Gå til innhold

Bryllupskostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Brus er som sagt med i den prisen, samme med åpen bar og kaffe.

Sa ikke at jeg skulle ha "ordentlig og classy PAPIR", men invitasjoner/bordkort og takkekort blir jeg å lage selv. (Som sagt så er ikke dette nytt for meg).

Ordentlig og classy betyr ikke at det skal se ut som en million kroner, men at det er gjort ordentlig, forseggjort og er pent.

Vi skal ha 3-4 serveringspersoner, de skal være der fra middag og til nattmat(middag serveres kl. 17, nattmat ca kl.00). Hva dere er vant med å betale serveringfolket vet ikke jeg, men her er prisen ihvertfall på 2-2500,- (Og JA, Prisene er sjekket og sikre!)

Som sagt kan jeg ha glemt noe, og som sagt er alle priser sjekket(forutenom brudekjole, men aldri i livet om jeg bruker over 5000,- på en kjole jeg skal bruke noen timer en dag. Forsåvidt har jeg sjekket litt priser der og, og min "drømmekjole" vil koste ca 3500,- med tilpassning, om jeg tar denne)

Forsåvidt har vi og prata med folk som har hatt bryllup nå nettopp, samt andre personer som bl.a kan dette med å finne ut hvor mye mat, drikke, osv.

ALLE må ikke bruke bortimot 100 000,- og mer på EN dag av sitt liv.

Jeg mente "ordentlig og classy invitasjoner osv" da.. Det ligger jo da litt i kortene at materialet du bruker til dette har en viss kvalitet :) Men samma det, kanskje vi legger ulik mening i uttrykket.

Vi har heller ikke dyr vin, bare en god en som vi selv liker - men som er en respektabel type vin/merke.

Du har i alle fall fått god pris når du har fått serveringspersonale som jobber for langt under hundre kroner timen :)

Det er sikkert litt forskjell på land og by her også kanskje. Som du sier så er alle prisene sjekket, så jeg tviler ikke på deg, jeg!

Edit: hundre kroner TIMEN - så ikke petimeterne her inne får krupp.

Endret av Lilly-L
Skrevet

Vi havner på rundt 100.000 for ca 70 gjester, mye penger ja! Har fått sponset brudekjole av mamma og svigers betaler alkoholen, men likevel så ender vi opp på endel penger.

Budsjett (alle priser er stort sett rundet opp til nærmeste 100):

Leie av sted fredag-søndag inkl vask: 12.000 kr

Catering, tapasbuffet: 17.900 kr (mat til 10 stk ekstra...)

Servitører, 5 stk til middag og 2 fram til etter nattmat, 150 kr/t: 7000 kr

Velkomstdrink: 1300 kr

Vin til maten: 2500 kr

Øl til maten: 2500 kr

4 etg bryllupskake: 2000 kr

Kaffe Avec: 1300 kr

Fri bar (vin/øl/baileys/cognac/whisky/cider): 5600 kr

Nattmat (pølse i brød fra den lokale slakteren): 1900 kr

Alkoholfri drikke: 2000 kr

Frukt til velkomst: 500 kr

Invitasjoner + porto: 850 kr

Bordkort: 100 kr

Takkekort + porto: 750 kr

Blomster på bordet: 750 kr

Servietter: 250 kr

Stearinlys: 600 kr

Kurv på do (jada ;)): 100 kr

Duker, 11*3 m stoff fra IKEA: 1300 kr

Hotellrom: 1500 kr

Gifteringer inkl gravering: 3200 kr

Leie av piano: 250 kr

Leie av anlegg: 1750 kr

Fotograf, 10 timer inkl. forstørrelser og DVD med alle rettigheter: 10100 kr

Frisør og sminke: 2500 kr

Brudebukett: 500 kr (mamma lager)

Brystbukett, 4 stk: 100 kr (mamma lager)

Klær brudgom:

Undertøy: 100 kr

Dress inkl skjorte: 3000 kr

Vest og kalvekyss: 1350 kr

Han ønsker ikke å kjøpe nye sko

Klær brud:

Kjole: 14900 kr

Slør: 150 kr

Smykke: 650 kr

Øredobber: 200 kr

Sko: 400 kr

Samlet ca 102.000 kr. Er mye i budsjettet vårt som kan kuttes hvis man vil, feks betaler vi 12.000 for å leie festlokale, men det er et av få i området som tilllater en å ha med seg egen drikke og et av de få som er i nærheten, pga mange tilreisende så måtte vi ha leid buss ell. om vi valgte et lokale lenger unna og da hadde det fort gått noen tusen. Brudekjole får man jo til en rimeligere penge, fotograf trenger man jo ikke/kan få billigere, man kan sove hjemme osv.

