Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Det er ikke sånn at jeg har noe som helst grunn til å si noe som helst negativt om denne personen, jeg bare lurer litt på hvor trygt det egentlig er og om noen her hadde gjort det samme med sitt barn. I tilfelle ikke, så kanskje jeg kan vise disse tilbakemeldingene til barnets mor og gi henne litt input fra allmennheten? En venninne av meg har nettopp fått seg fulltidsjobb på dagtid etter å ha gått lenge hjemme som alenemor. Hun får en mye bedre inntekt, men tenkte å spare hva det koster å ha ungen i barnehagen, så hun ble da enig med en nabo om at han skulle passe ungen gratis frem til han finner seg jobb siden han går hjemme om dagen arbeidsledig og bor hos foreldrene sine. Han er litt over tretti slik jeg har forstått. Dette er en snart to år gammel jente. Jeg kjenner han ikke og han virker veldig hyggelig. Det jeg synes er litt tvilsomt er at barnets mor kjenner han heller ikke sånn veldig godt. Vi har alle bodd sammen her i nabolaget veldig lenge, men har vært mer hils og hei fremfor nære venner. Han har passet henne snart en måned og jeg ser han tar henne med på turer og er aktiv ute med jenta. Jenta er også veldig glad og livlig og trives veldig godt der. Da er vel alt ok? Men det jeg virkelig er imot er at når barnets mor skal ut og feste, sover jenta over der og noen ganger fra fredag til søndag. Jeg spurte henne om dere hadde innredet et rom til henne eller om hun har en seng der, men nei. Så hvor sover hun da liksom?? Med en gang vurderte jeg å rådføre meg med barnevernet. Ikke anmelde henne, men rådføre meg der. Jeg tenkte først å spørre her så jeg ikke gjør noe dumt. vennskapet ryker vel i så fall uansett, men jeg føler jeg har en plikt også. Jeg vet ikke om jeg går litt for langt her og jeg vil ikke være en som mistenker alle og enhver for det ene og det andre, men derfor spør jeg her inne, hva er deres mening? Jeg har sagt mitt til min venninne, men hun blir bare så gretten på meg og sier at jeg er så hysterisk osv. Jeg er kanskje det. Hva er din mening?? Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg passet jenta med glede, bare for å vite at hun er trygg her hos meg. Men det kan det jo godt hende at hun er også. For de som lurer på hvor barnets far er, så stakk han av da min venninne ble gravid.
juliane Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva problemet skulle være? :klø: Han er hyggelig og barnet har det bra der? Det er da vel et fåtall barn som har et eget rom hosn besteforeldre eller hvem som helst som har dem en helg innimellom, da sover de på gjesterommet eller på madrass på soverommet til den som passer eller i stua eller hvor enn det er plass.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Jeg er nok også litt som deg, litt mistenksom. Vet at man skal være litt forsiktig med det, men alikevel er jeg det. Det jeg reagerer på er at han passer barnet gratis, spesielt når de ikke kjenner hverandre godt. Men vi hadde vel ikke reagert på det om naboen ikke var mann. Noen grunn til å rådføre seg med barnevernet ser jeg vel ikke. Så lenge barnet virker fornøyd bør du vel tenke på at det har det bra.
Gjest Purple Haze Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Alle menn er ikke pedofile overgripere. Hvis jenta trives hos han, og har det bra, er det et godt tegn. At han ikke tar betalt, er jo hans problem? Enig i at man ikke skal være for godtroende, men heller ikke bli helt overhysterisk. Tviler på om noen hadde reagert hvis barnepasseren var en kvinne.
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Alle menn er ikke pedofile overgripere. Hvis jenta trives hos han, og har det bra, er det et godt tegn. At han ikke tar betalt, er jo hans problem? Enig i at man ikke skal være for godtroende, men heller ikke bli helt overhysterisk. Tviler på om noen hadde reagert hvis barnepasseren var en kvinne. Signerer!
Eplefe Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Hvorfor skal du ødelegge for mannen - som åpenbart trives med å passe jenten og jenten som åpenbart trives hos mannen og moren, som har funnet en løsning på problemene sine?
LukaFrost Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Jeg er jammen glad jeg ikke er mann! Tenk å bli mistenkt for noe bare i egenskal av sitt kjønn! Hadde naboen vært en kvinne hadde du vel neppe brydd deg ts.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 Jeg synes jo det er rart at mannen ikke ønsker en bitteliten godtgjørelse for barnepass, eller at venninnen din i allefall tilbyr ham det. Selv om han er arbeidsledig og kanskje setter stor pris på litt innhold i hverdagen. Jeg reagerer altså ikke på at mannen passer barnet, men på at det virker som din venninne utnytter mannen. La oss si, noe jeg tror, at alt går helt fint for seg, og han gjør sitt beste for å passe på denne jenta. Er ikke situasjonen da merkelig, i form av at han ikke får noe som helst for dette. Selv om han som sagt får noe igjen for barnepass i form av at han har glede av det. Som andre skriver, kan tenke meg at denne tråden neppe hadde blitt laget dersom barnepasseren var ei dame.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Det er mange overgripere som i det daglige virker hyggelige, så dette frikjenner ham på ingen måte. En voksen mann som jevnlig er alene sammen med et lite barn som ikke er hans eget, er alltid en mistenkelig setting, og jeg ville synes det var rimelig om barnevernet kontrollerte forholdene ( i den grad dette lar seg gjøre). Mistanken synes likevel for usikker til å kople inn politiet (?).
Gjest Purple Haze Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Det er mange overgripere som i det daglige virker hyggelige, så dette frikjenner ham på ingen måte. En voksen mann som jevnlig er alene sammen med et lite barn som ikke er hans eget, er alltid en mistenkelig setting, og jeg ville synes det var rimelig om barnevernet kontrollerte forholdene ( i den grad dette lar seg gjøre). Mistanken synes likevel for usikker til å kople inn politiet (?). Unnskyld meg, men dette blir veldig paranoid i mine øyne. En mann som er hyggelig og liker seg sammen med andres barn, skal mistenkes uansett? Veldig glad jeg ikke er mann, må jeg si.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Det jeg har en mistanke om er at barnet har det bra hos denne mannen, men at mannen kanskje ikke er het A4. En mann som er arbeidsledig og bor hjemme hos foreldrene sine, har kanskje ikke så mye sosialt liv, eller ting å engasjere seg i, så da kan nok det å være barnevakt være et positivt inspill, og ikke minst være med på å gi livet hans mening. Synes det er litt rart om hun ikke en gang har tilbydt seg å betale han noe, men det er jo ikke noen grunn til å bli mistenksom av han han gjør dette gratis.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Jeg tror trådstarter skal stille seg dette enkle spørsmålet: hvis naboen var en dame, ville jeg da stilt samme spørsmålet? Det er lov å være våken og observant, men la det nå ikke gå hysteri i det. Ikke alle menn er overgripere, selv om barnet sover der på madrass, i reiseseng, eller til og med i vedkommendes seng. Tror du ikke moren ville merket det på barnet dersom det skjedde noe utilbørlig? Forøvrig reagerer jeg mer på at mor fester fra fredag til søndag ...
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. juli 2009 #13 Skrevet 12. juli 2009 Jeg tror trådstarter skal stille seg dette enkle spørsmålet: hvis naboen var en dame, ville jeg da stilt samme spørsmålet? Det er lov å være våken og observant, men la det nå ikke gå hysteri i det. Ikke alle menn er overgripere, selv om barnet sover der på madrass, i reiseseng, eller til og med i vedkommendes seng. Tror du ikke moren ville merket det på barnet dersom det skjedde noe utilbørlig? Forøvrig reagerer jeg mer på at mor fester fra fredag til søndag ...
generalen Skrevet 12. juli 2009 #14 Skrevet 12. juli 2009 Slik jeg forstod trådstarter, så har ikke dette noe som helst med at naboen er en mann, mulig overgriper eller pedofil, men heller det manglende ansvaret til moren ovenfor dattera si. Hun lar naboen passe barnet sitt på 2 år over tre dager fordi hun skal feste, det synes jeg er for dårlig!
