Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Hei!! Jeg er en jente på 18år som står litt fast i hva jeg skal lese videre nå og håper på noen bra tips!

Jeg liker best fantasy bøker, men må helst ha litt romantikk med også.Har alltid hatt Harry Potter som favorittserie, men det endret seg etter at jeg leste Twilight av Stephanie Meyer. Elsker den serien ubeskrivelig mye, og har lest den 4-5 ganger siste måndene. Klarte aldri å lese andre bøker etter det, fordi de ble så dårlige i sammenligningen. Dermed begynte jeg på The Host som også er skrevet av Stephanie Meyer, for å få en myk overgang til å begynne å lese andre bøker igjen. Elsket den boken også, og gleder meg til oppfølgerene kommer ut!! Men nå er jeg altså ferdig med den, og da er det ikke mer ute som Stephanie Meyer har skrevet.

Dermed lurer jeg litt på om noen har noen bra forslag til hva jeg kan lese! Dere skjønner sikkert smaken min utifra bøkene jeg har nevn ovenfor. Trenger ikke være fantasy, men må helst ha litt romantikk og spenning.

Håper noen har noen gode forslag!!

(PS: leser gjerne engelsk, så lenge det ikke er veldig gamle bøker med vansklig gammel-engelsk)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale Dragonlance av Margaret Weis og Tracy Hickman på det absolutt sterkeste!

Fantastisk fantasy-serie.

Du får dem på bokkilden eller Norli - jeg har bestilt enkelte fra amazon.co.uk også.

Finnes mange forskjellige Dragonlance-bøker, men det er Tracy Hickman/Margaret Weis-bøkene jeg liker best.

Begynn med Dragonlance Chronicles (Dragons of Autumn Twilight, Dragons of Winter Night, Dragons of Spring Dawning),

fortsett med Dragonlance Legends (Time of the Twins, War of the Twins, Test of the Twins).

Så kommer Dragonlance Second Generation, fulgt av Dragons of Summer Flame. Siste trilogien heter War of Souls og inneholder bøkene Dragons of a Fallen Sun, Dragons of a Lost Star og Dragons of a Vanished Moon.

Håper de faller i smak :)

Skrevet

Sword of Thruth av Terry Goodkind!

Fantastisk fantasiverden, fine mennesker, og både spenning og romantikk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Siden du liker spenning og romantikk i fantasy, så vil jeg anbefale "The Black Magician Triology" av Trudi Canavan.

Amazon

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Neil Gaiman!

Han har en helt fantastisk evne til å skape bøker hvor den virkelige verden møter fantasy på en finurlig måte. Bøkene hans tyter ikke over av romantikk, men litt er det (akkurat passe etter min smak :P)

Anbefaler American Gods og Anansi Boys (bør leses i den rekkefølgen), Good Omens, The Graveyard Book og Coraline.

• 1 måned senere...
Skrevet

Prøv bøkene til Diana Gabaldon. De er oversatt til norsk, jeg tror den første heter Under jegermånen. Visstnok er den utgitt to ganger på norsk, med forskjellige titler, men du kan jo alltids lese den på engelsk. En bestselger ute i verden.

Ellers er jo mange av serieromanene fulle av fantasyelementer og romantikk. F.eks. Margit Sandemos bøker, men også mange av de andre. Er kommet en ny serie som jeg liker. Sjekk nettsiden www.ildfuglen.net

Lykke til!

Skrevet
Prøv bøkene til Diana Gabaldon. De er oversatt til norsk, jeg tror den første heter Under jegermånen. Visstnok er den utgitt to ganger på norsk, med forskjellige titler, men du kan jo alltids lese den på engelsk. En bestselger ute i verden.

