaturen
Gjest Gjest_smash_* Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Etter å ha lest tråden, sitter jeg igjen med ett inntrykk; Riga er en ræva shoppingby Jaja, jeg finner meg nok noe der :D Uansett om det er det samme som i Norge, så er det kanskje mer spennende å sløse penger i litt uvante strøk! Tror det blir en fin opplevelse å reise dit uansett jeg
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Etter å ha lest tråden, sitter jeg igjen med ett inntrykk; Riga er en ræva shoppingby Jaja, jeg finner meg nok noe der :D Uansett om det er det samme som i Norge, så er det kanskje mer spennende å sløse penger i litt uvante strøk! Tror det blir en fin opplevelse å reise dit uansett jeg He-he..., vel - Riga er nok ikke shoppingmetropolen no. 1 i Europa, men jeg klarte fint å finne både det ene og det andre der likevel jeg! Og noen andre butikker enn her er det jo. Noen av shoppingsentrene hadde en type butikker som var litt typisk "øst-europeisk". Har sett samme type vareutvalg både i Tsjekkia og Ungarn og dette er butikker hvor de som bor i landet selv handler (og varene er veldig billige), men vi fra Norden finner kanskje ikke akkurat det vi ser etter der. I hvert fall gjør ikke jeg det.
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 For et par år siden klippa/stripa dattera mi håret (langt hår) i Jurmala litt utenfor Riga. Det ble kjempefint og jeg mener å huske at vi bare betale 2-300 kroner inkludert styling!
Mermaid Blues Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Shopping i Riga er helt ok, Origo-senteret har endel bra butikker, bl.a. Cropp Town (som kun finnes i øst-Europa) - de selger rimelige ungdomsklær laget av økologisk, fair-trade bomull Senteret er temmelig stort, og far kan sikkert slappe av i kaffebaren mens du shopper på egen hånd hvis han blir lei Latvierne er hyggelige, men ganske reserverte. ca 30% av befolkningen i Riga er russere, og de oppfører seg ganske annerledes, joviale og skravlete (latvierne betegner dem ofte som brautende). Engelskkunnskapene er så som så, men langt bedre enn enkelte andre steder jeg har besøkt. I butikkene er skikken som oftest at du får gå i fred og titte, og at du spør ekspeditørene dersom du trenger hjelp - de løper ikke i hælene på deg. Da jeg var i Riga (i mars) var finanskrisen veldig tydelig; så og si alle butikkene hadde 50-70% salg på det meste, så jeg handlet veldig mye bra klær til latterlig lite penger. Du finner både internasjonale kjedebutikker (Zara, Mango, H&M, etc) og mer lokale klesbutikker, så utvalget er egentlig veldig ok. Bare ikke forvent London-tilstander Det er dessverre ganske mye lommetyveri der, som i andre storbyer, så jeg vil anbefale å bruke en veske med glidelås som du passer godt på, og ikke sett den bak stolen når du er på kaféer o.l. Og vær våken når du er i folkemengder. Prøvde ingen frisører selv, men så det var ganske mange av dem, så du finner sikkert noe du liker God tur
Gjest Frosk Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Jeg vil si Riga har blitt en bedre shoppingby det siste året, faktisk (sett med norske øyne). Det er verd å ta turen til et av de større kjøpesentrene utenfor sentrum (Alfa, Domina, Origo...) - der finner du mange internasjonale kjedebutikker, som Oasis, Zara, Mango, Promod... (Noen over nevnte H&M, men de fins ikke i Riga.) Prisene på klær - når det ikke er salg - er ikke særlig mye lavere enn i Norge, men litt. (Jeg bor i Riga, og handler det meste av klærne mine i Norge....) Latviere og spesielt russere har nok litt annen klessmak enn nordmenn flest, derfor er det ikke alltid lett å finne ting vi nordmenn syns er fine (annet enn i kjedebutikker, da). Byen kryr av skobutikker, og det kan være mulig å finne billige sko (men igjen; latviere har gjerne ikke lik smak som oss nordmenn, mye superhøye hæler og stæsj!) Mat og drikke er mye rimeligere enn i Norge - jeg vil anbefale Skyline bar i 27 etasje på hotell Latvija, flott utsikt over byen - gå der på ettermiddagen, de har alkoholfrie cocktails og smoothies også, så en 17-åring kan fint få seg noe godt å drikke der
Mermaid Blues Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 Nei, såklart ikke HM, nå blanda jeg med Budapest. Origo ligger midt i sentrum, though, så trenger ikke dra ut av byen for å komme dit
Gjest Frosk Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Nei, såklart ikke HM, nå blanda jeg med Budapest. Origo ligger midt i sentrum, though, så trenger ikke dra ut av byen for å komme dit Ja selvfølgelig, Origo ligger på / ved jernbanestasjonen. Jeg mente egentlig å skrive Spice (som uttales Spi:tse og ikke engelsk Spice, om man skal ta taxi dit ) - Spice ligger mellom sentrum og flyplassen. (Origo har vel heller ingen av de større internasjonale kjedebutikkene, om det er den type butikker man ser etter.) Origo er nokså lite, og av kjøpesentrene i sentrum av byen syns jeg Galerija i gamlebyen er litt mer interessant enn Origo. Men begge disse ligger jo sentralt, og er greie å stikke innom. Skal man velge ett senter utenfor bykjernen ville jeg gått for Alfa eller kanskje Domina, som er rimelig store. Dit kan man ta trikk (nr 6, i allefall).
Mermaid Blues Skrevet 18. juli 2009 #11 Skrevet 18. juli 2009 Ja selvfølgelig, Origo ligger på / ved jernbanestasjonen. Jeg mente egentlig å skrive Spice (som uttales Spi:tse og ikke engelsk Spice, om man skal ta taxi dit ) - Spice ligger mellom sentrum og flyplassen. (Origo har vel heller ingen av de større internasjonale kjedebutikkene, om det er den type butikker man ser etter.) Origo er nokså lite, og av kjøpesentrene i sentrum av byen syns jeg Galerija i gamlebyen er litt mer interessant enn Origo. Men begge disse ligger jo sentralt, og er greie å stikke innom. Skal man velge ett senter utenfor bykjernen ville jeg gått for Alfa eller kanskje Domina, som er rimelig store. Dit kan man ta trikk (nr 6, i allefall). Kom forresten på et senter til i utkanten av sentrum jeg synes var ganske ålreit, det lå på en måte ved "innkjørselen" til Kipsala, men jeg husker ikke hva det het... Ikke råstort, men jeg klarte å finne altfor mye klær der likevel Kanskje du vet hvilket jeg mener, Frosk? Prøvde å google, men aner ikke hva jeg skal google etter, egentlig
Mermaid Blues Skrevet 18. juli 2009 #12 Skrevet 18. juli 2009 (som uttales Spi:tse og ikke engelsk Spice, om man skal ta taxi dit ) Haha, minner meg om da vi fortvilt prøvde å forklare den søte, latviske taxidamen vår at vi ville til dyreparken...hun snakket ikke et kvekk engelsk, og jeg turte ikke snakke russisk, siden jeg har hørt latvierne ikke liker det noe videre :gjeiper: Jeg endte opp med å mime elefanter og en hel masse andre artige dyr helt til samboeren min viste henne bilde av dyreparken i guideboka vår Det funka en smule bedre
Gjest Frosk Skrevet 18. juli 2009 #13 Skrevet 18. juli 2009 Kom forresten på et senter til i utkanten av sentrum jeg synes var ganske ålreit, det lå på en måte ved "innkjørselen" til Kipsala, men jeg husker ikke hva det het... Ikke råstort, men jeg klarte å finne altfor mye klær der likevel Kanskje du vet hvilket jeg mener, Frosk? Prøvde å google, men aner ikke hva jeg skal google etter, egentlig Like over broen (Vanšu)? (Altså broen like bortenfor Riga Castle) Da tenker du sikkert på Olympia. http://www.olympia.lv/?inc=iepirksanas_cen...mp;language=eng
Gjest Frosk Skrevet 18. juli 2009 #14 Skrevet 18. juli 2009 Haha, minner meg om da vi fortvilt prøvde å forklare den søte, latviske taxidamen vår at vi ville til dyreparken...hun snakket ikke et kvekk engelsk, og jeg turte ikke snakke russisk, siden jeg har hørt latvierne ikke liker det noe videre :gjeiper: Jeg endte opp med å mime elefanter og en hel masse andre artige dyr helt til samboeren min viste henne bilde av dyreparken i guideboka vår Det funka en smule bedre Kan jo hende hun forsto hva du mente med en gang men syns det var artig med mimeshow? :gjeiper: (Kommunikasjon kan unektelig være litt problematisk iblant, jeg snakker bare littegranne latvisk (prøver å lære) og ikke russisk i det hele tatt...ikke er jeg flink å mime heller!)
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 25. juli 2009 #15 Skrevet 25. juli 2009 Litt nysgjerrig på hvordan denne turen gikk jeg...... Er du der Smash???
MyRiga Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 (endret) Les om Riga Shopping her (nyheter og informasjon med bilder etc.) http://www.bestriga.com/shopping Det er en oversettelse også (Norsk) her: http://www.google.com/translate?u=www.best...=en&ie=UTF8 (via Google) Jeg håper det vil hjelpe deg! Endret 29. desember 2009 av MyRiga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå