Gå til innhold

Kvinneoppdragelse på NRK - fantastisk konsept!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg slo på TVen torsdag kveld fikk jeg se et fantastisk syn - flere unge, pene jenter som oppførte seg feminint og kvinnelig i beste sendetid (dvs. ingen skriking, vræling, raping eller annen atferd som er typisk for vestlige jenter i den alderen).

Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig og valgte å la TVen bli stående på NRK(!).

Det vise seg at serien var et britisk reality-show som heter "Ladette to Lady". Serien tar en rekke ufordragelige, britiske ungjenter og lærer dem hvordan dem hvordan de skal kle seg, gå, prate og ellers te seg korrekt. Målet er å transformere den enkelte fra en brautende bavian til en skikkelig "lady".

Kunne det vært en idé å opprette slike skoler her i landet også, for å motvirke den motbydelige og forfyllede atferden til jenter som har vokst opp i vårt moderne og feministiske samfunn?

Fra wikipedia:

The series follows a group of ladettes (i.e. loud, foul-mouthed, uncultured and unpleasant young women, who like to drink and smoke and who are often sexually promiscuous), who are given an old-fashioned five-week course in learning how to behave like a real lady. They are sent to Eggleston Hall, a finishing school for women situated in Teesdale, England. Eggleston Hall was specially re-opened for the show. In the first season, there were ten ladettes, while the second season featured eight ladettes.

Whilst in Eggleston Hall they are required to wear a special uniform: a tweed suit including a turquoise jacket, white blouse, and turquoise skirt, high-heeled shoes and a pearl necklace. This uniform has varied. They are taught under the supervision and guidance of five instructors and are given various tasks in deportment, elocution, needlework, flower arranging, etiquette and cookery. However if they can't live up to the standards of ladylike behaviour, they will be expelled. A ladette is expelled every episode, so, by the end of the programme there will only be three ladettes left. Then the teachers must decide upon one winner, depending on who they think has improved the most and how the ladettes performed in the final challenge. However, all three finalists receive an Eggleston Hall diploma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ladette_to_Lady

Det ble visstnok kontroverser den siste sesongen, da en sentral person i produksjonen visstnok var medlem av det britiske nasjonalistpartiet BNP. Det er jo ekstra positivt, da BNP er et fremragende parti!

Videoannonse
Annonse
Gjest Fra Oslo vest
Skrevet

De fleste damene jeg treffer er ganske "lady-like". Det avhenger bare av hvilket miljø du ferdes i. Bor du på bygda, finner du selvfølgelig bare billige bygdetøser.

Gjest Gjest
Skrevet

Partysluts blir omgjort til poshe, uptighte kjerringer? Nei takk.

Skrevet
De fleste damene jeg treffer er ganske "lady-like". Det avhenger bare av hvilket miljø du ferdes i. Bor du på bygda, finner du selvfølgelig bare billige bygdetøser.

Ja, de damene fra vestkanten jeg har truffet har vært veldig fine og feminine. Det rare er at de fleste gutta derfor virker som skikelig bunnslam! Husker jeg var på fest på vestkanten for noen år siden. Der var det blant annet en kar med viker som strakk seg langt baki nakken og det håret han hadde igjen var knall oransje og stod ut til alle kanter. Kroppslig sett så han ut som Pinocchio med anoreksia. Dama hans var strøken! Vi var vel ikke mer enn 20 på den tiden, så fyren må ha kommet fra en velbemidlet familie.

Ellers er det mye ekle, klysete karer fra vestkanten, det husker jeg fra da jeg studerte juss (men damene her kaller vel det å være "fin i klesveien" etc. *brekker seg*).

Gjest hm...
Skrevet

De lærerne var jo direkte grinete og kjipe. Er en slik stiv og stram fremtoning attraktivt, altså?

Skrevet
De lærerne var jo direkte grinete og kjipe. Er en slik stiv og stram fremtoning attraktivt, altså?

Spørsmålet bør vel omformuleres til "Er verdighet mer attraktivt enn spy-fylla hver helg og 100 menn på CVen?"

Synes programmet var kjekt, jeg. Selvsagt var "ungkarene" de deitet skikkelige klyser (mange av de var visstnok gift og greier), men det virker som om (i alle fall noen av) deltagerene får skikk på livet sitt i ettertid.

Gjest hm...
Skrevet
Spørsmålet bør vel omformuleres til "Er verdighet mer attraktivt enn spy-fylla hver helg og 100 menn på CVen?"

Er jo lov å finne en mellomting mellom "stiff upper lip"-stilen og spy-fylla. Men det blir kanskje ikke god tv.

Skrevet
Er jo lov å finne en mellomting mellom "stiff upper lip"-stilen og spy-fylla. Men det blir kanskje ikke god tv.

Det er akkurat det det ikke er.

Men det vil jo ikke si at deltagerene ikke ender opp som en mellomting.

Skrevet

skulle ønske de hadde noe liknende for gutta så de lærer å være skikkelige gentlemen!

Gjest Gjest
Skrevet
skulle ønske de hadde noe liknende for gutta så de lærer å være skikkelige gentlemen!

Ja takk! Spyfylla og kjønnssykdommer er ikke lekkert selv om det er menn.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

JA, har det på serieopptak jeg!

Jeg digger å se dette. Får meg til å føle jeg takler det meste. Etikette og tradisjon er jo alltid godt å kunne...De er så morsome disse jentene. Håper det kommer mer.

Når det kommer til å få meg til å virke dum fordi jeg liker å handle sko, se på dritt på tv og er kvinne....velger jeg å heve meg over det. Har ikke plass til fordommer i dette livet.

Hvilken universitetsgrad jeg har, hvilket parti jeg støtter eller tanker om BNP deler jeg ikke med noen som har andre intensjoner enn hva de utgir seg for å ha oprinnelig.

Alltid noen som skal være så kvasse, og innbitte. Rydd ditt eget bord først før du ser på andres. Bare en oppfordring.

Greia med programmet er at begge parters oppførsel er satt på spissen. Uten det ville det ikke vært underholdning.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet
Ja, de damene fra vestkanten jeg har truffet har vært veldig fine og feminine. Det rare er at de fleste gutta derfor virker som skikelig bunnslam! Husker jeg var på fest på vestkanten for noen år siden. Der var det blant annet en kar med viker som strakk seg langt baki nakken og det håret han hadde igjen var knall oransje og stod ut til alle kanter. Kroppslig sett så han ut som Pinocchio med anoreksia. Dama hans var strøken! Vi var vel ikke mer enn 20 på den tiden, så fyren må ha kommet fra en velbemidlet familie.

Ellers er det mye ekle, klysete karer fra vestkanten, det husker jeg fra da jeg studerte juss (men damene her kaller vel det å være "fin i klesveien" etc. *brekker seg*).

Ai-ai-ai! Ikke la fasaden lure deg! Vestkantdamer ser kanskje bra ut, men de er ofte svært overfladiske, materialistiske og bitchete! Og de kan oppføre seg vel så "slutty" som damer fra andre deler av landet!

Skrevet

Tråden ryddet

Scorpina

-mod-

Skrevet

Håpløs moderering. Er det ikke lov å reagere på nazi-forherligelse?

Hvor idiotisk og kunnskapsløst vil moderatorene forumet skal være?

Gjest Mattias
Skrevet
Da jeg slo på TVen torsdag kveld fikk jeg se et fantastisk syn - flere unge, pene jenter som oppførte seg feminint og kvinnelig i beste sendetid (dvs. ingen skriking, vræling, raping eller annen atferd som er typisk for vestlige jenter i den alderen).

Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig og valgte å la TVen bli stående på NRK(!).

Det vise seg at serien var et britisk reality-show som heter "Ladette to Lady". Serien tar en rekke ufordragelige, britiske ungjenter og lærer dem hvordan dem hvordan de skal kle seg, gå, prate og ellers te seg korrekt. Målet er å transformere den enkelte fra en brautende bavian til en skikkelig "lady".

Kunne det vært en idé å opprette slike skoler her i landet også, for å motvirke den motbydelige og forfyllede atferden til jenter som har vokst opp i vårt moderne og feministiske samfunn?

Fra wikipedia:

The series follows a group of ladettes (i.e. loud, foul-mouthed, uncultured and unpleasant young women, who like to drink and smoke and who are often sexually promiscuous), who are given an old-fashioned five-week course in learning how to behave like a real lady. They are sent to Eggleston Hall, a finishing school for women situated in Teesdale, England. Eggleston Hall was specially re-opened for the show. In the first season, there were ten ladettes, while the second season featured eight ladettes.

Whilst in Eggleston Hall they are required to wear a special uniform: a tweed suit including a turquoise jacket, white blouse, and turquoise skirt, high-heeled shoes and a pearl necklace. This uniform has varied. They are taught under the supervision and guidance of five instructors and are given various tasks in deportment, elocution, needlework, flower arranging, etiquette and cookery. However if they can't live up to the standards of ladylike behaviour, they will be expelled. A ladette is expelled every episode, so, by the end of the programme there will only be three ladettes left. Then the teachers must decide upon one winner, depending on who they think has improved the most and how the ladettes performed in the final challenge. However, all three finalists receive an Eggleston Hall diploma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ladette_to_Lady

Det ble visstnok kontroverser den siste sesongen, da en sentral person i produksjonen visstnok var medlem av det britiske nasjonalistpartiet BNP. Det er jo ekstra positivt, da BNP er et fremragende parti!

Bra innlegg og jeg er enig med deg i synspunktene dine.

Kan du fortelle hva programmet heter og sendetid?

Dette er noe for norske jenter og kvinner - ingen tvil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet
Dette er noe for norske jenter og kvinner - ingen tvil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, for ALLE norske jenter og kvinner drikker bånnski, spyr og bretter opp Tskjortene på pub.

Kjenner meg veeeldig godt igjen der, gitt! Pluss at jeg sjølsagt bare omgås slike jenter og damer.

:fnise:

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet

Ja, kan tenke meg at det programmet passer for en gammeldags, gammel gubbe. :)

Skrevet
Ja, kan tenke meg at det programmet passer for en gammeldags, gammel gubbe. :)

Ping-ping! Der fikk han den. :)

Skrevet
Håpløs moderering. Er det ikke lov å reagere på nazi-forherligelse?

Hvor idiotisk og kunnskapsløst vil moderatorene forumet skal være?

Æsj, jeg forsøkte å reagere på det, fordi det ikke virker som om norske kvinner har nok politisk kunnskaper til å vite at alle ns partier, inkludert dette partiet er nazistiske. Jeg reagerte på det, men denne moderatoren har fjernet det. Så også at flere hadde (menn riktig nok) hadde reagert på det, men moderator vil vist ikke at det skal reageres på nazi-sympatisører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...