Gå til innhold

Bryllupskostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi regner med å være rundt 50-60stk, store, små, gamle og unge.

Leie av lokale; 1200,- for en hel helg, med vasking.

Middag, elgstek, m potet og grønnsaker; 1000,-

Nattmat, kyllingsalat; 800,-

Bryllupskake blir bestilt, resten blir laget; 1000,-

Blomster(med brudebukett/den til mannen); 1500-2000,-

Drikke(Alkohol, brus, kaffe); 6-7000,-

Invitasjoner/bordkort/takkekort; 500,-

Frisør/sminke; 1500,-

Brudekjole, sko; under 5000,- (vurderer bl.a ebay)

Levende musikk; 4-5000,-

Fotograf; 1000,- (vi betaler kun utlegg han har, og det er mulig det blir ennå mindre.. Ikke mer)

Bil; Bruker vår egen amerikaner, som vi får en i familien til å kjøre, event. en venn av oss har amerikaner-veteran)

Serveringfolk/bartender; ca 2000,-

Brudgommens klær; 1500,-

I tillegg kjøper vi nye gifteringer til ca 5000,-

Jeg lager også kortene selv(disse blir ikke chabby og stygge, men skal selvfølgelig gjøres ordenlig og litt "classy" uten å bli for mye)

Har du sjekket ut disse prisene (altså tatt kontakt med frisør, blomsterhandler osv.) eller er dette bare hva dere tror prisene kommer på?

For meg virker dette usannsynlig billig ut... Kun 500 kr. til invitasjoner, bordkort og takkekort som skal være "ordentlig og classy"? 7000 til drikke blir i overkant av en hundrelapp per person hvis dere er 60 stk. Hvordan får du dette til å rekke til både drikke til maten, bar, velkomstdrink osv..? Beklager hvis jeg høres litt skeptisk ut, men for meg virker dette budsjettet veldig underestimert.

Skrevet
Har du sjekket ut disse prisene (altså tatt kontakt med frisør, blomsterhandler osv.) eller er dette bare hva dere tror prisene kommer på?

For meg virker dette usannsynlig billig ut... Kun 500 kr. til invitasjoner, bordkort og takkekort som skal være "ordentlig og classy"? 7000 til drikke blir i overkant av en hundrelapp per person hvis dere er 60 stk. Hvordan får du dette til å rekke til både drikke til maten, bar, velkomstdrink osv..? Beklager hvis jeg høres litt skeptisk ut, men for meg virker dette budsjettet veldig underestimert.

Selvsagt er alle priser sjekket, frisør, blomster, osv.

Og 500,- til invitasjoner er mer enn nok, dette har jeg selvsagt også sjekket.

Og forresten, så skrev jeg da i innlegg at 50-60 stk, med store og små?? Vi har 57 på lista nå, hvorav noen ikke kommer(da er vi nede i ca 50), og en del er barn(altså blir det mest drikke til mat og kake, de blir ikke lenge på festen for å si det slik). 7000,- på drikkevarer er ikke helt idiotisk nei:)

Skrevet

Regner med at du lager de selv? Hvordan får du de så billige (TIPS!) Er dette medregnet porto? :goodbye:

Skrevet
Hvordan i alle dager får dere til dette? 1000 for middag til 50-60 personer høres bare helt vanvittig ut, det samme med kyllingsalat til like mange for 800,-. Hvordan er det mulig?

Vi skal heller ikke ha et dyrt bryllup, og selv om vi lager maten selv regner vi 150 kroner per snute.

Hehe:) Vi regna med at middag ville bli dyrere, men nei... Elgen skyter vi selv og betaler derfor bare en brøkdel av kilospris i butikk.

Poteter og grønnsaker er heller ikke dyrt, og vi får det litt billigere.

Vi har regna ut hvor mye middag(elg, potet, grønnsaker og saus) , samt hvor mye nattmat vi må ha(ca), så prisen vi er kommen fram til er ikke tatt utifra det blå og det vi håper det kommer på.

Skrevet (endret)

AH! En ting jeg har glemt! Porto har jeg selvsagt ikke tenkt på!(dah, som om alle kortene skulle bare bli sendt avgårde av seg selv:) Ja, da blir det jo selvsagt litt mer der.. Den må jeg sette meg ned å regne på.

Jeg har mye av utstyret selv til å lage kortene. (Forresten blir det ikke laget noe "trykt", alt blir skreven for hånd, med ordentlig kalligrafipenn, osv)

Jeg har sjekket priser på det papiret jeg trenger, samt kjøpt inn litt ekstra bånd, osv som og skal være på kortene.

Edit; Beklager, skulle selvsagt sitere Flicka sitt spørsmål om porto, men den ville ikke komme med.

Endret av Heart7086
Skrevet
Regner med at du lager de selv? Hvordan får du de så billige (TIPS!) Er dette medregnet porto? :goodbye:

Vi brukte vel 500 kroner bare på portoen til invitasjonene, så dette lurer jeg også på. Vi lagde invitasjonene selv forresten, det trenger ikke være dyrt. Men det er mange små "ekstrautgifter" her og der som man kanskje ikke tenker på (f.eks. porto, konvolutter, ekstra fint papir, trykking osv)

Skrevet
Selvsagt er alle priser sjekket, frisør, blomster, osv.

Og forresten, så skrev jeg da i innlegg at 50-60 stk, med store og små?? Vi har 57 på lista nå, hvorav noen ikke kommer(da er vi nede i ca 50), og en del er barn(altså blir det mest drikke til mat og kake, de blir ikke lenge på festen for å si det slik). 7000,- på drikkevarer er ikke helt idiotisk nei:)

Antar da at du ikke skal ha fri bar, og at det kun så vidt blir drikke til maten. Siden du skal ha "ordentlig og classy" papir så skal du kanskje ikke ha den billigste vinen? Og barna må jo få noe de også, altså brus?

Mulig du skal ha et veldig enkelt bryllup da - buketten min koster mer enn hele blomsterbudsjettet ditt, men jeg har ikkeno overdådige greier jeg heller! Serveringsfolk: 2000,- har du satt opp. Med en gjennomsnittlig timespris på kr. 200 vil du bare få råd til EN (1) person i løpet av 10 timer.. skal love deg da du trenger mer enn dette. Stakkars person som skal ha ansvaret blant 50 gjester. Og at personale må være der i alle fall 10 timer, det må du i alle fall regne med..Jeg kan egentlig bare fortsette her, men håper du vet best selv og ikke får sjokk hvis dette sprekker totalt. Får bare ønske lykke til!

Skrevet

Vi har lagt oss på et lavt budsjett, men fest blir det!

Vi setter i gang venner og kjente til å bake - og de er også solister i tillegg til at jeg selv synger.

Vi har kjøpt bunader begge to, men det er jo en investering for livet. Ringer kjøper vi ikke, bruker forlovelsesringene. Vi skal grille, ha lite alkohol (dette er det opplyst om, og vi begrenser det pga det er barn tilstede), vi skal ha masse digg og kaker og snacks. Dermed ender vi på rundt 35 lapper for 60 gjester (med barna). Vi skal ikke ha bryllupskake, brudebukett mekker vi selv (markblomster), også har vi lys og små blomster på bordene (smale bord i et mørkt lokale).

Også skal vi væ're mest mulig ute!

leie av lokale: 6500

mat: 50*250: 12500

+ lunsj og mat til ungene: 2500

Frisør: 800

Blomster:500 (mekker noe selv)

Drikke: 20 flasker vin 1500,- (kjøpt mye i utlandet)

Øl: 1200

Mineralvann: 500

Kaker: 500

Snacks: 500

Div: 2000

Skrevet
Antar da at du ikke skal ha fri bar, og at det kun så vidt blir drikke til maten. Siden du skal ha "ordentlig og classy" papir så skal du kanskje ikke ha den billigste vinen? Og barna må jo få noe de også, altså brus?

Mulig du skal ha et veldig enkelt bryllup da - buketten min koster mer enn hele blomsterbudsjettet ditt, men jeg har ikkeno overdådige greier jeg heller! Serveringsfolk: 2000,- har du satt opp. Med en gjennomsnittlig timespris på kr. 200 vil du bare få råd til EN (1) person i løpet av 10 timer.. skal love deg da du trenger mer enn dette. Stakkars person som skal ha ansvaret blant 50 gjester. Og at personale må være der i alle fall 10 timer, det må du i alle fall regne med..Jeg kan egentlig bare fortsette her, men håper du vet best selv og ikke får sjokk hvis dette sprekker totalt. Får bare ønske lykke til!

Brus er som sagt med i den prisen, samme med åpen bar og kaffe.

Sa ikke at jeg skulle ha "ordentlig og classy PAPIR", men invitasjoner/bordkort og takkekort blir jeg å lage selv. (Som sagt så er ikke dette nytt for meg).

Ordentlig og classy betyr ikke at det skal se ut som en million kroner, men at det er gjort ordentlig, forseggjort og er pent.

Vi skal ha 3-4 serveringspersoner, de skal være der fra middag og til nattmat(middag serveres kl. 17, nattmat ca kl.00). Hva dere er vant med å betale serveringfolket vet ikke jeg, men her er prisen ihvertfall på 2-2500,- (Og JA, Prisene er sjekket og sikre!)

Som sagt kan jeg ha glemt noe, og som sagt er alle priser sjekket(forutenom brudekjole, men aldri i livet om jeg bruker over 5000,- på en kjole jeg skal bruke noen timer en dag. Forsåvidt har jeg sjekket litt priser der og, og min "drømmekjole" vil koste ca 3500,- med tilpassning, om jeg tar denne)

Forsåvidt har vi og prata med folk som har hatt bryllup nå nettopp, samt andre personer som bl.a kan dette med å finne ut hvor mye mat, drikke, osv.

ALLE må ikke bruke bortimot 100 000,- og mer på EN dag av sitt liv.

Skrevet

Jeg syns det virker som om du har god kontroll når det gjelder priser jeg Heart7086 :) Lykke til videre i planleggingen og jeg håper dere får et fint bryllup!

Gjest garet
Skrevet

regner med du mente bryllup:=)

vel, jeg har diskutert dette med alkohol og kvalitet med ulike folk(ikke i forbindelse med bryllup). har endel venner og bekjente som har jobbet på vinmonopolet(de kurses godt og jevnlig) samt kjenner en vinanmelder.

og det de alle sier er: det er helt feil at dyr vin = god kvalitet!

de som tror dette har gjerne ikke god peil på vin(det har ikke jeg heller, derav diskusjonetemaet).

det som anbefales på polet er alltid av god kvalitet, og de anbefaler aldri dyre viner uten at man er ute etetr noe spesifikt. jeg er blitt anbefalt å "holde meg unna" alt over 150 kr da man ofte betaler mer for navnet enn for kvaliteten.

og så er det jo forskjeller på hva man synes er "classy" og ikke. classy behøver ikke bety stivt.

enkle bryllup er heller ikke det samme som "white-trash billigløsninger" som ikke ser ut.

noen synes lamborgini er classy, andre synes det er harry. smaken er som baken:=)

når det gjelder mat så er også det typiske feinschmaker - opplegget med syv retter og minimalistisk garnityr "ute av moten".

man trenger ikke følge mye med på matfronten for å se at det er den enkle, men smakfulle(og gjerne norske) maten som er det matkjennere setter pris på nå.

igjen, hva som sees på som stilfullt endrer seg over tid.

Skrevet
Jeg syns det virker som om du har god kontroll når det gjelder priser jeg Heart7086 :) Lykke til videre i planleggingen og jeg håper dere får et fint bryllup!

Joa, føler jo selv at vi har sånn høvelig kontroll!(Blir ekstra mye planlegging fram i tid pga konfirmasjon bare en mnd før bryllup:)

Var inne på dagboken din å kikka litt, skal følge med videre:)

Jeg har forresten og ordna meg en side, da en hjemmeside, tror adressen er på info-siden her på kvinneguiden....(?)

Skrevet

Herlighet, eg er sinnsykt glad for at eg ikkje skal ha noe overdådig bryllup i kirka.

Hadde ALDRI hatt råd til å betale såpass mye (gubbe har gjeld, eg har ingen jobb), tipper mitt bryllup kommer til å koste maks 20-25k.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ang. invitasjonsdiskusjonen her, så må ikke alle invitasjoner være av vakkert papir. Skal i bryllup i september, invitasjonen besto av 2-3 hvit A4-ark med "historien" bak brudeparet, bilder av familien, en "forklaring" på bryllupet (det skal gå over en helg med to kvelder, to morgener og en dag sammen) og "ønskeliste" (siden paret har vært sammen i 15 år ønsket de seg god stemning og kanskje et bidrag til festen på lørdag kveld). Sammen med brevet lå det et kart over byen så man kan forberede seg litt.

Kjempefin invitasjon, jeg gleder meg hvertfall masse til bryllupet!

Gjest D-shol
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva det vil ende opp å koste, nå er regnestykket slik:

60 gjester

Kjole 1800,-

Blomster 500,-

Dress --(selger gammel, dekker ny)

Lokale, mat, dekking, servering: 700 per pers = 42000,-

Alkohol: muligens 8000,-

Kake: 3500,-?

Invitasjoner, bordkort, takkekort 3000

Frisør 3000

= 62000,-

Skrevet
Ser at mange har blomster bdsjett på 2000 kr etc...hvordan greier dere det? hehe

Jeg har ingen hage, og det har ikke familie heller, men man kan kanskje lage mye av dekorasjonene selv om man kjøper blomstene alene dagen før??

Vi brukte rett over 2500 på blomster i bryllupet vårt. Brudebukett, liten bukett til burdepike, fire knapphullsblomster og blomster til bordet. Brudebuketten var den dyreste; mener jeg betalte 1600 for den. Knapphullsblomstene koster 200 kr tilsammen, buketten til brudepiken kostet noe slikt den også. Resten var penger til blomster på bordet; vi lagde enkle borddekorasjoner av einer og tyttebærlyng og satte dem i oasis i enkle dessertskåler (alt gratis, vekstene plukket ute). I hver oppsats satte vi tre roser, så de var den eneste kostnaden ved borddekorasjonene.

Opprinnelig hadde vi enda lavere blomsterbudsjett siden ei venninne av meg egentlig skulle sette opp brudebuketten. Men hun fikk akutt prestasjonsangst, så damen på blomsterbutikken gjorde det for henne. :ler: Det var likevel blomstene i buketten som var det som kostet mest (stor bukett), tror blomsterbutikken tor 2-300 kr for å sette den opp.

Skrevet (endret)

Det med alkohol er ofte vanskelig å beregne, forresten. Våre bryllupsgjester er generelt veldig festglade, og selv om det var noen gjester som var avholds, gikk det i snitt en flaske vin per voksen til maten. I tillegg kom velkomstdrink (ca to glass per pers), konjakk/likør til kaffen og omtrent to enheter alkohol per person til festen, samt masse brus. Vi hadde budsjettert ganske riktig på alle postene, bortsett fra drikke til festen, vi trodde det kom til å gå mye mer. :ler:

Når det gjelder pris på vin kontra kvalitet så er jeg overhodet ikke enig i det som sies at man betaler stort sett bare for navnet når man kjøper vin over 150 kr flasken. I enkelte tilfeller er det selvfølgelig slik, men stort sett ikke. Når det er sagt så syntes jeg ikke selv at det var nødvendig å kjøpe viner til mer enn rundt 100-130 kr flasken til bryllupet vårt, og vi var veldig fornøyde med de vinene vi kjøpte inn.

Endret av -Englefjes-
Skrevet (endret)

80 gjester, ca. 30 000 for alt. Fri bar, masse mat, levende musikk. Enkle, flotte dekorasjoner, lokale. Servietter, lys, serveringspersonell, snacks til festen, nattmat. Bryllupsfrokost til alle gjestene neste dag.

Brukte noen måneder på å planlegge.

Bryllupsreisen utenom.

De som påstår at bryllupet blir kjipt om en bruker mindre enn 100k vet ikke hva de snakker om ;)

Endret av Strix
Skrevet
80 gjester, ca. 30 000 for alt. Fri bar, masse mat, levende musikk. Enkle, flotte dekorasjoner, lokale. Servietter, lys, serveringspersonell, snacks til festen, nattmat. Bryllupsfrokost til alle gjestene neste dag.

Brukte noen måneder på å planlegge.

Bryllupsreisen utenom.

De som påstår at bryllupet blir kjipt om en bruker mindre enn 100k vet ikke hva de snakker om ;)

Dette høres jo fantastisk ut! Hadde det vært mulig å få sett budsjettet deres? :)

Skrevet
Dette høres jo fantastisk ut! Hadde det vært mulig å få sett budsjettet deres? :)

Må finne det frem hjemme, men det er mulig ja :)

Kan også legge til at vi lagde maten/koldtbordet/tapasen selv... det forklarer kanskje mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...