Gå til innhold

Får krampe så ofte for tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har ganske mange symptomer på lav blodprosent, så det tror jeg at jeg har. Når jeg leser om lav blodprosent kan jeg ikke se at kramper (leggene, tendenser til at hele låret går i krampe, hendene, under føttene) er en del av symptombildet, men er det noen her som kan si noe om det er vanlig eller ei?

Blør fra endetarmen nesten hver gang jeg er på toalettet, også selv om jeg ikke gjør nr 2. Synes også at jeg drikker mye vann sammenliknet med andre. Er litt redd for tarmkreft eller problemer med nyrene... Har ikke time hos lege før i august. What to do?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kramper kan komme av mangel på B-vitamin.

Vil annbefale deg å ta en test på B-vitamin når du går til legen.

Har hatt mye kramper i ben og armer selv som viste seg at jeg hadde ganske stor mangel på B-vitamin. Fikk en kur med TRIO B og plagene gikk over.

Om du har litt variert kosthold og kanskje ikke får i deg nok vitaminer, kan du jo mens du venter kjøpe en vanlig boks med vitamintilskudd. (slik med både vitamin, mineraler) på apoteket.

Skrevet

Jeg får kramper om jeg ikke har nok salt i kroppen. Drikker mye vann, og må drikke farris eller spise litt chips for å få opp saltnivået. Dessuten hjelper magnesium.

Men med det du beskriver ville jeg kontaktet lege.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ringe legekontoret om morgenen og be om en hastetime, så slipper du å vente til august. Mangler blir jo gjerne ikke mindre av seg selv, tvert i mot, og det høres ut som du bekymrer deg (og symptomene dine er også noe en skal ta alvorlig). Det er ikke sikkert du bare mangler jern, dersom du har problemer med fordøyelsen er det godt mulig du mangler b-vitamin, og kanskje andre stoffer i tillegg til jern. Når det gjelder blod fra endetarmen - ofte skyldes det jo heldigvis hemorrider eller sprekker og sår hud, evt sopp, men det KAN være alvorlige sykdommer som ligger bak, og uansett veldig lurt å sjekke ut.

Synes du skal ringe legen så du ikke får ødelagt hele sommern på å bekymre deg og ha plager :klem:

Skrevet

Synes også du bør ringe legen og få hastetime. Blod fra endetarmen skal jo undersøkes hvis det ikke gir seg, og slik du beskriver det har du hatt det en stund.

For å ta det opprinnelige spørsmålet - man får iallfall ikke automatisk kramper av lave jernlagre, for lite jern har jeg hatt i 20 år uten å ha plager med kramper.

Skrevet

tusen takk for svarene deres, det varmer faktisk!

ja, i en periode så stod blodspruten bakfra når jeg var på do, da ble jeg bekymret. Det sprutet lenge og det var HELT rødt i toalettet, oppover doskålen også. Blir ofte helt rødt, men det har aldri sprutet så mye som i de ukene der (innimellom).Det har heldigvis gitt seg nå. Kanskje jeg skal be om en hastetime, ja...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det spruter friskt blod kan det faktisk godt være hemmorider (les om dette på pasienthåndboka f eks), men det kan også skyldes andre sykdomstilstander i tykktarmen. Det er også vanskelig å vite om "jernmangelfølelsen" din har sammenheng eller ikke med disse blødningene, så ring legekontoret og beskriv symptomene og be om rask time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...