Gå til innhold

Fødselspenger: kan jeg likevel ha sporadisk inntekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fast jobb, og er for tiden i fødselspermisjon. Tidligere har jeg hatt noen ekstrainntekter på freelancejobber, og jeg lurer på om jeg fortsatt kan ha det, eller om det er ulovlig å motta fødselspenger og samtidig ha sporadiske inntekter?

Kan jeg f.eks be om å få betaling for freelance-oppdrag etter at permisjonen er utløpt, dvs at betalingen "fryses" noen måneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt noen si at man kan tjene inntil 1G i permisjonen, men har ikke funnet noe på navsidene om det, så tør ikke helt å stole på dette.

Når det gjelder å "fryse utbetaling" kjenner jeg flere frilansere som har gjort dette. De har tatt oppdrag i permisjonsperioden og ventet til perioden er over med å sende inn refusjonskrav for oppdragene. Det er jo å lure systemet, men for å bli "tatt" må jo noen inn og sjekke når pengene som kommer inn på konto er opptjent og det finnes det neppe rutiner for.

Gjest Gjest
Skrevet

TS

Takk for svar :)

Skal sjekke med NAV, hadde vært greit om det var slik at man kunne tjene inntil 1 G. Permen min utløper ikke før over årsskiftet, kanskje litt rart å kreve betaling i 2010 for arbeid utført i 2009...?

TS

Skrevet

Kan du ikke heller ta fleksibelt uttak av foreldrepengene? Altså, du sier til NAV at du ikke skal ha foreldrepenger for f.eks to uker, pga av at du har arbeid, så får du heller forlenget stønadsperioden tilsvarende på slutten. Eller du sier at du arbeider f.eks 10% hvis du regner med at du jobber for omtrent så mye. Men du må vel da ha en arbeidsgiver som skriver under på dette, så ta kontakt med NAV for å forhøre deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan du ikke heller ta fleksibelt uttak av foreldrepengene? Altså, du sier til NAV at du ikke skal ha foreldrepenger for f.eks to uker, pga av at du har arbeid, så får du heller forlenget stønadsperioden tilsvarende på slutten.

Det vil nok neppe min arbeidsgiver like, han baserer seg jo på at jeg kommer tilbake som avtalt, og vil nok ikke like at jeg kommer senere tilbake fordi jeg gjør annen type arbeid annet sted.... (men han har kanskje ikke noe med det...?)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...