Gå til innhold

Middager til snart ettåring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gutten vår er ca 11 måneder, og han er ganske matglad ;) Elsker å smake på nye ting, og det er ikke så mye som spyttes ut. Frem til nå har han stort sett fått middagsglass, jeg har syntes det har vært litt vanskelig å skulle lage egne middager til ham når man har skullet være så forsiktig med melk, stekt mat etc.

Men nå lurer jeg på, det er vel i alle fall OK med melk i matlaging nå som han er så gammel. Men hva med stekt mat - er dette også "lov" nå? Ser bare det står i et par bøker at man skal unngå dette i starten, men jeg vet ikke hvorfor, og dermed heller ikke når det er anbefalt å starte med dette.

Jeg har mest lyst til å starte med at han stort sett spiser det samme som oss til middag, både billigere, kosligere og mer praktisk.

Hvordan gjør dere andre med barn rundt 1års-alderen det? Glass, egen mat, eller det samme som resten av familien?

Endret av MellonCollie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra ettårsalderen kan barn spise det samme som familien (såfremst barnet ikke har matallergier som andre i familien ikke har). Selvfølgelig er det en fordel med et normalt sunt kosthold. Lykke til.

Skrevet

Min sønn er 11mnd og han er ikke så glad i barneglassene lengre. Han får de noen ganger om vi skal spise sent eller er ute på tur ol.

Men ellers spiser han mye det samme som vi gjør. Dog med mindre salt i, og ikke så veldig sterkt krydder.

F.eks; Laks med poteter, brokkoli og litt saus om vi har det. Laks med mais. Torsk med potet, gulrøtter og litt smelta (usaltet) smør. Fiskeboller/fiskekaker med potet/gulrøtter og hvit saus. Fiskesuppe (Gutten digger fisk! hehe). Grønnsaksuppe. Pølse og potetstappe med grønnsaksblanding. Hjemmelaget pytt-i-panne (potet, gulrøtter og det vi har av kjøttrester. Friske urter i).

Seilerpatent i små biter :rødme: Kylling med ris og litt saus.

Han liker mat gutten min da=) Ikke veeldig kresen! hehe. Han får smake på det aller meste egentlig.

Nå som han nærmer seg året, tenker jeg ikke så mye over det, utenom salt og sterk mat da selvfølgelig. Jeg både steker og koker, og han spiser og spiser.

Skrevet

Vår gutt fikk i grunnen samme middag som oss hele veien han. I begynnelsen tok vi av en porsjon til ham før vi begynte å krydre og sånt da. Men fra 10-11 mnd har han vel egentlig spist det samme som oss. Vi har hele tida vært forsiktig med salt, heller salta vår egen mat etterpå. Melk som er kokt er ikke "farlig" slik som melk å drikke. De kan godt få vanlig kumelk i middager/grøt fra 10 mnd.

Skrevet

Takk for svar. Det var det jeg også tenkte, at det måtte gå fint med normal mat nå ;)

Men hva gjør dere når dere har mat som f.eks pizza? Spiser de det også?

Og hva med når dere har salat? Gutten vår har fått smake litt salat, og selve salatbladene setter seg bare fast for ham synes jeg.

Jaja, er jo ikke verre enn at jeg prøver meg frem, og heller har middagsglass tilgjengelig for de tingene som ikke funker like greit ;)

Skrevet

Pizza spiser i alle fall ungen her. Bare kutter den opp i biter, er jo ikke så lett for ham å tygge av biter selv pga osten. Salat har han ikke fått. Prøvde å gi ham en gang, men han ville ikke putte det i munnen en gang. Han er generelt ikke noe glad i rå grønnsaker.

Skrevet

I dag var planen at jeg skulle starte med prosjekt "felles middag". Kyllingfilet, ris og grønnsaker passer for alle tenkte jeg.

Men nå dukket jo nok et problem opp.. mannen jobber til 1600, og er dermed ikke hjemme før 1620 ca. Og da begynner det å bli sent med middag til minsten, han spiser jo kveldsmat rundt 1815. Og vanligvis får han middag senest 1530... Dette regulerer seg jo uansett mer når han begynner i barnehagen, da blir det jo ikke middag før vi er hjemme derfra :)

Men det skal visst ikke være lett det her :ler:

Skrevet

Det er ikke alltid lett med middagstidene nei ;)

Men jeg tror det er viktig for barnet å "lære" å spise middag sammen med resten av familien, selv om han ikke spiser så mye.

Skrevet

Ja, tidligere har vi ofte spist middag samtidig med at han spiser kveldsgrøten sin. Da er det i alle fall samlet måltid. Forsøker å samle alle til flest mulig måltider, men ikke alltid man har "samme" måltid ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Datteren vår på 11 mnd spiser det meste, utenom spesiell mat som røkelaks og spekeskinke. Hittil har hun spist vårruller, pannekaker, mye brødmat med plantesmør, kaviar og leverpostei, fiskepinner, potetstappe, pølser, laks, indisk kylling. Hun får ikke ost eller meieriprodukter pga allergi.

Skrevet
I dag var planen at jeg skulle starte med prosjekt "felles middag". Kyllingfilet, ris og grønnsaker passer for alle tenkte jeg.

Men nå dukket jo nok et problem opp.. mannen jobber til 1600, og er dermed ikke hjemme før 1620 ca. Og da begynner det å bli sent med middag til minsten, han spiser jo kveldsmat rundt 1815. Og vanligvis får han middag senest 1530... Dette regulerer seg jo uansett mer når han begynner i barnehagen, da blir det jo ikke middag før vi er hjemme derfra :)

Vi gir jenta vår middagsglass eller tilsvarende til hennes middagstid. Og når vi spiser middag senere, så får hun smake på vår mat også :jepp: Selv om det da bare er 1-2 timer til kveldsgrøten, så spiser hun godt da også.

• 2 uker senere...
Gjest krissimor
Skrevet

Vi har en ettåring og har fundert på det samme "problemet" mange ganger selv, men for oss har det funka greit med et ekstra brødmåltid i 2-tida (frokost ca halv 8, og lunch 11), deretter familiemiddag halv 5, så får han grøt halv 7. Mengden avhenger av hvor mye han spiste til middagen. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Vi har nå en midlertidig løsning med at vi spiser sammen de dagene mannen klarer å komme seg hjem til 15tiden, og i helgene. Så er vi flinke til å ta vare på rester fra middagene, og bruker dette til å lage middager til gutten de dagene han spiser før vår middag eventuelt. Så det er i alle fall mye mindre glass nå enn før, og han trives godt med å spise samme som oss :)

Ting blir jo uansett annerledes når han starter i bhg om noen måneder, så da får jeg finne en ny rytme ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...