Gjest Gjest_Rose_* Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Overskriften sier veld et meste, men jeg er blitt veldig hektet på å lese bøker som har handling som foregår sånn ca i denne tidsepoken. Har du noen forslag? Både romaner og krim er interessant, takker for alle svar!
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Overskriften sier veld et meste, men jeg er blitt veldig hektet på å lese bøker som har handling som foregår sånn ca i denne tidsepoken. Har du noen forslag? Både romaner og krim er interessant, takker for alle svar! Sherlock Homlse
Anglofil Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 * The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Nydelig bok. Handlingen starter på 30-tallet og strekker seg utover i en 20-årsperiode. Følger en butler og hans liv som tjener rett og slett. * North & South av Elizabeth Gaskell. Boken ble skrevet i 1855, en nydelig historie om arbeiderklasse, forskjellene mellom nord og sør i England, kjærlighet, drama osv. Det er de eneste jeg kommer på i farta, siden f. eks Jane Eyre ble laget noen tiår tidligere, anbefales dog om det skulle være av interesse. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Knut Hamsun, Arne Garborg, og andre som levde i det aktuelle tidsrommet. Torill Brekkes Granitt. Gunnar Staalesens 1900 Morgenrød er bra! Første del i triologi om en gåte det tar 100 år å løse. Torill Brekkes Granitt.
Gjest Bond Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 "The Great Gatsby" av F.S.Fitzgerald - essensiell E.M. Remarque skrev flere bøker om første verdenskrig og tidene som kom etter - anbefales også! S. Undset - Jenny A. Christie's Poirot-bøker handlet jo også om perioden etter 1 verdenskrig?
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Hemingway Gertrude Stein Stefan Zweig Franz Kafka (men handling ikke knyttet til tidsepoken) vil tro du kan ha glede av de store russiske forfatterne også, som Tolstoj og Dostojevski, selv om handlingen er fra før 1900.
Gjest TS Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Takker mange fine forslag! Jeg har lest en del av dem før, men her er mange jeg har lyst å forsøke meg på. Må bare si at "The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro" som Yvonne anbefalte er an fantastisk bok jeg anbefaler dere alle å lese. Finnes også som film med Anthony Hopkins og Emma Thompson i hovedrollene, meget bra!
Gjest glødelampe Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Skulle også til å anbefale The great Gatsby. Brideshead revisited av Evelyn Waugh har noe av den samme stemningen ved seg syns jeg å huske. Ellers kan det hende du vil like Ian Mc Ewan, men han beveger seg vel litt i utkanten av den tiden du er ute etter. Kan ellers anbefale Good-bye to all that av Robert Graves, og Testament of Youth av Vera Brittain som er erindringsbøker over første verdenskrig. Av norske forfattere kan det i tillegg til de andre som er nevnt kanskje være verdt å kikke på Obstfelder? I tillegg til diktene har han noen fine noveller og en del mer prosalignende stykker.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #9 Skrevet 13. juli 2009 Skulle også til å anbefale The great Gatsby. Brideshead revisited av Evelyn Waugh har noe av den samme stemningen ved seg syns jeg å huske. Ellers kan det hende du vil like Ian Mc Ewan, men han beveger seg vel litt i utkanten av den tiden du er ute etter. Kan ellers anbefale Good-bye to all that av Robert Graves, og Testament of Youth av Vera Brittain som er erindringsbøker over første verdenskrig. Av norske forfattere kan det i tillegg til de andre som er nevnt kanskje være verdt å kikke på Obstfelder? I tillegg til diktene har han noen fine noveller og en del mer prosalignende stykker. På sporet av den tapte tid av Marcel Proust kan anbefales på det sterkeste. Trolldomsfjellet av Thomas Mann er også god.
Gjest *Mim* Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 "Himmelsnørr og kjærlighet" av Marit Nicolaysen. Handler om en ung arbeiderklassegutt som havner i Paris ca 1910.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #12 Skrevet 14. juli 2009 Jeg kan anbefale Møtet ved milepælen av Sigurd Hoel. Det er en god bok. I tillegg vil jeg støtte anbefalingen om de store russiske forfatterne.
Plym Skrevet 14. juli 2009 #13 Skrevet 14. juli 2009 Hvis rundt 1870 er greit, så vil jeg anbefale "Den lukkede bok" av Jette A. Kaarsbøl. Nydelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå