Gjest Heidi :) Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Hei. Jeg og min kjære skal gifte oss i høst, og etter bryllupet skal vi flytte sammen i et hus som allerede har alt av kjøkkenutstyr og servise og sånne ting som man vanligvis får når man gifter seg. Så lurer jeg på, er det lov å ønske seg penger, og bare penger? Vi har jo ikke lyst på 14 vannkarafler og bestikk. Vi trenger ikke det. Vi vil heller få penger som vi kan bruke på noe vi faktisk trenger! (Vi vil for eksempel spare til bil) Jeg syns jo det er litt tåpelig å skrive ønskeliste på glassmagasinet bare fordi "det er vanlig", hvis man absolutt hverken trenger eller har lyst på noe der.... Hva mener dere?
Jade Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 dere kan ønske dere hva dere vil. Men det er sikkert noen som kommer til å gi gave uansett. Ikke bare 14 vannkarafler, men 14 vannkarafler i 14 forskjellige merker/butikker pga at dere ikke har ønskeliste...
Gjest fisk Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Vi hadde ikke ønskeliste, og fikk nesten bare penger. Ble jo kjempeglad for det. Men hadde håpet å få litt forskjellig fra glassmagasinet vi da Har nå kjøpt oss litt ting der selv, og har masse penger igjen. Kanskje det er blitt vanligere å gi penger?
Sunshine Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Jeg anbefaler at dere i allefall lager en liten ønskeliste og skriver at siden dere har alt så er et lite tilskudd til en spesiell ting kjærkomment. For eksempel bryllupsreisen, oppussing eller lignende. Alle kan vel ønske seg litt eksklusive håndklær og sengetøy, turutstyr eller utstyr til en sport dere driver med, opplevelser som restaurantbesøk, teater, ballongferd osv. Jeg vet i allefall at jeg skal sørge for å ønske meg ting jeg ikke vil ta meg råd til å kjøpe selv som jeg kan bruke i hverdagen. Ekstra flott sengetøy er jo hverdagsluksus!
Brud84 Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Vi er i samme situasjon, og har sagt penger/gavekort til oppussing/møbler til alle som har spurt... Vi har det meste av utstyr, og etter en tur innom glassmagasinet i fjor hvor vi ikke fant NOE vi kunne tenkt oss å ha hjemme, har vi oppfordret alle til å holde seg lengst mulig unna! Blir spennende å se hva vi får, selv om jeg aldri har skjønt greia med å få gaver i bryllup....
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Jeg synes det er helt kurant å ønske seg penger, men for at gjestene skal være mer bekvemme med å gi penger tror jeg det er lurt å skrive spesielt at dere ønsker dere penger til det og det - f.eks. bil eller ferietur. Hvis man lager en kort ønskeliste - kan man ikke da risikere at "alle" kjøper det på listen også ender man opp med ørten varianter av de få tingene man satte opp?
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Klart dere kan ønske dere penger. Men som noen nevner så kommer sikkert noen til å gi noe annet likevel. Noen fordi de absolutt ikke vil gi penger, men noen sikkert også fordi de har dårlig økonomi og det da blir veldig synlig hvem som gir minst. Så jeg ville kanskje satt opp en ønskeliste, og sette penger øverst på den. Kanskje også satt opp en liste over ting dere har/ikke trenger
Coriander Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 Vi ønsker oss penger, men har vært veldig usikre på hvordan formidle dette, synes det virker litt forlangende på en måte. Vi sa derfor at vi ønsket oss gavesjekker fra et spesielt sted fordi vi ønsker å kjøpe soveromsmøbler derfra. Vi er ekstremt trangbodde for tiden og har rett og slett ikke plass til noe service eller lignende. Mamma har derimot sagt til gud og hvermann at vi vil ha penger, noe jeg ikke var spesielt glad for, men det virker som om om folk synes at dette er helt greit.
Ennovy Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Klart dere kan ønske dere penger! Men tror det er mange som syns det er "kjedelig" å gi penger, og som noen sa over her, da blir det veldig klart hvem som har "dårlig" råd. Ønsk dere heller universalgavekort, gavekort på spesielle butikker ol. Jeg vet hvertfall med meg selv at å slenge en 500,- i en kovolutt å gi i bryllupsgave blir litt "upersonlig". Den femhundrelappen blir fort brukt til veldig hverdagslig ting, mat, regninger.
Gjest Heidi :) Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Takk for alle gode svar! Jeg er helt enig i at det kan virke litt kjipt å slenge en 500-lapp i en konvolutt og gi i bryllupsgave, det er derfor jeg har vært litt usikker på om det blir helt feil å ønske seg penger. Man vil gjerne gi noe personlig, som brudeparet kan sette pris på osv, men realiteten er jo at man kommer uansett ikke til å huske hva man fikk av de forskjellige, når man har 100 gjester i bryllupet og sikkert får enda flere gaver.... og så er det jo litt vanskelig å sette pris på noe man absolutt ikke trenger og har lyst på.... Så det er jo en god idé å ønske seg noe litt dyrt som man trenger penger for å kunne kjøpe, så hvis vi for eks ønsker oss penger fordi vi vil kjøpe bil, og i tillegg kan tenke oss gavekort på for eks sporten og møbelbutikken, fordi vi alltid har lyst på noe på sporten og trenger en sofa etterhvert, så burde vel det være bra? Når vi da kjøpet en bil etter bryllupet så kan jo de som gav oss penger til den føle at de hjalp oss med noe vi virkelig trengte, og de slipper å være redd for at pengene blir brukt til regninger og mat
Sunshine Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Jeg synes det er helt kurant å ønske seg penger, men for at gjestene skal være mer bekvemme med å gi penger tror jeg det er lurt å skrive spesielt at dere ønsker dere penger til det og det - f.eks. bil eller ferietur. Hvis man lager en kort ønskeliste - kan man ikke da risikere at "alle" kjøper det på listen også ender man opp med ørten varianter av de få tingene man satte opp? Hvis man registrerer ønskeliste kan kjøperne se hva som allerede er kjøpt. Likevel riskerer man alltid å få mer av en ting, men det meste kan byttes i noe annet.
Sheenaca Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Helt kurant å ønske seg penger. En venninne skal gifte seg snart, og de har forklart at de ønsker seg penger til bryllupsreise, siden de har en liten leilighet der det ikke er plass til alskens ting og tang, og egentlig ikke har noe særlig penger til overs selv til bryllupsreise. De har dessuten lagt ut en liten ønskeliste på middagsservise for de som ikke ønsker å gi penger. Jeg kan ikke skjønne at noen skulle bli fornærmet for at de helst vil ha en liten del av bryllupsreisen i gave.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 Flere og flere gjør dette. Det kan være greit å ønske seg til noe spesifikt - f.eks. bryllupsreise eller bil. Mange ønsker seg også gavekort på kino, teater o.l. De kuleste gavene er når brudeparet får reiser, middager o.l. som de skal på med de nærmeste vennene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå