Gå til innhold

Arbeidsledig - kan jeg dra til Sverige?


Gjest mix

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig og mottar dagpenger, sender meldekort hver 14. dag. Det er håpløst å få se jobb nå i sommer. Selv sommerjobber er jo opptatt for månedsvis siden, og svært få bedrifter ansetter nye folk midt i fellesferien.

Jeg tenker derfor å bli med familien (mann og barn) på en liten tur til venner i Sverige. Jeg vil være tilgjengelig på telefon og mail hele tiden, og kan være tilbake hjemme på 24 timers varsel om en jobb mot formodning skulle dukke opp.

Men har jeg lov til det? Må jeg gi beskjed om at jeg er på ferie og dermed miste dagpenger i disse dagene? Selv om jeg kan komme hjem på kort varsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marlo

Jeg er ofte i Sverige siden min samboer er svensk, og jeg sier aldri ifra.

Sender meldekort fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_regine_*

Reglene er klare på dette. Du kan ikke dra utenlands og motta dagpenger for disse dagene. Disse må føres som ferie.

Pass deg for å jukse med dette....NAV er blitt oppmerksomme på at folk drar utenlands og har oppjustert kontrollen med dette.

Når det er sagt synes jeg det er helt tullete at man kan sitte på en øy ytterst i havgapet i Nord-Norge men at man ikke kan dra til f.eks England eller Sverige. Vedder på at den som er i sistnevnte land kommer seg raskere hjem til eventuell jobb enn hva personen på Norges spiss klarer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det vanlige folk gjør utenom arbeidstid kan man også gjøre som arbeidssøker. Men man skal være aktiv arbeidssøker om man mottar dagpenger så da skal man søke jobb mandag-fredag 8-16.

Vanlige arbeidstakere kan jobbe seg opp avspasering slik at de får en dag eller to fri. Dette kan man gjøre som arbeidssøker også (sånn i teorien tenke seg at man jobber ekstra på kveldene/helgene...) - og ta seg en dag eller to fri. Men tilgjengelig må man være hele tiden!

Da jeg var arbeidssøkende spurte jeg aetat hvordan det var med å reise på hytta i Sverige i helgene og det var ingen problem. Ei heller å ta båten til Danmark ei helg (da måtte jeg "avspasere" noen timer på fredagen). Men beskjeden var som jeg skriver først: jeg skal anse å være aktiv arbeidssøkende som min 100% jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lenge siden jeg var i situasjonen om å sende meldekort (20 år), men reglene er jo de samme har jeg skjønt fra jobb.

Det jeg vet en del gjør om de reiser på kortere ferier (som jeg synes også der fortjener med familie) er å få familie hjemme til å sende inn meldekortet.

JEg er rimelig "skal ikke snylte på samfunnet eller dra ytelser uten å fortjene det" person. Men om du er tilgjengelig fra 8-15 på e-post (selvfølgelig med jevne mellomrom) og telefon, så mener jeg at du med god samvittighet kan reise til Sverige på ferie med mann og barn. Siden du har dagpenger har du betalt skatt et år eller fler også.

Til slutt vil jeg si : Håper du får deg jobb snart :) Og lykke til med jakten. I fjor skrev jeg kontrakt på min nåværende jobb midt i fellesferien, fikk jobben blant 300 søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie skal meldes til NAV før du drar og meldes tilbake med personlig oppmøte så dagpengene starter igjen. Det holder ikke å bare krysse av på meldekortet. *jobber bl.a med dette i nav*. Vi har vel sagt at dagsturer til Sverige er det ingen som kommer til å bli straffet for men lenger enn det så må en si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ferie skal meldes til NAV før du drar og meldes tilbake med personlig oppmøte så dagpengene starter igjen. Det holder ikke å bare krysse av på meldekortet. *jobber bl.a med dette i nav*. Vi har vel sagt at dagsturer til Sverige er det ingen som kommer til å bli straffet for men lenger enn det så må en si fra.

Jeg skal til et sted i Europa, syd, i August. Mottar dagpenger. Dette er en kort weekend, fra torsdag til tirsdag.

Jeg har forstått at jeg bare får dagpenger for ukedagene, og ikke lørdag og søndag?? Slik at når jeg melder i fra så vil jeg bare bli trukket for torsdag, fredag, mandag og tirsdag?

Eller.....Siden jeg er i Norge torsdagen og ikke drar før på kvelden, hvordan stiller det seg? ER det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Ferie skal meldes til NAV før du drar og meldes tilbake med personlig oppmøte så dagpengene starter igjen. Det holder ikke å bare krysse av på meldekortet. *jobber bl.a med dette i nav*. Vi har vel sagt at dagsturer til Sverige er det ingen som kommer til å bli straffet for men lenger enn det så må en si fra.

så lenge du er arb. ledig har du ikke noe eget bestemt liv? Jeg forstod det ikke på ts at dette var ferie men en helge tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til et sted i Europa, syd, i August. Mottar dagpenger. Dette er en kort weekend, fra torsdag til tirsdag.

Jeg har forstått at jeg bare får dagpenger for ukedagene, og ikke lørdag og søndag?? Slik at når jeg melder i fra så vil jeg bare bli trukket for torsdag, fredag, mandag og tirsdag?

Eller.....Siden jeg er i Norge torsdagen og ikke drar før på kvelden, hvordan stiller det seg? ER det noen som vet?

Stikk innom nav på torsdagen og si at du reiser og dra innom igjen og meld deg hjemme om du rekker tirsdag. Rekker du ikke tirsdag må du gjøre det på onsdag. Rekker du det på tirsdag vil du blir trukket for to dager (en får ikke for helgene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Ja man skal vel egentlig si ifra om man drar på ferie, men jeg drar ofte til Sverige uten at dette er snakk om ferie - ergo, jeg sier ikke ifra og sender meldekort via internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er arbeidsledig og mottar dagpenger, sender meldekort hver 14. dag. Det er håpløst å få se jobb nå i sommer. Selv sommerjobber er jo opptatt for månedsvis siden, og svært få bedrifter ansetter nye folk midt i fellesferien.

Jeg tenker derfor å bli med familien (mann og barn) på en liten tur til venner i Sverige. Jeg vil være tilgjengelig på telefon og mail hele tiden, og kan være tilbake hjemme på 24 timers varsel om en jobb mot formodning skulle dukke opp.

Men har jeg lov til det? Må jeg gi beskjed om at jeg er på ferie og dermed miste dagpenger i disse dagene? Selv om jeg kan komme hjem på kort varsel?

Du kan ikke bruke den begrunnelsen at det er håpløst å få seg obb i sommer,for så å reise til Sverige å sende meldekort.

når du sender meldekort,så skal du krysse av for ferie om du har hatt det. Har du ferie,så får du ikke penger for de dagene. Om det gjelder en helg, så snakk med saksbehandleren din om det er greit,men unngå å sende meldekort derifra. Det er ie det lokale navkontor som får inn de kortene .

Du er ikke reell arb.søker om du reiser bort, og dermed ikke krav på støtte. De har ofte skjekker om hvor,jvilke ip adresse kortet er sendt fra. De har tatt flere som har sendt meldekort fra utlandet. Så snakk med de......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ferie skal meldes til NAV før du drar og meldes tilbake med personlig oppmøte så dagpengene starter igjen. Det holder ikke å bare krysse av på meldekortet. *jobber bl.a med dette i nav*. Vi har vel sagt at dagsturer til Sverige er det ingen som kommer til å bli straffet for men lenger enn det så må en si fra.

personlig oppmøte har jeg aldri hørt om. det er vel samme regler på alle kontor.

Kan jo ikke være sånn at et kontor finner på at jeg skal komme å vise meg dagen etter jeg kom hjem fra ferie.

Dagpenger er basert på tillitt. Du skriver hvor mye du har vert ii jobb, krysser av om du har vert syk,kurs osv...

Jeg har hatt to uker ferie nå, sendte meldekort på lørdag, hvor jeg krysset av for ferie. Ikke hørt at jeg skal vise meg. Snakka med saksbeg i tlf. igår.Jeg kunne jo egentlig ringt fra india, uten at hun viste det.

hadde en uke ferie i vår også, ingen krevde jeg kom for å vise meg.

Snakket med to andre som tilhører to andre Navlontor, de har heller ikke hørt om dette. begge er ferdig med ferien forlengst, og sendt inn meldekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
personlig oppmøte har jeg aldri hørt om. det er vel samme regler på alle kontor.

Kan jo ikke være sånn at et kontor finner på at jeg skal komme å vise meg dagen etter jeg kom hjem fra ferie.

Dagpenger er basert på tillitt. Du skriver hvor mye du har vert ii jobb, krysser av om du har vert syk,kurs osv...

Jeg har hatt to uker ferie nå, sendte meldekort på lørdag, hvor jeg krysset av for ferie. Ikke hørt at jeg skal vise meg. Snakka med saksbeg i tlf. igår.Jeg kunne jo egentlig ringt fra india, uten at hun viste det.

hadde en uke ferie i vår også, ingen krevde jeg kom for å vise meg.

Snakket med to andre som tilhører to andre Navlontor, de har heller ikke hørt om dette. begge er ferdig med ferien forlengst, og sendt inn meldekort.

Jeg har heller aldri hørt noe om dette med å "vise seg frem". Før/etter ferie.

Noen, som kan klare opp her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt jeg jobber med det her. Tatt i mot feriemeldinger hver dag denne måneden.Kan du ikke komme til nav innen 24 timer når de ringer så mister en dagpengene for 8 uker, med mindre en har meldt ferie på forhond. Holder ikke å si at en er på ferie når en ringer og kanskje satse på at en ikke blir tatt.

Stønadsmottakeren har også plikt til å melde fra straks når han/hun

* begynner i fast eller midlertidig arbeid

* begynner på kurs eller annen utdanning

* blir sykmeldt/får endret sykmelding

* begynner på ferie/endrer planlagt ferie

* skal reise bort, flytte/endre adresse

* får pensjon/annen stønad som kan ha betydning for retten til dagpenger

* får endringer med hensyn til antall barn/barnetillegg

* har andre opplysninger som kan bety noe for retten til stønad

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt jeg jobber med det her. Tatt i mot feriemeldinger hver dag denne måneden.Kan du ikke komme til nav innen 24 timer når de ringer så mister en dagpengene for 8 uker, med mindre en har meldt ferie på forhond. Holder ikke å si at en er på ferie når en ringer og kanskje satse på at en ikke blir tatt.

Stønadsmottakeren har også plikt til å melde fra straks når han/hun

* begynner i fast eller midlertidig arbeid

* begynner på kurs eller annen utdanning

* blir sykmeldt/får endret sykmelding

* begynner på ferie/endrer planlagt ferie

* skal reise bort, flytte/endre adresse

* får pensjon/annen stønad som kan ha betydning for retten til dagpenger

* får endringer med hensyn til antall barn/barnetillegg

* har andre opplysninger som kan bety noe for retten til stønad

Er vel litt roing ute å går her nå.

Ikke sant?

Diskusjonen går jo på om det er nødvendig å "vise seg frem" hos NAV, for å reise på ferie.

Det er det IKKE.

Men, man melder jo om man fortsatt (i kommende peride) er tilgjengelig for arbeid. Og har man gjort det og plutselig ønsker å benytte en del av perioden til ferie. Da kan det være lurt å ta en ekstra kontakt med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen roing. :) Bare sånn det er. En må ringe å si fra at en reiser på ferie og en må melde fra med peronlig oppmøte etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Stikk innom nav på torsdagen og si at du reiser og dra innom igjen og meld deg hjemme om du rekker tirsdag. Rekker du ikke tirsdag må du gjøre det på onsdag. Rekker du det på tirsdag vil du blir trukket for to dager (en får ikke for helgene).

En kollega er langtids sykemeldt. Han har flere ganger vært i utlandet i denne perioden. Dette har han ikke oppgitt som ferieturer. Han sender meldekort på internett hvor han krysser av for at han ikke har vært på ferie. Hvordan går dette an uten å bli oppdaget? Blir ikke IP og annet fanget opp av datasystemene til NAV når han leverer elektronisk?

Synes det ikke et eller annet sted når han trykker "send" at meldekortet hans faktisk er sendt fra Jomtien Beach i Thailand?? Er det ikke en sporings adresse på slike linker? Han sier det ikke er det, jeg sier det MÅÅÅ være det, nekter å tro at NAV har så dårlige data løsninger at de ikke oppdager slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En kollega er langtids sykemeldt. Han har flere ganger vært i utlandet i denne perioden. Dette har han ikke oppgitt som ferieturer. Han sender meldekort på internett hvor han krysser av for at han ikke har vært på ferie. Hvordan går dette an uten å bli oppdaget? Blir ikke IP og annet fanget opp av datasystemene til NAV når han leverer elektronisk?

Synes det ikke et eller annet sted når han trykker "send" at meldekortet hans faktisk er sendt fra Jomtien Beach i Thailand?? Er det ikke en sporings adresse på slike linker? Han sier det ikke er det, jeg sier det MÅÅÅ være det, nekter å tro at NAV har så dårlige data løsninger at de ikke oppdager slikt.

Hva med å gi NAV et tips når han er på ferie, så får de sjekket opp saken, mulig de kan sjekke opp turer som har vært å hvis de får uke/ datoer når han har vært utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv: Krav om å melde fra, og krav om personlig oppmøte er to vidt forskjellige ting. Dere kan ikke kreve personlig oppmøte slik dere gjør ut fra lovverket. At mange NAV-kontor tar seg friheter for å inngrense brukernes personlige frihet så mye som mulig er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie skal meldes til NAV før du drar og meldes tilbake med personlig oppmøte så dagpengene starter igjen. Det holder ikke å bare krysse av på meldekortet. *jobber bl.a med dette i nav*. Vi har vel sagt at dagsturer til Sverige er det ingen som kommer til å bli straffet for men lenger enn det så må en si fra.

Nå kjenner jeg ikke til NAV i det hele tatt, men ble bare litt nysgjerrig her. Man kan ikke reise utenlands, da regnes det som ferie, er det så? Kan man reise innad i Norge da? Eller skal man oppholde seg i sin hjemkommune? Vet om folk som er arbeidsledige etter studier feks, og bor hos sine foreldre for å spare penger, gjerne på andre siden av landet av det NAV kontoret de er tilknyttet. Er dette "lov"? Er det OK så lenge man er i Norge, men ikke OK så lenge man er i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...