Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det igjen en reklame på TV'en for disse ufyselige helium-gremlinene man kaller smurfene, som igjen er ute med nye "hits"

Det vil si at de har tatt populære sanger og lager egen tekst til dette.

Mitt spørsmål er, har de egentlig fått tillatelse av alle artistene til å stjele sangene deres?

Er det i det hele tatt lover mot dette?

Finnes det noen måte å utrydde smurfe-sympatisører?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo trampe på smurfene...

Men ja, det er lov å bruke melodier så lenge man sier hvem som egentlig har laget den. Og de skriver jo "egne" tekster. Er litt usikker på om de har lov til å tjene penger på det, men siden smurfehits har holdt på såpass lenge er det nok lov. Bjelleklang (også reklame for det på teve) gjør jo nesten akkurat det samme.

Skjønner ikke at det er noen som faktisk kjøper smurfehits, da. Det er jo ikke rettet mot barn (for om de hadde gjort det, hadde de jo ikke hatt lov til å reklamere på tv...)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Men ja, det er lov å bruke melodier så lenge man sier hvem som egentlig har laget den. Og de skriver jo "egne" tekster. Er litt usikker på om de har lov til å tjene penger på det, men siden smurfehits har holdt på såpass lenge er det nok lov. Bjelleklang (også reklame for det på teve) gjør jo nesten akkurat det samme.

Skjønner ikke at det er noen som faktisk kjøper smurfehits, da. Det er jo ikke rettet mot barn (for om de hadde gjort det, hadde de jo ikke hatt lov til å reklamere på tv...)

Nei. En sang/meldoi er et åndsverk, og alle åndsverk faller innunder lov om opphavsrett. For å benytte en melodi skrevet av andre må man ha tillatelse fra opphavsmannen til å bruke den i offentlig sammenheng.

Det er iallefall den overordnede regelen - de har nok gjort det på en lovlig måte siden smurfehits har blitt gitt ut i årevis...

Gjest Miley
Skrevet

Bjelleklang må spørre alle om lov, de hadde fått nei av Metallica (tror jeg det var). Man kan heldigvis ikke bare ta andres ting, selv ikke i musikkverdenen.

Skrevet

Hva skjedde med de "ordentlige" smurfene? De som var med Geir Børresen. Jeg hadde helt dilla på dem da jeg var 4-5 år, jeg husker at jeg hadde 2 kassetter med musikk på. Men det var da ikke sånne teite coverlåter da! Og de hadde helt annerledes stemmer også. I det hele tatt virket det mer gjennomtenkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...