Gå til innhold

sammenligne dyrs og menneskers behov

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Jeg hører ofte argumenter i retning av "ville DU likt å ha det sånn" om dyrs forhold. F.eks. når noen skal argumentere for hvorfor det er viktig å gi dyrene rent vann hver dag, så sier de at "ville DU likt å drikke dagsgammelt skittent og varmt vann?".

Ikke misforstå, jeg er HELT for at man skal gi dyr gode forhold, de skal få nytt vann hver dag osv. Men argumentet med å sammenligne med hva jeg selv ville likt blir litt feil i mine ører. Dyr gjør mye jeg ikke ville gjort. Blant annet slikker de seg selv bak, de stikker snuten sin ned i urin og avføring fra andre dyr ute og de drikker vann fra doskåla eller en sølepytt ved veien om de får sjansen. Med det i tankene så tviler jeg på at dyr trenger like rent og frisk vann som oss mennesker for å trives. Det de trenger er friskt vann for helsas skyld, for å unngå bakteriebomber osv.

Hvorfor argumentererer man med disse "ville du likt det"-frasene når man vet hvor forskjellige mennesker og dyr er? Tror man at folk som er sløve med å ta vare på dyrene sine vil la seg påvirke? Burde man ikke heller holde seg til fakta?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du har rett i det du sier. Men dette blir nå flisespikkeri. Kan du ikke bare overse den lille kommentaren enkelte kommer med? Du skjønner jo hva de mener, uansett.

Gjest Gjest
Skrevet
Du har rett i det du sier. Men dette blir nå flisespikkeri. Kan du ikke bare overse den lille kommentaren enkelte kommer med? Du skjønner jo hva de mener, uansett.

Jeg synes ikke det er flisespikkeri. Fordi mange faktisk legger det fram som at man skal legge til rette for dyr som for mennesker. Menneskeliggjøring av dyr er mer til skade enn til gagn for dyrene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes man må se det i sammenheng med hva det faktisk argumenteres for. Noen ganger kan man fint tolke det som "ville du hatt det sånn - hvis du var hund/katt/hest/hamster?", fordi den som skriver det tar utgangspunkt i dyrets behov. Noen av behovene til dyra er også de samme som våre grunnleggende. Men klart, om det skinner gjennom at man ikke setter seg i dyrets situasjon og mangler kunnskaper om dyrets instinkter og behov, blir det jo et dumt argument.

Sånn som når det gjelder vann som har vært i skåla en dag eller to - katten vår går f eks heller ut og drikker regnvann fra en skål eller sølepytt ute, enn å drikke friskt vann inne. Det betyr selvfølgelig ikke at det er fornuftig å ikke gi dyret tilgang på friskt vann, men kanskje at det ikke er nødvendig å skifte vann tre ganger om dagen dersom dyret både er friskt, utørst og fornøyd med tingenes tilstand.

• 1 måned senere...
Skrevet

Er det noen av dere som har noen oppdrettere på Cavalier King Charles Spaniel å anbefale??

Har vært i kontakt med Fuzzyheimen, men de skal kun satse på ensfargede hunder fremover, jeg ønsker fragen Tricolor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...