Gå til innhold

Å sette noen i bås

Fremhevede innlegg

Gjest No wonder women
Skrevet

Hvorfor er det noen som på liv og død alltid må sette folk i bås? Jeg lurer på hvorfor de gjør det. Er det for at deres eget liv skal bli enklere å håndteres?

Jeg er så lei all båstekning. Noen flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke at man bevisst gjør det for å oppnå noe (som at ens eget liv blir enklere å håndtere), men jeg tror det faller seg naturlig for de aller fleste å anta ting ut fra sin egen forståelseshorisont. Og jo mindre man vet om det spesielle, jo mer fyller man ut med sine egne generelle antagelser.

Sier ikke at det nødvendigvis er prisverdig, men jeg tror det ligger der som en slags ryggmargsrefleks enten man vil det eller ei. Trenger ikke ligge noen vond vilje bak.

Men det går jo an å bli mest mulig bevisst på sin egne fordommer og antagelser. At man skal klare å bli totalt åpen for alt og alle, og stille seg undrende nysgjerrig til hele livet og ikke tro noe om noen, tror jeg likevel er utopisk- på samme måte som at folk som påstår de ikke har fordommer nok tror bedre om seg selv enn de har grunn til. Men det går an å prøve og være mest mulig tolerant, og ikke høylydt sette folk i bås før man får sagt "fordom" ("Å, er han homo ja, da mååå han jo bare elske kniplinger")

Så jeg liker ikke nødvendigvis båstenking per se, men jeg tror ikke vi kommer unna det- det ligger latent i oss alle. Trur no eg ;)

Gjest No wonder women
Skrevet

Bra svar. Men jeg lurer på om det kan være en måte å organisere fordommer/tanker på osv. En slags kulturelt fenomen.

Skrevet (endret)
Hvorfor er det noen som på liv og død alltid må sette folk i bås? Jeg lurer på hvorfor de gjør det. Er det for at deres eget liv skal bli enklere å håndteres?

Jeg er så lei all båstekning. Noen flere?

Helt klar DRITTLEI "båssetting" ja!

Tror det bunner i egen usikkerhet, eventuelt en eller annen underliggende trang til å - raskt i sitt eget hode - plassere folk i sosiale/status hierarkier.

Vis meg han/hun som er tilfreds med seg selv og normalt avbalansert - sosialt og psykologisk, og som fortsatt har behov for (har den væremåten) at han eller hun etter f.eks. å ha hilst på 4 nye mennesker på et forspill må si - hun var rar, han tror jeg er homo, hun virket veldig usikker, han sliter nok en del med selvbilde. På toppen av det hele er det gjerne oftest ikke "gode" båser de fleste settes i, skal helst være noe negativt. Samme som f.eks. sykepleirestudenter som - etter å ha lest 20 sider psykologi - gir deg en omfattende analyse av de psykiske problemene til dama foran i pølsekøen - basert på 2 minutters observasjon og "to pølser i brød takk".

Noe av det mest patetiske og irriterende jeg vet om. Se på deg selv først - de fleste har nok å jobbe med bare her - og må du på liv og død vurdere og sette andre mennesker i bås, så la de nå få mer enn 5 minutter på å vise hvem de er, og kutt ut den tvangsmessige fokuseringen på negative ting.

:søvn:

Endret av kristian82
Skrevet (endret)

...

Endret av Snøspark
Skrevet

Dere som er lei båssetting: Definerer dere aldri mennesker eller setter merkelapper på dem?

Dere må jo gjøre dere opp en mening om andre mennesker, venner eller andre mennesker dere treffer. Det er jo ikke ille, og det er en form for båssetting. Man mener som oftest ett eller annet menneske.

Gjest No wonder women
Skrevet
Dere som er lei båssetting: Definerer dere aldri mennesker eller setter merkelapper på dem?

Dere må jo gjøre dere opp en mening om andre mennesker, venner eller andre mennesker dere treffer. Det er jo ikke ille, og det er en form for båssetting. Man mener som oftest ett eller annet menneske.

Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg er jo en del av dette kulturelle samfunnet, men jeg gjør (prøver ialle fall) det ikke ofte. Så merker jeg at jeg blir så sliten av mennesker som hele tiden gjør det. Og, ja alle, burde nok se mer til seg selv før man begynner å snakke om andre. Å ha en mening om mennesker prøver jeg å ha, mest i positive termer. Merker at mange prøver å plasserer dem i negative båser.

Skrevet

Jeg setter alle folk jeg møter i bås, hele tiden. Selv folk på nettet settes i bås. Jeg snakker bare ikke om det slik at dere kan irritere dere over det.

Det er for øvrig en helt menneskelig reaksjon, alle gjør det og det er ikke spesielt mye poeng i å prøve å la være all den tid båssettingen ikke fører til at du ikke gidder å bli kjent med personen. For å sette noen i bås trenger ikke være negativt i det hele tatt. Det hjelper oss derimot med noen referanser vi kanskje ikke ville hatt dersom vi hadde så åpent sinn at hjernen omtrent triller ut.

Vi mennesker kategoriserer alt. Bare tenk over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...