Gå til innhold

Bryllupskostnader

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet

Vi tenker litt på å gifte oss, men er ikke kommet til det punktet enda. Vi vil gjerne forhøre oss litt om kostnader og slikt før vi fastsetter en dag. ( så vi får sjangs til å spare litt)

Hvor mye kommer et bryllup på i dag, med ca 55 gjester?

Vet det kan nok variere mye, men sånn gjennomsnittslig. Vi vil ikke ha et overdådig brullup. Vi sitter pris på god mat og stemning og vil ligge litt vekt på å få god mat.

Hvor lang tid tar det å planlegge et slikt arrangement?

Skrevet (endret)

Vi skal ha ca 60 gjester og kommer til å bruke rundt 70000 (ikke inkl bryllupsreise)

Vi har fått pris på mat, 500-600 pr pers, da er lokale og kokk/servering/rydder inkl (samme mann som gjør alt) Vi skal ha buffet.

Vi skal ha fri alkohol (vin og øl).

Vi forlovet oss i april i år, og begynte så smått å planlegge da.. Men man trenger ikke så lang tid.. Jeg vil tro man kan få planlagt det på 3-4 mnd om man vil, sikkert kortere tid også.. Spørsmålet er jo om lokaler/kirke er ledig..

Endret av bipbopalula
Gjest Gjest
Skrevet

Vårt bryllupsbudsjett er følgende:

55 gjester

Leie av lokal: Kr 15000

Treretters: kr 450 pr pers

Kjole med alt utstyr: kr 18 000 (dette skal selges etter bryllupet)

Leie av klær til brudgom: kr 4500

Fotograf: kr 12000

Musikk i kirken: kr 4000

Underholdning på festen: kr 15000

Leie av transport: kr5000

Hår og makeup: kr 3500

Kake: kr 6000

Blomster: kr 10000

Pynting av lokale: kr 5000

Diverse invitasjoner, bordkort osv osv... kr 5000

Alkohol: her skal vi har fri bar og holder drikke selv. Sprit sparer vi opp gjennom året og vin/øl kjøper vi når tiden nærmer seg. Men det går fort kr 10 000 her.

Bryllupsreisa bruker vi ca kr 60 000.

Vi sparer kr 10 000 hver mnd til å dekke dette.

Gjest Gir_ikke_innlogget
Skrevet
Vi skal ha ca 60 gjester og kommer til å bruke rundt 70000 (ikke inkl bryllupsreise)

Vi har fått pris på mat, 500-600 pr pers, da er lokale og kokk/servering/rydder inkl (samme mann som gjør alt) Vi skal ha buffet.

Vi skal ha fri alkohol (vin og øl).

Vi forlovet oss i april i år, og begynte så smått å planlegge da.. Men man trenger ikke så lang tid.. Jeg vil tro man kan få planlagt det på 3-4 mnd om man vil, sikkert kortere tid også.. Spørsmålet er jo om lokaler/kirke er ledig..

Ikke for å strø salt i såret eller noe men, jeg tror kanskje du har feilberegnet litt :)

600 pr gjest x 60 + drikke (ca 250kr pr pers, som er litt under 1 flaske vin pr pers) =ca 850 kr.

850 x 600 = 51.000kr

Så kommer (minimum):

Brudekjole og tilbehør (på minst 10.000 mest sannsynlig): 10.000

Frisør: 2000

Sko: 1000

Klær til brudgom: 2000

Transport: 3000

Fotograf: 10.000

Kake: 2000

Pynt til lokaler + kirke: 2000

Brudebukett + knapphullsblomster: 2000

Da er du allerede oppe i 85000 kr. Og da har vi ikke tatt med kostnader til:

Invitasjoner

Porto invitasjoner

Takkekort

Gifteringer

Ekstra drikke til festen (bør ha en buffer her, noen drikker MYE når det er åpen bar)

Kaker (utenom bryllupskaken)

Snacks

Mineralvann

Bryllupsreise

Morgengave

Nattmat

etc...

Rett og slett: Lykke til den som kommer under 100.000 kr :) Ja, det er mye, men det som er dyrt er maten, og der kan man liksom ikke spare inn så mye, man vil jo at mange skal komme?

Skrevet

Det er store individuelle forskjeller på kostnadene til et bryllup. Alt avhengig av hvilken stil man ønsker på det. Man kan droppe veldig mye og spare en del tusenlapper, men det er lett for at man tenker "bare en gang i livet" og går for mange ekstra kostnader allikevel. Her er vårt budsjett sånn cirka:

Klær og tilbehør til brud, brudgom, tre brudepiker

og en stor svenn: ca.16 000,-

Mat, drikke og lokalet (restaurant og 40 gjester): 40 000,-

Kirke (leies i et annet sogn): 4000,-

Leie av veteranbil: 3000,-

Solist: 2000,-

Trykksaker: 1000,- (hjemmelaget)

Blomster til bukett, kirke og festbord: 2500,- (kjøpes på torget og bindes privat)

Overnatting: 1000,-

Frisør: 2000,-

Fotograf: 10-12 000,-

Ringer: 5000,- (hadde ikke fra før)

Annet (pynt o.l.): 1500-2000,-

Så dette blir rundt regnet ca 90 000 kr. Vi har brukt ca. ett år på planlegging og innkjøp. Da har vi kjøpt en del underveis. Ringene kjøpte vi i fjor sommer, og vi har brukt et par tusen i måneden til innkjøp. Resten blir dekket av årets feriepenger, skatteoppgjør og rause foreldre. Vi har ikke tatt oss råd til bryllupsreise, levende musikk (bruker i-pod i anlegget til restauranten) og dyre morgengaver. Synes det var greit å bestemme en dato ca ett år i forveien. Større mulighet for å velge akkurat det festlokalet og kirken dere vil ha da, pluss at hvis du skal kjøpe kjole i salong tar det kanskje opptil ni måneder å bestille kjole.

Som du ser blir det en del penger, men det finnes mange billigere løsninger enn vi det vi har valgt. Kunne droppet noen punkter, men vi har våre grunner til hvorfor vi har valgt det akkurat slik.

Skrevet

Vanskelig å si hvor mye det koster en plass mellom 50 000- 100 000,- kanskje?

Mat og drikke er vanligvis den dyreste posten på budsjettet. Finn kuvertprisen så blir det straks mye enklere å sette opp et budsjett. Da må dere ta stilling til:

- Skal dere leie inn kokk eller ha catering?

- Skal dere ha fri alkoholservering?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Heisan vi skal være ca 90 stykk, og 50 av disse kommer til middag.vi skal ha en 3 retters med ca 300 kr pr pers,har jeg forhandlet meg frem i dag her,resten kommer til kaffe...

Vi tar de nærmeste til middag og søskenbarn til kaffe.

ellrs så har vi regnet ca 75000.for al

lokale 4500

musikk 6000

fotograf 5000

utstyr til brudgom kr 2000,da han har fått smoking av en han kjenner som er helt ny.

utstyr til meg på 25oo,har kjøpt en helt ny brudekjole på konursalg til kr 750.

Mat ca 14000

servitører 7000

alkohol ca 10000

kake 2500

blomster 4000

solist 2000

og noe småtteri utnom da selvfølgelig det trenger jo ikke å bli så veldig dyrt ,men det er jo mat og alkohol som tar det meste da.transporten får vi leie gratis i og med at det er kjentfolk.Det er jo alt hva man gjør det til...

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Jeg tror IKKE dere skal se på bryllupskostnader i det store og hele, og la dere skremme.

Vi skal gifte oss, vi har ikke spesielt god råd, hadde noen fortalt oss at 100 000 må dere bruke, hadde vi aldri giftet oss.

Men vi startet allerede når bruyllupsdatoen var planlagt.

Man KAN kjøpe ting litt om litt, litt hver mnd.

En brukejole TRENGER IKKE koste 20 000!!!

En spesialsydd brudekjole på ebay kan koste deg 950 kroner, og faktisk se helt perfekt ut! Samme med andre klær.

Lokale er og store variasjoner. Et hotell tar kanskje mer enn et samfunnshus i ei bygd.

Samme om dere velger å lage maten selv.

Store innkjøp på rema gir lavere priser enn ferdige retter på et hotell.

Over ett år er det kanskje levbart å ha noen utgifter til bryllupet med 3-4000 mndlig. Dere klarer det, og kan ende opp med et fint bryllup.

Fotografering KAN gjøres av venner. man trenger ikke spesialbilder til 15 000 av fotograf.

SÅ det kommer HELT an på :)

Skrevet

Jeg sier det samme som gjest over her :Nikke:

Jeg lurte også på dette når vi fant ut at vi skulle gifte oss og fikk beskjed om at 100.000,- måtte vi ihvertfall regne med... :rolleyes:

Vi kommer unna med ca 40.000,- :Nikke:

Skrevet (endret)

Jeg synes vi har vært flinke og vi har ikke vært like flinke som de over :fnise:.

Jeg har kjøpt kjole til 5000, leid lokale til 9000 og står for mye av musikk og invitasjonskort etc selv.

Men allikevel stiger kostnadene raskt!

Jeg tror nok vi lett kommer til å se en prislapp på 100.000 uten reise.

Skulle ønske vi hadde mulighet til å kutte ned ytterligere, men kanskje det bare er meg som er dum...:fnise:

Vi leter etter noen som kan låne bort en fin bil i 3 timer på dagen slik at vi kan spare 5000 kr i leie der, så det er da noe.....

men med 65 stk til bords og 15 ekstra til kaffe og kaker så blir det pltselig en del.

Hvis noen har noen smarte tips så tar jeg det i mot med takk!

Ser at mange har blomster bdsjett på 2000 kr etc...hvordan greier dere det? hehe

Jeg har ingen hage, og det har ikke familie heller, men man kan kanskje lage mye av dekorasjonene selv om man kjøper blomstene alene dagen før??

TIPS ME! :fnise:

:lete:

Endret av Cæmis
Skrevet

Du som svarte meg..

Jeg burde kanskje pressisert at bare halvparten av gjestene drikker alkohol! Og man trenger ikke å kjøpe vin til 300 kr flaska, 100-kroners-viner kan være gode de også.

Jeg skal ikke bruke 10.000 på brudekjole og ikke så mye penger på frisør. Frisøren som ligger i tilslutning til brudesalongen tar 400 for enkel oppsetning og gratis prøvetime. Jeg har langt hår, som jeg skal ha løst med litt krøll i. Vi skal heller ikke bruke 10000 på fotograf, omkring 5000 regner vi med! Transport slepper vi også å bruke penger på! Gifteringer har vi alt, og morgengave er ikke med i summen nei.. Vi har ganske sen middag (18-19 tiden), så nattmat skal vi ikke ha. Men serveringsmannen vår kommer til å lage til restene av tapas-bordet utpå kvelden, så folk kan mumse viss de vil. Vi skal ha bryllupskake, men resten av kakene regner vi med at familie lager.. Gratis! ;)

Ingen sviende sår her ;)

Det er mange måter å organisere og finansiere et byllup, de trenger ikke å være rådyre, og man trenger hvertfall ikke kjole til 10.000 :)

Skrevet (endret)
Ser at mange har blomster bdsjett på 2000 kr etc...hvordan greier dere det? hehe

Jeg har ingen hage, og det har ikke familie heller, men man kan kanskje lage mye av dekorasjonene selv om man kjøper blomstene alene dagen før??

TIPS ME! :fnise:

:lete:

Vi har blomsterbudsjett på ca det... En flink tante av brudgommen har tatt på seg oppgaven med å lage bukett + brystbukett (men buketten skulle jeg da klart og lage selv), til bordet kommer vi til å bruke enkeltblomster i små, høye vaser da bordet ikke er så bredt at det er plass til store oppsatser i tillegg til alt serviset :) Vi kommer heller ikke til å pynte noe med blomster i kirken, den er fin som den er :)

Endret av Møffi
Gjest ikke lenge igjen
Skrevet

90 gjester - kr 180.000 inkl. alt unntatt bryllupsreise.

Skrevet

Vi bruker 2500 kr på alt av blomster siden vi kjøper alt hos torghandleren og får en bekjent til å lage alt. Da står jeg for innkjøpet av ting som trengs. Da er det bl.a. inkl. 100 roser. Kan gjøres enda billigere hvis man velger mindre blomster enn oss. Vi har slått oss litt løs og har masse blomster.

Skrevet

Må si jeg er mildt sagt sjokka!

Aldri i verden om jeg hadde brukt så mye penger for å gifte meg...

Gjest ikke lenge igjen
Skrevet

Av 180.000 er vel halvparten mat/drikke.

Og det er inkl. alt! Fra porto, til blomster, til servietter, til sko, til kjole, til frisør osv.. osv.. Mange regner kun med festen og kjolen, men det er mye annet som koster også.

Skrevet

Det er mange måter å endre budsjett på. Noen kostnader må man regne med er relativt faste, ja, men veldig mye kan jgøres noe med uten å endre mye på standard.

som gjest merker man ikke om kakepynten kostet 50 eller 1000 kr.

men for å ta et av budsjettene her, beregnet med hva som er vanlige priser her jeg bor(by). dette er prisen av hva jeg hadde valgt ut - kunne gjort det dyrere, kunne gjort det billigere.

Vårt bryllupsbudsjett er følgende:

55 gjester

Leie av lokal: Kr 15000 (koster mellom 3000 og 8000 for sentrale, pene lokaler som blir valgt av mange). i disse kan man også ha med egen mat og alkohol

Treretters: kr 450 pr pers (vært i ulike bryllup, de fleste har betalt rundt 300 kr pr pers for tre retter. men her er det mange valgmuligheter.)

Kjole med alt utstyr: kr 18 000 (dette skal selges etter bryllupet) (jeg hadde selv kjøpt brukt på finn for rundt 5000)

Leie av klær til brudgom: kr 4500

Fotograf: kr 12000 (de fleste her i byen tar rundt 6-8000 for ordinære bilder, man kan også få hobbyfotografer til å gjøre det langt billigere - eller venner til å gjøre det gratis.)

Musikk i kirken: kr 4000 (her kan man droppe live-musikk, men om man vil ha noe bra så må man gjerne opp i 10 000. man kan kontakte videregående elever på musikklinjen til å gjøre det billigere.)

Underholdning på festen: kr 15000 (her vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal kommentere engang, dette er nok regnet som meget valgfritt - noe for dem som ønsker å bruke penger på det.

Leie av transport: kr5000 (kan gjøres gratis, eventuelt sjekke om venner har en flott bil/hestekjerre e.l også gratis.)

Hår og makeup: kr 3500 (kan gjøres selv/av venn gratis. hadde regnet rundt 2000 for å få det gjort av frisør.)

Kake: kr 6000 (kan så absolutt gjøres langt billigere/gratis - men kake her i byen hos en god konditor koster rundt 2000 for ordinær kake. )

Blomster: kr 10000 (antar dette er blomster i kirken og bukett siden pynting av lokale står alene, og dette er fullt mulig å gjøre LANGT billigere)

Pynting av lokale: kr 5000 (kan gjøres veldig billig med å handle lys osv på ikea o.l)

Diverse invitasjoner, bordkort osv osv... kr 5000 (dette kan også gjøres for en veldig billig penge...5000 betyr at man har lagt mye i spesielle detaljrike kort/invitasjoner.)

Alkohol: her skal vi har fri bar og holder drikke selv. Sprit sparer vi opp gjennom året og vin/øl kjøper vi når tiden nærmer seg. Men det går fort kr 10 000 her. (jeg har selv regnet 4000 i alkohol for rundt 50 gjester, som innebærer alle måltid/avec/dessert/litt attåt.)

Bryllupsreisa bruker vi ca kr 60 000. (hadde selv brukt ca 10 000 på dette på å reise hvor som helst i europa.)

Vi sparer kr 10 000 hver mnd til å dekke dette.

Skrevet

vil bare legge til at jeg nettopp var i et hagebryllup(med enkelt telt for regnvær som var lånt av bekjente). maten var selvlagd, fri alkohol, invitasjon på på mail.

fantastisk bryllup, alle koste livet av seg:=)

Skrevet

wosh, for noen priser... 10 000,- for leie av et lokale??? 10-15 000 for fotograf..?

Vel, kan da sette opp vår foreløpige liste;

Vi regner med å være rundt 50-60stk, store, små, gamle og unge.

Leie av lokale; 1200,- for en hel helg, med vasking.

Middag, elgstek, m potet og grønnsaker; 1000,-

Nattmat, kyllingsalat; 800,-

Bryllupskake blir bestilt, resten blir laget; 1000,-

Blomster(med brudebukett/den til mannen); 1500-2000,-

Drikke(Alkohol, brus, kaffe); 6-7000,-

Invitasjoner/bordkort/takkekort; 500,-

Frisør/sminke; 1500,-

Brudekjole, sko; under 5000,- (vurderer bl.a ebay)

Levende musikk; 4-5000,-

Fotograf; 1000,- (vi betaler kun utlegg han har, og det er mulig det blir ennå mindre.. Ikke mer)

Bil; Bruker vår egen amerikaner, som vi får en i familien til å kjøre, event. en venn av oss har amerikaner-veteran)

Serveringfolk/bartender; ca 2000,-

Brudgommens klær; 1500,-

I tillegg kjøper vi nye gifteringer til ca 5000,-

Jeg har sikkert glemt noe nå, men dette er da ca det vi regner med å bruke.

Vi har også begynt et år i forveien, for å kjøpe inn så mye som mulig litt etter litt. Jeg lager også kortene selv(disse blir ikke chabby og stygge, men skal selvfølgelig gjøres ordenlig og litt "classy" uten å bli for mye)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
wosh, for noen priser... 10 000,- for leie av et lokale??? 10-15 000 for fotograf..?

Vel, kan da sette opp vår foreløpige liste;

Vi regner med å være rundt 50-60stk, store, små, gamle og unge.

Middag, elgstek, m potet og grønnsaker; 1000,-

Nattmat, kyllingsalat; 800,-

Hvordan i alle dager får dere til dette? 1000 for middag til 50-60 personer høres bare helt vanvittig ut, det samme med kyllingsalat til like mange for 800,-. Hvordan er det mulig?

Vi skal heller ikke ha et dyrt bryllup, og selv om vi lager maten selv regner vi 150 kroner per snute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...