Signerer på denne! Disse bøkene er veldig spennende og bra. Og vi som allerede har lest de seks første kan glede oss til den etterlengtede nr 7 blir sluppet rundt 20. september :jepp:

Gjest Gjest_Ingvild_*
Skrevet

Den mørke materien av Philip Pullman. Det er en serie bestående av tre bøker. Ble liksom ikke helt fengslet før etter å ha lest en god del av den første boka, men etterpå MÅTTE jeg bare lese resten av serien. Da jeg var ferdig hadde jeg en følelse av å ha lest noe stort! anbefales på det sterkeste. Btw så er nok Det gyldne kompasset den dårligste filmatiseringen av en bok jeg noen gang har sett, så ikke døm det pga det :)

Skrevet

A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin er obligatorisk.

Skrevet

Dersom du liker Twilight-serien, kan jeg anbefale Sookie Stackhouse bøkene av Charlaine Harris. Den kan kanskje best beskrives som ''den voksnere utgaven'' av Twilight. Du har vampyrer, andre overnaturlige vesen, spenning og utrolig mye kjærlighet. Dette er bøkene bak serien True Blood.

Ellers kan jeg anbefale Eragon bøkene. Litt romantikk, men mest spenning. Ligger ''der oppe'' med Harry Potter i mine øyne. :hjerte:

Skrevet

Henger meg på Den mørke Materien (selv om jeg synes du skal lese de på engelsk, dog), Dragonlance og Eragon-serien. Gaiman er absolutt en av mine favorittforfattere, men jeg leser utifra det du skriver at Stardust er nok den eneste boka du virkelig kommer til å like. Den er utrolig bra da :hjerte:

Ellers så vil jeg anbefale Melissa Marr sin serie "Wicked Lovely" (Wicked Lovely, Ink Exchange og Fragile Eternity er de som har kommet ut så langt). Jeg kan garantere deg at du kommer til å elske dem om du liker Twilight-serien! Jeg har funnet de på Narvesen, de er bare å få tak i på engelsk så langt.

Gjest chickpea
Skrevet
A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin er obligatorisk.

Signerer denne! :) Også "Assassin"serien av Robin Hobb, helt fantastisk bra!

Skrevet

Emily Gee - Thief without shadow. God historie, godt språk - kan man ønske seg mer?

Skrevet

Jeg vil anbefale Wheel of Time- eller Tidshjulet- serien av Robert Jordan. Det er så langt kommet ut 12 bøker på engelsk og norsk og den første delen av bok 13 kommer på engelsk i september. Det er masse spenning, litt romantikk og det er veldig lett å bare lese på. Hver bok har godt over 1000 sider, så da har du, avhengig av fart, lesestoff i lange lange tider fremover.

Har også lest flere av seriene til Robin Hobb som nevnt over og de er også veldig bra.

Skrevet

Eragon-serien er ikke så verst, enig med de som anbefaler den. Ha i bakhodet at språket er litt begrenset, siden de er skrevet av en tenåring, men likevel er det himmelropende mye bedre språk enn i Twilight-serien. Filmen er ikke noen god indikator på hvordan bøkene er - jeg synes nesten det ble to forskjellige historier.

Mulig at "Djevelen og frøken Prym" og "Veronika vil dø" av Coelho også kan falle i smak - det er gode historier (i motsetning til endel av det andre han har skrevet) som tidvis ligger litt i grenseland mellom fantasi og virkelighet.

Og hvis du er lysten på en litt mer utfordrende bok, vil jeg helt klart anbefale De Elendige av Victor Hugo. Et mesterverk, og drivende god, selv om den kan virke litt omstendelig i starten. Mange sterke kjærlighetshistorier av forskjellig natur og en fin slump historisk interesse :) Sjekk biblioteket for en norsk oversettelse, i butikker har de den stort sett bare på engelsk.

Skrevet

Oi, herregud, jeg glemte "The hitchhikers guide to the galaxy" av Douglas Adams - kanskje den artigste fantasyboka jeg har lest noensinne :) Er også enig med de som anbefaler Neil Gaiman!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...