Gå til innhold

Hvor lenge holder ferske reker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har igjen reker etter i går, men vet ikke om jeg bør spise det?

Kan jeg spise rester i dag om de var ferske fra butikk i går?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvor ferske de var da de kom til butikken. Jeg setter en grense på tre dager dersom jeg vet nøyaktig når rekene ble kokt. Jeg ville nok også tatt sjansen på å spise de du har i dag, siden de ble kjøpt i går. Du merker fort om de er dårlige.

Gjest Gjest
Skrevet

Går helt sikkert bra om du spiser dem i dag, du lukter fort om de er dårlige.

Skrevet

Ferske/nykokte reker blir veldig fort dårlige. Vi kjøpte det her en formiddag, spiste dem om kvelden, ble litt igjen som vi skulle spise kvelden etter, men da var de dårlige gitt :overrasket: Hadde trodd de holdt et par-tre dager i alle fall... Dette var riktignok mens det var veldig varmt her på østlandet, men det skal vel ikke ha noe å si når rekene stod i kjøleskapet :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte reker lørdag, da var det lite reker igjen i kjølen, så regner med de hadde ligget der fra i hvertfall fredag, kanskje torsdag. Jeg spiste i går, da var de fine. I dag lå det fortsatt noen reker igjen i kjølen på butikken, regner med de ikke var dagens forsyning. De kjøpte jeg ikke ;-)

Hvis du bruker en butikk med høy turnover, er det sikkert greit å sjekke at de lukter og smaker friskt, og kose seg.

Skrevet

Lukt på dem. Hvis de lukter friskt av reker og sjø, er det ikke noe problem å spise dem. Du kjenner fort på lukten når rekene er dårlige!

Hvor lang holdbarhetstid de har når du henter dem i butikken avhenger av behandlingen(salting/kjøling) de har fått(hos fisker og forhandler) og hvor lenge det er siden de ble tatt opp av havet.

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet

Jeg spiser aldri reker og krabbe dagen etter, det er ferskvare. Hvis jeg har reker igjen så renser jeg dem og fryser dem så jeg kan ta opp og ha i maten senere. Har også lagd rekesalat - det får dem til å holde seg litt lenger.

Men reker og krabbe bør ikke spises uten at de er helt ferske.

Skrevet
Jeg spiser aldri reker og krabbe dagen etter, det er ferskvare

Det var da voldsomt. Du tilhører vel ikke dem som helst skal ha 2-timers-laks? :)

På søndag spiste jeg opp siste rest av krabbene som ble kjøpt på torsdagen. De var selvsagt fine.

Kokte reker holder absolutt noen dager de. Er man i tvil så er det bare å snipse ei reke, da merker man jo kjapt om den ikke er god. Dagen derpå skal ikke dette være noe tema engang, selv om enkelte deler av landet selvsagt er dårligere stilt mtp sjømat.

Skrevet
Jeg spiser aldri reker og krabbe dagen etter, det er ferskvare.

Så ferskvare er de ikke!

Reker du kjøper i butikken kan være noen dager gamle og de kan være fisket samme dagen. Å fryse ned er selvsagt en god løsning hvis du ikke skal ha dem med en gang, men har du forsøkt reker og kokt egg til frokost? Det er godt, det.

Skrevet

Reker er vel kanskje en av de matvarene jeg er mest kritisk på mht holdbarhetstid, men jeg kan godt spise de selvom de har ligget noen dager i kjøleskap.

Jeg er derimot mer skeptisk hvis de har tilbrakt flere timer i romtemperatur, for så kjøles ned igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...