Gjest Linnemor Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 Hei! Er rimelig frustrert etter at vi har malt stua og kjøkkenet vårt. Vi ville ha det rent hvitt, men synes det har endt opp med rosaskjær. Fargen vi valgte er antikk hvit, fargekode S0502R fra Gjøco. Ble fortalt at denne skulle få et litt varmt skjær, men etter vi malte listene hvite ser det rett og slett rosa ut. Noen som har tips om hva en skal gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #3 Skrevet 11. juli 2009 Jeg har nettopp malt et hus antikkhvitt, og fargen ser ut til å ha et svakt rosaskjær når den ligger i bøtta. Når veggen har blitt malt ser den derimot ikke rosa ut i det hele tatt, så det har vel noe med lyset å gjøre? Kanskje det kunne fungere om du gikk inn i en lampebutikk og ba om belysning som fjerner rosaskjær?
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 fargen lys antikk har ikke noe rødt i seg vanligvis. dvs dn har noe grønt, og bokstaven G i fargekoden, ikke R. Husker ikke fargekoden nå. den har ikke grønnskjær heller altså. prøv om du kan få bytte malingen? varmt skjær er jo ikke det samme som rosa..
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 0802 G98Y er fargen lys antikk, fra jotun. ganske forskjellig fra gjøko sin da. eller har dere fått feil farge rett og slett. er det samme fargekode som på gjøkos fargekart?
Saeria Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 (endret) Ja, det er forskjell på Gjøco og Jotun sine lys antikk. Jotun sin er veldig fin og har ikke noe rødskjær i seg. TS: Dersom du ønsker en ganske ren hvitfarge, uten at det er kritthvitt, ville jeg vurdert Jotun Chi (0401-G42Y) eller Letthet (0501-Y01R) Sistnevnte har jeg malt en god del med selv, og den er lys, klar og veldig fin. Fargene tilhører Lady tidløse farger. Endret 13. juli 2009 av Saeria
Gjest Smaragd Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Litt info lys antikk er samme farven som latte i et annet merke. Vi hadde kjøpt fire "prøvebokser" i forskjellige farver, og jeg klarte ikke å skille de to. Tok dem med meg tilbake til malingsbutikken, og fikk bekrefta at de to farvene -fra to forskjellige merker - hadde nøyaktig samme farveinnhold. Latte er en lysere variant av caffe latte, og har litt rosatoner i.
Saeria Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Her snakkes det om to forskjellige farger med navnet "lys antikk". Jotun sin har ingen rødhet i seg, det ser man av fargekoden som ble presentert tidligere i tråden, mens Gjøco sin har rødt i seg som man også ser ut i fra gjøcos fargekode som ble gitt av ts. Følgelig er kun den ene lyse antikken lik den latten du fikk, Smaragd. Begge kan ikke være det, da fargekodene er totalt forskjellige.
pavlova Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Hei! Vi har også malt i lys antikk, og også vi fikk et svakt rosaskjær i fargen:( Vi maler nå om alle vegger med helt hvitt. Tenkte på forhånd at dette kunne bli litt kaldt, men med høyglas på alle lister tror jeg det skal bli fint!
Gjest Agurkolat Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Prøv og tenk litt og les NCS koden før dere kjøper maling, da vet dere hvor mye svart, hvitt og grønn/gul/rødt/blått som er i fargene! Les mer: http://no.wikipedia.org/wiki/NCS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå