Gå til innhold

Syk uten jobb, hvor kan jeg få hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_rådvill_*
Skrevet

Min sak:

Har vært selvstendig næringsdrivende. Selskapet gikk konkurs.

Siden har jeg jobbet som vikar, men har ikke noe faste vakter.

Jeg må igjennomgå en operasjon og vil i den forbindelse bli sykemeldt i 6-8 uker.

Jeg har ikke noen arbeidsgiver å levere sykemelding til.

Ok; jeg burde vært sykemeldt, men kan ikke pga økonomi.

Har hus og huslån, og økonomien går greit nå som jeg jobber.

Ansatt på Nav sa: endten er du frisk og jobber, eller er du syk og er sykemeldt, her lukter det trygdesnylter..........

Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan få hjelp?

På forhånd tusen takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har rett på dagpenger har du også rett på sykepenger fra NAV. Har du ikke rett på dagpenger, sliter du.

Skrevet (endret)
Min sak:

Har vært selvstendig næringsdrivende. Selskapet gikk konkurs.

Siden har jeg jobbet som vikar, men har ikke noe faste vakter.

Jeg må igjennomgå en operasjon og vil i den forbindelse bli sykemeldt i 6-8 uker.

Ok; jeg burde vært sykemeldt, men kan ikke pga økonomi.

Ansatt på Nav sa: endten er du frisk og jobber, eller er du syk og er sykemeldt, her lukter det trygdesnylter..........

Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan få hjelp?

På forhånd tusen takk for svar.

Sykemelding - men har du ikke jobb får du jo ikke noe sykepenger. Dagpenger får du vel ikke når du er syk - i alle fall ikke langtidssykemeldt tror jeg - men ikke helt sikker på hvordan det er om du går på dagpenger og så blir syk, om det holder å levere legeerklæring til NAV og så betaler de sykepengene dine. Sosiale tjenester må du nok eventuelt be om - sosialen altså.

Endret av kristian82
Gjest Gjest_rådvill_*
Skrevet

Har ikke krav på dagpenger.

Så da mener du at det ikke finnes noe sted å få hjelp?

Skrevet
Har ikke krav på dagpenger.

Så da mener du at det ikke finnes noe sted å få hjelp?

Jo, sosialkontoret kan du få hjelp på. Det er ditt du må gå siden du ikke har krav på dagpenger/sykepenger/eller andre ytelser som f.eks. rehabilitering osv. Desverre så må du nok gå ditt, men da får du jo i alle fall "litt" hjelp da. :)

Gjest Gjest_rådvill_*
Skrevet
Jo, sosialkontoret kan du få hjelp på. Det er ditt du må gå siden du ikke har krav på dagpenger/sykepenger/eller andre ytelser som f.eks. rehabilitering osv. Desverre så må du nok gå ditt, men da får du jo i alle fall "litt" hjelp da. :)

Men jeg har hus (belånt til halvveis opp på pipen vel og merke ;) ) - kan sosialkotoret yte noe da? Krever ikke de at jeg må selge hus og bil først?

Skrevet
Men jeg har hus (belånt til halvveis opp på pipen vel og merke ;) ) - kan sosialkotoret yte noe da? Krever ikke de at jeg må selge hus og bil først?

Hmm, jo det stemmer at det er visse krav til søkers økonomi og regler angående formuesgoder. Men alt dette blir vurdert når du sender inn en søknad da. Du får egne søknadsblanketter hvor du må opplyse f.eks. bankinnskudd, bil, hus, og gjeld, utgifter etc. Selv om det er sånn at du ikke kan ha f.eks. en bil til 300.000 gjeldsfri og så få sosialpenger, så blir det jo en vurderingssak hvis du f.eks. har en bil og billånet er like stort som verdien og du trenger bilen i jobb, til familie osv. Uansett taper du jo ingenting på å prøve da, å er i alle fall mulig at du får til å dekke livsopphold - mat og lignende, mens du kanskje ikke får noe til betjening av lån og diverse. Uansett prøv i alle fall, det hadde jeg gjort. Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar.

Har en 94 modell ford og et 1972 modell hus, samt 1,5 million i lån.

Men der finnes ikke noe sted en kan henvende seg å få hjelp (alà sosionom el?)

Skrevet
Tusen takk for svar.

Har en 94 modell ford og et 1972 modell hus, samt 1,5 million i lån.

Men der finnes ikke noe sted en kan henvende seg å få hjelp (alà sosionom el?)

Sosionom? Skjønner ikke helt hva du mener. Sosialen kan du jo prøve på, som jeg sa ovenfor.

Gjest Gjest
Skrevet
Sosionom? Skjønner ikke helt hva du mener. Sosialen kan du jo prøve på, som jeg sa ovenfor.

Takk igjen for innspill.

Ordlegger meg litt klønete. Det jeg prøver å spørre om:

Dersom en er innlagt på sykehuset, kan en få hjelp med økonomiske spørsmål, søke ytelser, tilrettelagt bolig, hjelpemidler etc. Finnes noe slikt om en ikke er innlagt og få hjelp til å søke det en kan ha rett på, men ikke vet om? Kan godt være det ikke heter sosionom........

Skrevet
Takk igjen for innspill.

Dersom en er innlagt på sykehuset, kan en få hjelp med økonomiske spørsmål, søke ytelser, tilrettelagt bolig, hjelpemidler etc. Finnes noe slikt om en ikke er innlagt og få hjelp til å søke det en kan ha rett på, men ikke vet om? Kan godt være det ikke heter sosionom........

Hmm..foruten nav saksbehandler eller på sosialkontoret, så tror jeg ikke det er noen slike personer en kan få hjelp av. Kan jo kontakte advokat for å høre hvor en kan søke - men tror ikke han har så mye annet og si enn det jeg sa ovenfor, i tillegg er det jo fort dyrt. Du kan såklart alltids høre når du er på sykehuset, men ganske sikker på at de ikke har noe med den "biten" av problemstillingen å gjøre. :)

Skrevet

Du kan levere inn en søknad om sosialhjelp på NAV sosialtjeneste. Da vil du komme til en samtale med en sosionom som vil gi råd og veiledning til deg. For å få behandlet søknaden din må du levere inn en rekke dokumentasjon på dine inntekter og formue osv... Deretter vil sosialtjenesten inntektsberegne forrige måneds inntekter og sette opp et regnskap som vil vise om du vil få sosialhjelp eller ikke. Sosialtjenesten kan dekke livsopphold. Gjeld blir ikke dekket. Har du oppsparte midler, må du benytte disse før du evt. får stønad fra NAV sosialtjeneste.

Skrevet

Om du jobber som vikar kan du ha rett på sykepenger basert på siste måneds inntekt.

Gjest Illiya
Skrevet

Sykepenger er en godtgjørelse for tapt arbeidsinntekt når man er syk. Du jobber som vikar, og selv om du ikke har fast jobb, men bare tilfeldige vakter, så har du inntekt, og skal ha sykepenger tilsvarende det.

Arbeidsgiveren din er jo den som tilkaller deg til vakter, evt et vikarbyrå. Du har vel en arbeidsavtale uansett?

Gjest Fugl Fønix
Skrevet
Takk igjen for innspill.

Dersom du blir innlagt på sykehuset, så kan du som oftest få hjelp av sosionom der, ja. På Haukeland har 17 stillinger til sosionomer som hjelper pasienter i forhold til rettigheter på NAV/sosialkontor, hjelpemiddelsentral etc. Jeg vet ikke helt hvor mange stillinger de har til dette på andre sykehus, men tror nok at de fleste har.

Du spør også om sosialkontoret kommer til å kreve hus- og bilsalg. Hus er lite trolig. I våre dager er det en ting som ofte blir urimelig å kreve solgt, særlig dersom du bor i en nøktern bolig. Dersom du bor i en luksusleilighet må du nok derimot selge.

Bilen kan det være mer sannsynlig at må selges, særlig dersom du ikke har ett overdrevet behov for denne i hverdagen. Men dersom du er avhengig av denne grunnet sykdommen din, vil det også være urimelig.

Sosialkontoret skal egentlig kreve noe som er "urimelig", men nøyaktig hva som er urimelig er jo en vurderingssak.

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber du eller jobber du ikke? Jobber du, har du arbeidsgiver. Selv om du ikke har fast stilling eller faste arbeidstider.

Jobber du svart (hvilket jeg ikke tror, men nevner det) så er det en del av risikoen man må ta; ingen stønad om man blir syk.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor trekker folk inn sosialkontor i svarene? Og hvorfor svare bombastisk at du ikke har krav på sykepenger? Og hvorfor si at sykepenger kun om krav på dagpenger?

Men, du får også flere gode svar :)

Sykepenger har du krav på om du har hatt arbeidsinntekt siste 4 ukene. Det spiller ingen rolle om det er fast eller vikar. Du leverer sykemeldingen direkte til NAV om du ikke har fast arbeidsgiver, dvs. er vikar mange steder eller kun tilkallingsvikar. NAV tar kontakt med de stedene du har jobbet slik at de finner ut hva ditt sykepengegrunnlag er :)

Lykke til! Og du, er du syk så har du krav på sykemelding nå også.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor trekker folk inn sosialkontor i svarene? Og hvorfor svare bombastisk at du ikke har krav på sykepenger? Og hvorfor si at sykepenger kun om krav på dagpenger?

Men, du får også flere gode svar :)

Sykepenger har du krav på om du har hatt arbeidsinntekt siste 4 ukene. Det spiller ingen rolle om det er fast eller vikar. Du leverer sykemeldingen direkte til NAV om du ikke har fast arbeidsgiver, dvs. er vikar mange steder eller kun tilkallingsvikar. NAV tar kontakt med de stedene du har jobbet slik at de finner ut hva ditt sykepengegrunnlag er :)

Lykke til! Og du, er du syk så har du krav på sykemelding nå også.

har ikke rett på sykepenger når en er selvstendig næringsdrivende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...