Littlebird Skrevet 12. juli 2009 #15 Skrevet 12. juli 2009 Jeg synes det er naturlig å ha litt sunn skepsis, enten denne barnepasseren er mann eller dame. I mine omgivelser er det iallfall litt uvanlig at en mann tidlig i 30-årene tilbyr seg å passe små barn i den grad som denne mannen gjør tydeligvis, og uten å ta noe for det. Selvsagt kan han bare være glad i barn, men jeg synes det virker litt "uprofft" å la han passe henne så mye uten å betale. Når det er snakk om så mye barnepass burde man betale noe for det mener jeg, det vil jo være helt naturlig. Jeg lurer derfor på hva som er motivasjonen for denne mannen, det hadde jeg lurt på om han var dame også. Det er uansett også mange kvinner som er overgripere, så man burde jo være like skeptisk uansett. Jeg synes moren til barnet virker litt uansvarlig, med tanke på å feste hele helger og la barnet være hos naboen.. det hadde vært litt annerledes om han hadde passet barnet noen timer mens hun var ute en tur, men å sove der hele helgen..? Og så syns jeg det er litt rar prioritering å ikke ta seg råd til pass av barnet. Hun burde iallfall tenke gjennom konsekvensene dersom mannen er overgriper, det er absolutt ikke sikkert han er det, folk flest er jo ikke det, men samtidig, dersom han gjør noe mot barnet vil det få konsekvenser resten av livet. Det er også viktig å huske på at overgrep mot barn ofte skjer gradvis, overgriper bruker gjerne tid på å bygge tillit til barnet, og det er ikke alltid man merker det på barnet på kort tid. Så selv om han virker hyggelig, og barnet virker fornøyd er det ikke en garanti for at ikke noe skjer. Uansett, man vet aldri hvem man kan stole på, men jeg ville stolt mer på omgivelser i en vanlig barnehage, enn å ha barnet hjemme hos en arbeidsledig mann tidlig i 30-åra. Ja, det er kanskje overdrevet, men jeg har selv opplevd å bli misbrukt, og unner ikke mine barn det for alt i verden, og derfor vil jeg velge de barnevaktalternativene som jeg opplever som tryggest, barnehage, og barnepass av nær familie som jeg stoler 100% på.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. juli 2009 #16 Skrevet 12. juli 2009 Hva er det som er så ille med å ha barnevakt for å dra ut å feste egentlig? Kommer selvsagt ann på hyppigheten, men jeg ser ikke noe galt i å ha barnevakt fordi man skal feste.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. juli 2009 #17 Skrevet 12. juli 2009 barnepass av nær familie som jeg stoler 100% på. Det fleste overgrep blir begått av nør familie. Det er også de overgrepene som er mest langvarige og gir de mest langvarige skadene på barna. (ikke at jeg mener at man heller bør velge fremmede, eller folk man ikke kjenner)
Larsern Skrevet 12. juli 2009 #18 Skrevet 12. juli 2009 Det er mange overgripere som i det daglige virker hyggelige, så dette frikjenner ham på ingen måte. En voksen mann som jevnlig er alene sammen med et lite barn som ikke er hans eget, er alltid en mistenkelig setting, og jeg ville synes det var rimelig om barnevernet kontrollerte forholdene ( i den grad dette lar seg gjøre). Mistanken synes likevel for usikker til å kople inn politiet (?). Jo, det frikjenner han faktisk fullstendig. Det kan muligens komme som et sjokk på deg, men også menn føler ofte at det er utrolig morsomt og ikke minst givende å være sammen med barn, og ikke bare ens egne. Den holdningen som du utviser er både skadelig og totalt frastøtende. Jeg har lyst til å spørre deg om du synes det er noen settinger med barn som er upassende for menn, men naturlige for kvinner. Isåfall, hvilke?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2009 #19 Skrevet 12. juli 2009 Hva er det som er så ille med å ha barnevakt for å dra ut å feste egentlig? Kommer selvsagt ann på hyppigheten, men jeg ser ikke noe galt i å ha barnevakt fordi man skal feste. Barnet er 2 år gammelt, og det festes fra fredag til søndag? Synes dette er i overkant jeg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. juli 2009 #20 Skrevet 12. juli 2009 Barnet er 2 år gammelt, og det festes fra fredag til søndag? Synes dette er i overkant jeg. Mange barn er jo hos faren sin annen hver helg. Det har jo lite å si om barnet er hos faren sin en helg, eller hos en mann i nabolaget som vanligvis passer barnet hver eneste dag. Hva moren gjør mens barnet er i trygge hender, kan jeg heller ikke si at spiller noen stor rolle. Hvis dette skjer hver helg er det selvsagt ille, men hvis det er hver fjerde helg f.eks er det kanskje akkuratt den avlastningen moren trenger. Husk at faren her er ute av bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå