Gjest Jente17år Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 God morgen alle sammen =) Håper dere har en fin morgen og har en spennende dag å se fram til Noen av dere har kanskje lest innleggene mine om noen milde spiseforstyrrelser og det at jeg sliter med "tvangstanker" angående mat og trening. Jeg har i det siste trent så og si hver dag, kanskje 1 hviledag i uka innimellom, alle øktene er heller ikke så harde. Jeg varierer mellom kondis- og styrketrening, men fokuserer mest på kondis (regner med det kjennetegner de fleste som forgjeves prøver å oppnå en barbie-kropp, tenker jeg, mens jeg hører Pink's "Stupid Girls" i bakhodet:P). Hvertfall, jeg har kommet meg inn i en sånn ond sirkel at jeg føler at jeg må trene hver dag uansett hva, og de "du må trene"-tankene tar i likhet med "du kan ikke spise mange kalorier"-tankene bort veldig mye energi. Jeg får utrolig dådrlig samvittighet med en gang jeg begynner å tenke i baner som "i dag har jeg vondt i bena fordi jeg var på bena i hele dag i går, jeg tror jeg skal ta det med ro i dag". Jeg kjenner den dårlige samvittigheten komme boblende, og allerede når jeg setter meg ned i sofaen for å la de stakkars beina mine få hvile, at det er en tapt kamp, at den dårlige samvittigheten ikke vil la meg slippe unna med dette, så det er like greit å bare ta på seg joggeskoene og løpe en tur med en gang, for det kommer til å skje før eller siden. Go'følelsen etter trening er bra mens grue-seg-følelsen før trening er skikkelig fæl, så det beste er å bare sete i gang og få med seg så mye som mulig av go'følelsen. Men problemet er at mange dager så orker man rett og slett ikke. Man har ikke styrke i kroppen, motivasjonen i hodet, og været hjelper heller ikke til. I dag er det overskyet og litt regn, frister lite å komme seg ut. Men så tenker jeg at jeg har vært veldig slapp denne uka. Mandag: Aerobic-type-aktig-dans (ikke så veldig lenge) + styrke Tirsdag: Svømme 300 meter og litt plasking her og der Onsdag: Joggetur/gåtur, sikkert 13 km til sammen (da ble jeg sliten, skal ikke si noe på at jeg ikke var nok i aktivitet den dagen ) Torsdag: slækk slækk slækk... Ikke noe trening, kom hjem fra jobben som jeg hadde vært på i 7,5 timer (veldig sånn stå- og gåjobb, butikk), og etter det var jeg og gikk rundt og kikket i butikker og gikk fra senter til senter, da jeg kom hjem var jeg helt død og tilbrakte resten av dagen på sofaen. Fredag: Samme jobben som på torsdag, 45 minutter med aerobic-oppvarming og styrketrening av de store muskelgruppene. Lørdag: I dag skal jeg på jobb, vaske og rydde huset og handle mat sammen med familien, men ååh... (klarer ikke å formulere noe fornuftig nå) trening! Eller ikke? Beina mine gjør fysisk vondt etter all jobbingen, men jeg vet at dn dårlige samvittigheten kommer til å jage meg i hele dag. Og "marerittet" er at jeg tror været blir dårlig i morgen også, dermed ingen muligheter for å jogge ute, og jeg skyr medlemskapet mitt på treningssenteret som pesten, vet ikke hvorfor men jeg liker meg ikke der i det hele tatt! (Jeg løper på tredemølla i 5 minutter uten å bli noe sliten, men synes likevel det er så kjedelig at jeg heller ville skrevet et sammendrag av Bibelen.) Snart skal jeg på diverse familieferier. Ja, det blir aktivitet ved å bare "surre rundt" på de nye stedene, gå fra sted til sted, svømme, shoppe og så videre, men dette er ikke akkurat det jeg vil kalle trening. Derfor får jeg helt panikk når jeg tenker fram mot disse ukene, og er skikkelig redd for at jeg med en kombinasjon av dette, og at jeg ikke kan være så kresen på mat, kommer til å bli akkurat som jeg var før; dårlig kondis og en fettklump nederst på magen. (Siden dette ble et slags "dagbok" innlegg føler jeg jeg må legge til at jeg var mye lykkeligere i bitteliten-"spisehva jeg vil"fettklump-på-magen-og-trene-3-ganger-i-uka-tiden. Føler likevel at dette har gått for langt til at jeg skal kunne returnere til den tiden fysisk, og være på samme ståsted psykisk.) Jeg trenger bare en bekreftelse fra noen utenforståene at det er greit at kroppen min trenger i hvile innimellom, samme om energimangelen kommer fra selve kroppen, eller fra hodet (jeg har en tendens til å bli unaturlig slapp og lite energisk av dårlig vær, det ligger i genene mine). Jeg er på en måte lei av megselv, for jeg føler jeg stadig kjemper en kamp med to personer inni meg, en som sier at "tren, spis sunt og lite og vær perfekt og føl deg perfekt!" og en som sier "jeg orker ikke mer, hvis jeg ikke får en pause fra alt fokuset på mat og trening bryter jeg sammen". (Jeg vet at det er sunt og trene og spise sunt, men likevel virker det som om det er noe som ikke stemmer med kroppen min for tiden, armer og bein "sovner" hele tiden og jeg føler meg stadig svimmel og tung i hodet.) Blæ. Ikke noe sammenheng, men håper dere har noen kommentarer til dette? Er det noen som kan hjelpe meg med å jage den dårlige samvittigheten min bort?
Gjest biceps Skrevet 11. juli 2009 #2 Skrevet 11. juli 2009 God morgen alle sammen =) Håper dere har en fin morgen og har en spennende dag å se fram til Noen av dere har kanskje lest innleggene mine om noen milde spiseforstyrrelser og det at jeg sliter med "tvangstanker" angående mat og trening. Jeg har i det siste trent så og si hver dag, kanskje 1 hviledag i uka innimellom, alle øktene er heller ikke så harde. Jeg varierer mellom kondis- og styrketrening, men fokuserer mest på kondis (regner med det kjennetegner de fleste som forgjeves prøver å oppnå en barbie-kropp, tenker jeg, mens jeg hører Pink's "Stupid Girls" i bakhodet:P). Hvertfall, jeg har kommet meg inn i en sånn ond sirkel at jeg føler at jeg må trene hver dag uansett hva, og de "du må trene"-tankene tar i likhet med "du kan ikke spise mange kalorier"-tankene bort veldig mye energi. Jeg får utrolig dådrlig samvittighet med en gang jeg begynner å tenke i baner som "i dag har jeg vondt i bena fordi jeg var på bena i hele dag i går, jeg tror jeg skal ta det med ro i dag". Jeg kjenner den dårlige samvittigheten komme boblende, og allerede når jeg setter meg ned i sofaen for å la de stakkars beina mine få hvile, at det er en tapt kamp, at den dårlige samvittigheten ikke vil la meg slippe unna med dette, så det er like greit å bare ta på seg joggeskoene og løpe en tur med en gang, for det kommer til å skje før eller siden. Go'følelsen etter trening er bra mens grue-seg-følelsen før trening er skikkelig fæl, så det beste er å bare sete i gang og få med seg så mye som mulig av go'følelsen. Men problemet er at mange dager så orker man rett og slett ikke. Man har ikke styrke i kroppen, motivasjonen i hodet, og været hjelper heller ikke til. I dag er det overskyet og litt regn, frister lite å komme seg ut. Men så tenker jeg at jeg har vært veldig slapp denne uka. Mandag: Aerobic-type-aktig-dans (ikke så veldig lenge) + styrke Tirsdag: Svømme 300 meter og litt plasking her og der Onsdag: Joggetur/gåtur, sikkert 13 km til sammen (da ble jeg sliten, skal ikke si noe på at jeg ikke var nok i aktivitet den dagen ) Torsdag: slækk slækk slækk... Ikke noe trening, kom hjem fra jobben som jeg hadde vært på i 7,5 timer (veldig sånn stå- og gåjobb, butikk), og etter det var jeg og gikk rundt og kikket i butikker og gikk fra senter til senter, da jeg kom hjem var jeg helt død og tilbrakte resten av dagen på sofaen. Fredag: Samme jobben som på torsdag, 45 minutter med aerobic-oppvarming og styrketrening av de store muskelgruppene. Lørdag: I dag skal jeg på jobb, vaske og rydde huset og handle mat sammen med familien, men ååh... (klarer ikke å formulere noe fornuftig nå) trening! Eller ikke? Beina mine gjør fysisk vondt etter all jobbingen, men jeg vet at dn dårlige samvittigheten kommer til å jage meg i hele dag. Og "marerittet" er at jeg tror været blir dårlig i morgen også, dermed ingen muligheter for å jogge ute, og jeg skyr medlemskapet mitt på treningssenteret som pesten, vet ikke hvorfor men jeg liker meg ikke der i det hele tatt! (Jeg løper på tredemølla i 5 minutter uten å bli noe sliten, men synes likevel det er så kjedelig at jeg heller ville skrevet et sammendrag av Bibelen.) Snart skal jeg på diverse familieferier. Ja, det blir aktivitet ved å bare "surre rundt" på de nye stedene, gå fra sted til sted, svømme, shoppe og så videre, men dette er ikke akkurat det jeg vil kalle trening. Derfor får jeg helt panikk når jeg tenker fram mot disse ukene, og er skikkelig redd for at jeg med en kombinasjon av dette, og at jeg ikke kan være så kresen på mat, kommer til å bli akkurat som jeg var før; dårlig kondis og en fettklump nederst på magen. (Siden dette ble et slags "dagbok" innlegg føler jeg jeg må legge til at jeg var mye lykkeligere i bitteliten-"spisehva jeg vil"fettklump-på-magen-og-trene-3-ganger-i-uka-tiden. Føler likevel at dette har gått for langt til at jeg skal kunne returnere til den tiden fysisk, og være på samme ståsted psykisk.) Jeg trenger bare en bekreftelse fra noen utenforståene at det er greit at kroppen min trenger i hvile innimellom, samme om energimangelen kommer fra selve kroppen, eller fra hodet (jeg har en tendens til å bli unaturlig slapp og lite energisk av dårlig vær, det ligger i genene mine). Jeg er på en måte lei av megselv, for jeg føler jeg stadig kjemper en kamp med to personer inni meg, en som sier at "tren, spis sunt og lite og vær perfekt og føl deg perfekt!" og en som sier "jeg orker ikke mer, hvis jeg ikke får en pause fra alt fokuset på mat og trening bryter jeg sammen". (Jeg vet at det er sunt og trene og spise sunt, men likevel virker det som om det er noe som ikke stemmer med kroppen min for tiden, armer og bein "sovner" hele tiden og jeg føler meg stadig svimmel og tung i hodet.) Blæ. Ikke noe sammenheng, men håper dere har noen kommentarer til dette? Er det noen som kan hjelpe meg med å jage den dårlige samvittigheten min bort?
Gjest biceps Skrevet 11. juli 2009 #3 Skrevet 11. juli 2009 Jeg synes du burde ta en rolig gåtur på 2-4 kilometer. Da roer du ned "perfekt"-delen av hodet ditt, samtidig som du får slappet av. En rolig gåtur hjelper kroppen med å restituere seg, og sette igang blodsirkulasjonen uten at du blir særlig sliten i kroppen. I tillegg får du frisk luft, og det er umåtelig deilig når det er sommer, sol eller regn. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 Jeg anbefaler deg å gå en tur, minst 30 min, når beina ikke føles vonde lengre. Du er flink, men som sagt litt for fokusert på noe som heller burde komme naturlig for deg. Kroppen trenger mat OG trening. Man skal ha rundt 30 min aktivitet hver dag, men overtrener du i forbindelse med veldig lavt kaloriinntak så ender du opp med ødelagte muskler og skjør beinbygning. Å være sunn betyr ikke fantatisk. Igjen anbefaler jeg deg også å få hjelp med tvangstankene du føler, før ting går over styr og kroppen din tar permanent skade av det du holder på med. Vil påpeke at du er flink som holder deg i form, men ta vare på deg selv også. Smerte er ikke positivt, har du vondt skal du hvile. Hva med å drite i turen siden du har vondt i beina og heller ta noen situps/armhevninger? Ro-maskin? Lett svømmetur? Ha en fin helg i allefall:)
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 Hei! Har egentlig ingen kommentarer til spm. ditt, men har lyst til å komme med et råd. Hvis du lager litt flere avsnitt i innleggene dine blir de mye lettere å lese og du får kanskje flere svar. Det er mange av oss som ikke "orker" å lese lange innlegg med for lite luft mellom - det blir veldig tunglest, så man har da lett for å bla seg videre til neste innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå