Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Hvordan har din privatøkonomi blitt påvirket av finanskrisen? Et flertall av nordmenn har vel så langt tjent/spart på den (beholdt jobben, vesentlig mindre renteutgifter). De som har mistet jobben, men har gjeld, sparer inn noe av tapet sitt på lavere rente. Mens folk med lav inntekt og penger på bok har tapt stort. For mitt vedkommende: Beholdt eller mistet jobben? Beholdt, men minimalt lønnstillegg. Fått lavere renteutgifter? Har ikke gjeld Fått lavere renteinntekter? Ja, ca 25 000. Har penger på bok som er arvet/spart Så totalt sett har jeg tapt mye på å ha nedbetalt gjeld. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk?
Alison Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Beholdt Fått lavere renteutgifter? Ja Fått lavere renteinntekter? Ja, på den delen jeg har på høyrentekonto (som er en solid buffer). Resten av sparingen min har jeg i aksjefond. Denne sparingen økte jeg en god del da "folk flest" solgte seg ut i panikk. Resultatet er at jeg har oppnådd god avkastning på denne sparingen. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Jeg er flink til å sette av penger til sparing uansett om det er finanskrise eller ei, men har endret sparingen min til å spare en større andel i aksjefond fremfor banksparing. Har nok omtrent det samme forbruket nå som jeg hadde før finanskrisen.
Gjest Gjest_Karla_* Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Var arbeidsledig før finanskrisa slo til, har fått jobb nå med trygg inntekt. Litt motsatt av trenden. Fått lavere renteutgifter? Ja. Har et studielån på 300.000. Sparer noen tusen pr kvartal. Fått lavere renteinntekter? Tja... Har lite på sparekontoen uansett, så der merkes det ikke foreløpig. Men holder på å bygge opp en større bufferkonto, så da vil det vel merkes litt. Uansett sparer jeg såpass på studielånet at jeg foretrekker lave renter uansett. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Litt begge deler. Pga tidligere delvis arbeidsledighet har vi levd på sparebluss lenge før finanskrisa. Nå har vi endelig råd til å leve mer normalt, sånn som gjennomsnittsnordmenn gjør, så da unner vi oss det. Men vi sparer også penger, for å sikre oss mot framtidige problemer.
Gjest Gjest_ærlig_* Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Mistet. men hadde en stor buffer og var arbeidsløs i "bare" 6 måneder. Derfor gikk dette greit. Fått lavere renteutgifter? Ja. Betaler derfor mye mer på lånet. Renteutgiftene ligger på 3700 kroner og jeg betaler nå 9000 kroner i måneden. Fått lavere renteinntekter? Ja, men merker ingen kritisk forskjell . Renten var uansett lav fra før av. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Jeg er alltid forsiktig med penger. Sparer nå til å kunne bygge. Men har ikke akkurat så mye å spare av. Lar mest mulig gå til lån. Forbruket mitt er langt over snittet uten finanskrise. Og med en finanskrise og arbeildsledighet var det matbudsjettet dette gikk ut over.
Cata Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Beholdt. Fikk et temmelig lavt lønnstillegg i år, men hadde heller ikke ventet de store tilleggene Fått lavere renteutgifter? Ja. Fått lavere renteinntekter? Jada, det også. Men har større lån enn oppsparte midler, så alt i alt går vel den delen i pluss. Etter å ha opplevd tidligere "dårlige tider" og en oppsigelse pga nedbemanning i en tidligere jobb så sørger jeg for å ha en god bufferkonto. Har fått erfare på kroppen (eller snarere i lommeboka) at det lønner seg. Prøver også å betale ned gjeld (=boliglån) litt raskere enn opprinnelig plan. Forbruket er gått litt ned. Mye mindre reising i år enn det har vært de siste årene.
Rosalie Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Beholdt. Lønnsoppgjøret utsatt til høsten, men blir neppe store greiene. Fått lavere renteutgifter? Jepp. Jævlig digg. Fått lavere renteinntekter? Nei, har minimalt oppspart, så har da minimalt med renteinntekter uansett. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Både óg. Har fått kjøpt meg ting jeg har ønsket meg lenge, men ikke har tatt meg råd til, samtidig som at sparekontoen vokser av seg selv.
Gjest _Leela_ Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Beholdt, har ennå ikke fått lønnsoppgjøret så vet ikke helt hva det vil bringe. Fått lavere renteutgifter? Ja, er ganske fornøyd med det. Fått lavere renteinntekter? Merker ikke så mye, har jo litt på sparekonto og BSU, men ikke de store summene. Mye av de oppsparte midlene gikk til å kjøpe bil tidligere iår, var greit å kunne kjøpe uten lån + at vi fikk den billig pga markedet. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Sparer litt og betaler ned ekstra på lånet, men samtidig så bruker vi jo også en del, noe av grunnen til det er jo at vi venter vår førstefødte i slutten av året og dermed trenger en del ting.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Beholdt jobben og fått nye og mer utfordrende oppgaver. Årets lønnsoppgjør er utsatt til august, vil trolig gå noe opp, men ikke på samme nivå som tidligere år. Fått lavere renteutgifter? Nei, kun studielån, der fastrente. Fått lavere renteinntekter? Ja, men såpass "lite" på konto at vel bare er snakk om et fire-fem tusen i året i tap. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Nå tjener jeg strengt tatt ikke på krisen, men har en grei buffer og sparer omtrent samme beløp uansett, reiser som før og har ikke endret forbruket noe spesielt.
Gjest loren Skrevet 14. juli 2009 #9 Skrevet 14. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Fikk ikke forlenget et vikariat jeg var i fra okt-des -08, fikk derimot ny jobb fra jan -08, gikk opp 40 000 i lønn og fikk bedre arbeidstider. Fått lavere renteutgifter? Nei. Fått lavere renteinntekter? Har for lite penger stående på bok til at vi merker noe til det, har bare litt på BSU, samt en buffer på 2 månedslønner.
Miel Skrevet 14. juli 2009 #10 Skrevet 14. juli 2009 (endret) Beholdt eller mistet jobben? Beholdt. Jeg har en veldig sikker jobb. Kommer til å gå noe opp i lønn i år også, men det blir nok ikke på langt nær så mye som de to foregående årene. Fått lavere renteutgifter? Jepp - selv om de var lave i utgangspunktet (tok opp lån i år). Fått lavere renteinntekter? Litt, men jeg har ikke allverdens på sparekontoen uansett, så noen merkbar forskjell har det ikke blitt. Alt i alt har jeg knapt merket noen krise - jeg har mer penger å bruke på meg selv enn noen gang. Edit: Glemte jo å svare på denne: Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Jeg har spart mye, men likevel har jeg altså mer til overs enn før. Har en god buffer både på felleskontoen jeg har sammen med kjæresten, og på min egen sparekonto, samt at jeg har BSU. Endret 14. juli 2009 av Miel
Gjest RenteFisk Skrevet 14. juli 2009 #11 Skrevet 14. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Er trygdet. Fått lavere renteutgifter? Har ikke lån. Fått lavere renteinntekter? Ja pleier å få litt ekstra på sparekontoen hvert år, så vil nok merke de lave rentene rundt nyttår. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Bruker penger akkurat som før, men har alltid levd nøkternt, er nødt til det som trygdet.
Gjest Bond Skrevet 14. juli 2009 #12 Skrevet 14. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Har gått fra engasjement/timebetaling til noe mer permanent. Tilfreds. Fått lavere renteutgifter? Nei, har ikke lån. Fått lavere renteinntekter? Pga litt usikre inntekter før har jeg ikke fått spart så særlig før. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Har ikke fått noe ekstra pga finanskrisen, men generell plan er å spare mye, har ganske lavt forbruk. Alt i alt - merker ikke noe krise selv, bare ser at det er flere salg i butikkene (ikke at jeg går rundt og kjøper masse pga det heller). Jeg har endelig fått meg drømmejobb (for nå) og faste inntekter etter årevis med studentliv og småjobb, så kan endelig spare penger for større ting.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 Hvordan har din privatøkonomi blitt påvirket av finanskrisen? Et flertall av nordmenn har vel så langt tjent/spart på den (beholdt jobben, vesentlig mindre renteutgifter). De som har mistet jobben, men har gjeld, sparer inn noe av tapet sitt på lavere rente. Mens folk med lav inntekt og penger på bok har tapt stort. For mitt vedkommende: Beholdt eller mistet jobben? Beholdt, men 0 oppgjør. Fikk bonus da. Fått lavere renteutgifter? Ja, merkes godt. Fått lavere renteinntekter? Ja, vil nok også merkes godt. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Tjener nok på en måte litt mer enn jeg taper på finanskrisen, forsøker å opprettholde sparing som normalt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Mistet jobben desverre i november 2008. Er vikar, med små muligheter til fast ansettelse der jeg er. Synes ikke det er vanskelig å få jobb: men drømmejobben er vanskeligere å få for min del. Mannen min mistet også jobben sin i desember 2008 - så det ble OJul med din glede for oss ja. Not. Han har imidlertid fått seg ny jobb, og det går bra med oss. Fått lavere renteutgifter? Ja; har gått ned fra ca 11 000,- på topp til ca 7500,- nå. Fått lavere renteinntekter? Har aldri hatt de store sparekontoene, så kan ikke si jeg merker noe der. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Bruker slik vi brukte før, og er nøye på å ha en buffer.
Supramundane Skrevet 16. juli 2009 #15 Skrevet 16. juli 2009 Beholdt eller mistet jobben? Beholdt jobben og fått en moderat lønnsøkning. Fått lavere renteutgifter? Studielånet har fast rente, men boliglånet har fått ned med nesten 4000,-/mnd. Fått lavere renteinntekter? Har bare mindre summer i sparing. Dere som tjener eller sparer på finanskrisen, er dere forsiktig med pengene/sparer til dårligere tider? Eller går de til forbruk? Vi betaler inn ekstra på boliglån og bygger buffer, pluss at vi har kjøpt ny bil. Så ja takk begge deler?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå