Gå til innhold

Tur på fjellet i sol og varme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eple_*
Skrevet

Usj...

Vet ikke hvor jeg skal legge denne, så moddene får flytte den om den ligger feil.

Var på en liten fjelltur i dag. Hadde planlagt å sitte ned og kose oss i finværet. Gikk ikke så veldig langt, men var litt oppi høyden, et stykke over tregrensa. Men hjelpes så mye klegg og fluer og mygg! Klarte jo ikke å nyte noe som helst og gikk fort ned igjen.

Er dette sånt man må leve med hvis man vil på tur, eller er det ekstremår for sånt i år? Eller var det akkurat vårt utvalgte område som var ekstremt? Jeg mista i hvertfall lysta på flere turer... :(

Gjest Gjest
Skrevet

Har hørt at det er ekstremår for insekter i år ja... Har noe med været på vårparten og gjøre, mye regn og etterhvert mye varme såvidt jeg husker. Men uansett må man regne med litt udyr ja..

Gjest Cipheria
Skrevet

Det har ikkje vore så gale på dei turane eg har gått på. Men hittil har eg berre gått 4- 5 stadar, og ikkje alle er over tregrensa. Er likevel eit godt stykke opp i høgda. Men der er vel ein del antimygg- og plagsomme- uvesen- middel på markedet du kan bruke?

Skrevet

Vanlige myggsprayer og lignende virker ikke på klegg. Og dessuten så hindrer de bare at mygga stikker, det hindrer dem ikke fra å surre rundt ørene dine og nesten inn i ørene. :sur:

Jeg skal innrømme at jeg nok misliker disse udyrene mer enn gjennomsnittet, men når selv mine turkamerater som ikke tar slikt så tungt begynte å vifte med armer og insistere på å gå ned igjen, DA følte jeg det var akseptabelt av meg også å bli stressa. :bond:

Noen som vet om en billig birøkterdrakt til salgs? :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Klegg og fluer må du nok bare regne med i varmen. Hjelper på om det er litt vind, da blir det færre insekter. Fluene "drikker" svetten din, så hodeplagg kan være lurt, ei enkel bomullslue om det ikke blir for varmt.

Jeg har selv en myggjakke som jeg bruker link her. Denne er jeg veldig fornøyd med.

Mot kleggen er det bare tette klær som virker, hvis ikke biter den igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...