Gå til innhold

Bryllupsgjest i India

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_India_*
Skrevet

Hei,

Mannen og jeg skal være gjester i ett bryllup som skal foregår i India til høsten. Brudgommen er i fra India, så det blir tradisjonelt bryllup.

Ingen av oss har vært i ett indisk bryllup tidligere, så vi er ikke vant til hva vi skal ha på oss. Er det noe spesielle "regler" på dette?

M.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er vanlig å ha på sari. :)

Gjest Marlo
Skrevet

Er jo bare å få litt hjelp når dere er der til å kjöpe noe som passer til et bryllup

Skrevet

Hva med å spørre brudeparet? Brudgommen må jo vite hva som er akseptert antrekk. Selv om sari muligens er vanlig for de fastboende, så tviler jeg på at det er "krav" for tilreisende gjester.

Uten å ha det minste peiling så tipper jeg en lang, litt pyntet kjole vil være like akseptert der som her. (Men muligens lurt å finne en i litt luftig stoff pga. varmen.)

Gjest Glør
Skrevet

Jeg ville ihvertfall prøvd å finne klær som ikke hadde bare skuldre eller veldig korte skjørt. Går man i slike ting i India får man fort veldig mye uønsket oppmerksomhet fra menn.

Gjest gjest-India
Skrevet

Vi har funnet ut at uansett så må vi finne ut hva slags religion familien hans i India har. For det er visst forskjellig for hver religion, eller noe sånn. Er som sagt ikke så veldig inni religion, antrekk og hva som er vanlig folkeskikk der nede. Hehe!!

Jeg har sett noen bilder hvor gjester fra vesten har fått antrekk og kvinnen fikk antrekk med bare skuldre. Men som sagt, jeg vet ikke hva religion det var da.

Men sånn i utgangspunktet, dersom vi skal ha vestlige klær da, så kommer det til å bli lang kjole og slør over skuldrene i alle fall.

Vi mener det går an å vise litt respekt for vertsfamilien og det den står for. Og det dreper oss jo ikke dersom vi må gå med "lokale klær". Vi syntes bare det er kjempegøy!!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Når er bryllupet? Jeg har vært i indisk bryllup.

Indiske menn (gjester) bruker dress eller lokaldrakt. De fleste kommer i dress.

Damer: Sari er jo veldig fint å bruke. Det koster ikke mye heller. Og du får helt sikkert noen til å hjelpe deg med å kle på deg. Du kan stikke innom en skjønnhetssalong samme dagen. De kan sikkert hjelpe deg. Hvis ikke er det mulig brudeparet allerede har tenkt på å ansette noen til å ordne dette. MEN ikke betal mer enn 100 rupee.

Du kan helt sikkert bruke lang kjole også. Jeg tror ikke noen tenker på det når dere er norske. Men det kan jo være gøy for dere å bruke noe lokalt kanskje?

Det finnes også annet antrekk: Det heter "lengha". Det er kanksje enklere å bruke. Og det kan du også bruke i Norge senere. Finnes noe annet også, men husker ikke hva det heter, Det er et slags ettersittende skjørt og en bluse til.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...