• 5 uker senere...
Skrevet

Vi har ett foreløpig budsjett på 60 000kr, men mulig det blir mindre også. Så vi må spare 2500kr hver i måneden det neste året for å klare dette. Skulle går bra, kan til og med hende vi får spart opp mer og unner oss litt ekstra:-D

Skrevet

Vi har ca 70 gjester, og budsjetterer med ca 70 000.

Dette inkluderer tre-retters middag, fri bar (ganske bra utvalg og gode viner), blomster, levende musikk, klær osv. Vi har et såkalt budsjettbryllup, men det virker i grunnen ikke sånn :) Vi har løsninger som er perfekte for oss, og det virker ikke som om vi har spart en eneste plass! Vi har planlagt bryllupet ca et år, og har brukt mye tid på det. Det har vært krevende, men vi er virkelig fornøyde med opplegget. Om man er nøye under planleggingen finner man GENIALE løsninger som ikke koster skjorta. Vi har eksempelvis kunnet bestilt en fantastisk bryllupskake fra et av de beste konditoriene i området, jeg hadde mulighet til å plukke ut nøyaktig den blomsterbuketten jeg ville, kjolen er virkelig Drømmekjolen osv. Vi kunne mao fått det til ennå billigere, men grunnet enkelte plasser på budsjettet vi har vært heldige kan vi prioritere å bruke litt mer andre plasser. Vi har vært superflinke!!

Skrevet (endret)

Må si det virker som folk bruker veldig mye penger her, eller kanskje bare jeg/vi som er nødt til å tenke økonomisk, ikke vet jeg. Uansett, brudeustyr til meg selv, helt komplett, har jeg fått tak i til under 1500 kr - og da har jeg kjøpt flere slør, for å kunne ha noe å velge mellom (siden jeg er liten usikker ift dette). Uansett, jeg tror det er mye å spare om man setter seg ned og prøve å finne ting billig, særlig over nett. Selv har jeg til nå brukt:

Ca 1000 kr på kjolen

100 kr på sko

150 kr på tre slør (litt i overkant mye, jeg vet, men jeg hadde ikke peiling på hvilket slør jeg skulle velge)

50 kr for to tiaraer

50 kr for undertøy/korsett

Eneste jeg mangler er eventuelt strømper.

Utover dette ser vi for oss at vi skal prøve å spare inn der man kan. Om jeg kan få det 10 kr billigere, så skal jeg prøve på det, alle monner drar. Vi får heller ingen støtte (eller, jeg ønsker ikke å bero meg på det), så det blir derfor til at vi er nødt til å finne gode og billige løsninger. Aldri i verden om jeg ville brukt 100 000 kr på et bryllup.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Må si det virker som folk bruker veldig mye penger her, eller kanskje bare jeg/vi som er nødt til å tenke økonomisk, ikke vet jeg. Uansett, brudeustyr til meg selv, helt komplett, har jeg fått tak i til under 1500 kr - og da har jeg kjøpt flere slør, for å kunne ha noe å velge mellom (siden jeg er liten usikker ift dette). Uansett, jeg tror det er mye å spare om man setter seg ned og prøve å finne ting billig, særlig over nett. Selv har jeg til nå brukt:

Ca 1000 kr på kjolen

100 kr på sko

150 kr på tre slør (litt i overkant mye, jeg vet, men jeg hadde ikke peiling på hvilket slør jeg skulle velge)

50 kr for to tiaraer

50 kr for undertøy/korsett

Eneste jeg mangler er eventuelt strømper.

Utover dette ser vi for oss at vi skal prøve å spare inn der man kan. Om jeg kan få det 10 kr billigere, så skal jeg prøve på det, alle monner drar. Vi får heller ingen støtte (eller, jeg ønsker ikke å bero meg på det), så det blir derfor til at vi er nødt til å finne gode og billige løsninger. Aldri i verden om jeg ville brukt 100 000 kr på et bryllup.

Nå er det jo ganske mye mer enn brudeutstyret som skal til da...

Skrevet (endret)
Nå er det jo ganske mye mer enn brudeutstyret som skal til da...

Ja, og hvis du leser det jeg skrev nederst i mitt innlegg, så sier jeg også noe om bryllup generelt. Og jeg kommenterte dette fordi brudeutstyr gjerne er en viktig del av et bryllup, og dette bare én av mange poster man kan spare inn på om man ønsker det, for mange bruker mye penger på det. Jeg ser at enkelte her kjøper kjole til 18 000 kr, og dem om det, men da er det jo ikke rart det blir dyre utgifter. Totalt ser jeg for meg en ramme på 40-50 000 kr maks for hele greia. Hvis man da skulle hatt brudeutstyr til 20 000 kr som en del av dette, ville dette omtrent vært halve budsjettet.

Mitt poeng er at det går an å være økonomisk både når det gjelder brudeustyr - og på en generell basis. Mye kan man få tak i ganske rimelig. Eneste vi ser for oss som kan bli en relativt stor post, er lokalene og eventuelt maten. Men også har kan man spare inn om man lager en del selv, f. eks kaker.

Endret av Yvonne
Skrevet

Fotograf, fotoshoot: kr 3 700,00 (Inkl er min. 50 bilder på ein cd der bilda er komprimerte og vannmerka). Vil velger ut bilder i etterkant av bryllupet.

Brudepynting, inkl. Prøvepynting og make up: kr 2 500,00

Brudekjole, underskjørt (leige): kr 5 900,00

BH, strømper, truse: kr 1 500,00

Sko: kr 1 000,00

Slør og tiara: kr 500,00

Ørepynt, halskjede og sjal: kr 625,00

Antrekk brudgom (leige): kr 2 250,00

Sko brudgom: kr 1 400,00

Ringar: kr 3 724,00

Musikk bryllupsfest: kr 5 000,00

Bukett, knapphullsblomster: kr 2 000,00

Pynte kirke: kr 500,00

Transport til gjester: kr 1 550,00

Festen (velkomstdrikk , tre retters middag m/alt av drikke til middagsgjester, kaffi og kaker, 3 bonger og suppe og rundstykker til nattmat til 80 gjester, ekstra servitører, pynting av lokale og innkjøp av servietter, lys etc): kr 55 000,00

Invitasjoner, meny og programhefter: kr 1000,00

Bryllupsannonsering avis: kr 100,00

DVD + Dansekurs: kr 1 299,00

Bryllupsreise: kr 10 000,00

Bryllupsalbum:kr 300,00

Laserskriver: kr 1 750,00

Overnatting til oss selv: gratis

Transport til brudeparet: svigerforeldre ordner dette

Manikyr: min forlover vil gjøre det

Bryllupskake og øvrige kaker: bakes av familien

Vårt overslag: ca 100 000 Kr

Men det skal legges til at vi ønsker å stresse minst mulig og overlater mye til andre. Dette må vi selvfølgelig betale for. At noen velger koldtbord, ebay-kjole, grendahus/samfunnshus er helt fint, men for meg er ikke det aktuelt.

Skrevet

Haha... Bridezillas... Helt utrolig hvor mye enkelte skal bruke på bryllup! Dere fokuserer jo mer på det perfekte bryllup enn hvordan dere skal leve dagene sammen etterpå...

Og til deg som mente at en gjennomsnitlig timelønn på en serveringsperson var 200,- ? Hvem planet kommer du fra!? Om det er en famcy restaurant kan det sikkert komme opp i den prisen, men husk at mange velger catering og venner av venner, u.dommer osv til å servere, som er mer enn fornøyde nok for 60,- timen.

Gjest Gjest_Minette_*
Skrevet

Våre kostnader til bryllup beløper seg til kroner null :ler:

Eller, det er ikke helt sant, vi må ha noen attester, betale porto, skifte pass og bankkort, men rundt regnet koster det oss ikke en krone. Skal ned på Tinghuset i lunsjpausen og skrive under, det er det hele. Og jeg gleder meg skikkelig! Å valse oppover et kirkegulv utkledd som kremkake mens alle skal se på meg og beundre meg, er min definisjon på et mareritt, så særlig jeg gidder å bruke penger på det.

Det er mulig vi tar en fest i etterkant. Hvis vi gidder. Det blir i så fall for den aller nærmeste familien, forloverne og noen veldig gode venner, rundt 30 personer. Vil ikke ha gaver. Med en fest blir det nok dyrere, vi er glad i god mat og god vin, og er det fest så er det fest. Klesutgiftene er på null, musikkutgiftene er på null (iTunes er briljante saker), og faktisk vet jeg ikke om vi skal ha ringer en gang. Bryr meg midt bak, det eneste som teller er at jeg blir varm inni meg når han omtaler meg som "kona mi", og at vi er juridisk sikret. Drit i resten, sier nå jeg- men alle er forskjellige, og selv om jeg ikke kan fatte de som synes at bryllup er kjempeviktig og bruker et halvt huslån på det, så synes jeg de skal gjøre som de vil.

Skrevet
Og til deg som mente at en gjennomsnitlig timelønn på en serveringsperson var 200,- ? Hvem planet kommer du fra!? Om det er en famcy restaurant kan det sikkert komme opp i den prisen, men husk at mange velger catering og venner av venner, u.dommer osv til å servere, som er mer enn fornøyde nok for 60,- timen.

Serveringspersonell gjennom catering koster mellom 250- 400 kr i Oslo-området i hvertfall (leier man gjennom catering så skal jo de ha betalt, det skal dekke arbeidsgiveravgift osv og servitøren skal ha sitt, det blir fort noen kroner). Og helt seriøst, å servere i et bryllup er *mye* jobb og stressende, jeg ville ikke gjort det for 60 kr timen, det er så lite penger at du ville slite med å finne noen som er villig til gjøre det, og ikke ville jeg hatt samvittighet til å betale så lite heller.

Vi betalte 150 kr timen + tog/taxi for våre servitører som var studenter, vi kunne kanskje gått ned etpartre tiere i timeslønnen, men for meg var det viktigere at vi faktisk fikk noen til å servere enn å spare noen hundrelapper. De gjorde en kjempegod jobb og det var absolutt verdt pengene.

Gjest gjest tina
Skrevet

Hei

jeg ser at det er stor forsjeller her på priser og hvordan man kan gjøre ting vedrørende bryllup.

vi selv tokkontakt med mange forsjellige cateringsfirma og satte fram menyen som vi ønsket oss og lurte på hva det kostet på en treretters middag og servitører hele kvelden.

vi endte opp med mye forskellige priser....

var bort i et firma som skulle ha 800 per person og tilegg 100 kr per kaffegjest+ 100 kroner for å ta i mot en kake..detter er på et lokale vi leier selv for 4500 hele helga innkludert vask...for vår del så ble dette for dyrt...men så dukket det oppe en dame som hadde hørt at jeg var på cateringjakt...og hun tok kontat med meg og vips så hadde vi en avtale..da betaler jeg kr 22000 for mat ttil 56 personer og 4 servitører hele kvelden frem til musikken slutter kl 0200 og dette var ikke så mye å si på....så man må bruke tid for å få til løsningene som passer dere best og ikke minst lommeboken. :blomst:

Skrevet (endret)

...

Endret av Wadjet
Gjest Chiffon
Skrevet (endret)

......

Endret av Chiffon
Skrevet
Våre kostnader til bryllup beløper seg til kroner null :ler:

Eller, det er ikke helt sant, vi må ha noen attester, betale porto, skifte pass og bankkort, men rundt regnet koster det oss ikke en krone. Skal ned på Tinghuset i lunsjpausen og skrive under, det er det hele. Og jeg gleder meg skikkelig! Å valse oppover et kirkegulv utkledd som kremkake mens alle skal se på meg og beundre meg, er min definisjon på et mareritt, så særlig jeg gidder å bruke penger på det.

Det er mulig vi tar en fest i etterkant. Hvis vi gidder. Det blir i så fall for den aller nærmeste familien, forloverne og noen veldig gode venner, rundt 30 personer. Vil ikke ha gaver. Med en fest blir det nok dyrere, vi er glad i god mat og god vin, og er det fest så er det fest. Klesutgiftene er på null, musikkutgiftene er på null (iTunes er briljante saker), og faktisk vet jeg ikke om vi skal ha ringer en gang. Bryr meg midt bak, det eneste som teller er at jeg blir varm inni meg når han omtaler meg som "kona mi", og at vi er juridisk sikret. Drit i resten, sier nå jeg- men alle er forskjellige, og selv om jeg ikke kan fatte de som synes at bryllup er kjempeviktig og bruker et halvt huslån på det, så synes jeg de skal gjøre som de vil.

Å nå kjente jeg at jeg ble litt glad inni meg for at det er flere som tenker litt som meg ang. bryllup :)

Gjest Smaragd
Skrevet
Vi tenker litt på å gifte oss, men er ikke kommet til det punktet enda. Vi vil gjerne forhøre oss litt om kostnader og slikt før vi fastsetter en dag. ( så vi får sjangs til å spare litt)

Hvor mye kommer et bryllup på i dag, med ca 55 gjester?

Vet det kan nok variere mye, men sånn gjennomsnittslig. Vi vil ikke ha et overdådig brullup. Vi sitter pris på god mat og stemning og vil ligge litt vekt på å få god mat.

Hvor lang tid tar det å planlegge et slikt arrangement?

Jeg har hørt folk si at en god tommelfingelregel er å regne ca 1000,- kr pr person.

Altså 55 gjester = ca 55.000

Dette er bare et gjennomsnitt.

Fullt mulig å gjøre det både billigere og dyrere. :)

Jev vil tro planleggingen kommer an på personen bak..

Noen klarer det på fire mnd, andre må ha 18 mnd for å få alt "perfekt"... :)

Nomalen der er vel å bruke oppimot ett år tenker jeg :)

Lykke til!

Gjest Gjest_titti_*
Skrevet
Haha... Bridezillas... Helt utrolig hvor mye enkelte skal bruke på bryllup! Dere fokuserer jo mer på det perfekte bryllup enn hvordan dere skal leve dagene sammen etterpå...

Man bør vel allerede ha tenkt på hvordan man skal leve dagene sammen når man planlegger bryllup eller..? OMG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...