Sheenaca Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har hatt en katt i fosterhjem noen uker nå. Den røyter noe helt forferdelig i forhold til tidligere fosterhjemskatter jeg har hatt, det er så ille at jeg vegrer meg for å kose med pusen ettersom jeg sitter igjen med hundrevis av hår i hånda bare jeg såvidt er borti henne. Det er klart jeg koser og leker med henne likevel, men jeg skulle virkelig ønske jeg slapp all den røytinga. Og jeg kan ikke tenke meg at røytingen er noe "salgsargument" når det kommer mulige nye eiere for å se på katten. Ellers er det en frisk, kosete og snill katt, så det er jo synd at hun skal røyte så voldsomt. Hun har vært hos veterinær for ID-merking, vaksine og basic helsesjekk; ingen anmerkninger. Hun var visstnok kastrert før hun kom til Dyrebeskyttelsen. Jeg ga henne ormekur for litt over en uke siden, har ikke sett noen effekt av det. Jeg har kjøpt FURminator, og den er i bruk daglig, men katten er ikke særlig interessert i å sitte stille for børsting, så foreløpig får jeg kun børstet rygg- og nakkepartiet. Børsten tar utrolig mye hår, men det er visst alltid nesten like mye igjen. Hun spiser Hill's K/D tørrfôr, for det spiser min egen katt, og hun vil ikke ha dyrebutikkfôret jeg fikk med fra Dyrebeskyttelsen. Hun vil heller ikke ha våtfôr (!). Rare katten... Hva kan jeg gjøre for å minske røytingen? Og hvorfor røyter hun så mye? Om hun kun røyter pga stresset ved å skifte hjem og kanskje røytesesong, er det jo ikke så ille, men hun ser ellers ut til å ha slått seg til ro her. Om hun røyter så mye permanent er hun jo nesten ikke mulig å ha i hus. Dessuten får hun ikke være ute så lenge hun er i fosterhjem, og det ser jeg hun savner. Men røyter katter mindre av å få være ute? Hva skal jeg si til folk som vurderer å adoptere henne?
Gjest MooCow Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Innekatter roeyter visstnok mer da de ikke opplever temperaturendringer slik som katter som gaar ute gjoer. Vet ikke om det kan ha noe aa si. Jeg har selv en katt som stort sett er inne, hun vil ikke vaere ute lenge av gangen, og hun roeyter hele tiden. Lengden paa pelsen har jo ogsaa noe aa si.
Pusemamma Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 Det er normalt at enkelte katter røyter ekstra mye til visse tider på året: mine to katter røyter som bare det om sommeren og til visse tider på vinteren. Furminator skal ikke brukes hver dag som en vanlig børste. Den tar underpelsen og skal brukes forsiktig da det kan være ubehagelig for katten/hunden. Det er derfor du får med så mye hår når du børster katten din. Kjøp en vanlig børste som du forsiktig bruker litt hver dag. Jeg bruker Furminator max 1 - 2 ganger pr måned. Katten kan få sår hvis du bruker den mye. Les bruksanvisningen. I dyrebutikken skal det finnes en spesiel olje som kan blandes i tørrforet som er bra for pelsen, det tar noen måneder før du evnt. ser en effekt. Følg bruksanvisningen. De som skal ha katten må være inneforstått med at katter røyter på lik linje som hunder og være forberedt at det kan bli mye hår rundt i leiligheten. Mine katter liker og bli børsta for jeg god snakker med de samt at de får lukte på børsten og at vi tar det litt rolig. Snakk rolig til katten når du gjør dette slik at den får skikkelig tillit til deg og forstår at dette var jo kjekt. Lykke til :-)
Sheenaca Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2009 Takktakk. Det er klart katter røyter, men jeg synes bare hun røyter så utrolig mye mer enn min egen og de tidligere krisehjemskattene jeg har hatt. Nå er det noen som skal komme og se på henne og vurdere om de vil ha henne med hjem snart, og de har muligheten til å ha henne mye ute i landlige omgivelser, har tenkt å skaffe henne en liten pus til som lekekamerat, har barn hun kan leke med når hun ønsker, har tenkt å lage et eget område så hun kan komme seg unna barna når hun vil, og er ikke redde for hår i sofaen. Jeg tror det blir et perfekt hjem for henne, så jeg håper de liker henne når de treffer henne. Angående FURminator leste jeg at den kan brukes hyppig i røyteperioder, men sjelden ellers. Og de verste røyteperiodene varer jo gjerne noen uker. Det er klart man ikke skal børste med FURminator i timesvis daglig i to-tre uker, men en rask børsting (da snakker vi om et par-tre minutter) daglig i en periode bør vel gå fint? Det står jo at man skal børste med forsiktige tak for å unngå skader på huden, og slik jeg bruker den virker det ikke som den lugger. Min egen katt liker også veldig godt å bli børstet både med FURminator og vanlig børste, det er dagens høydepunkt for oss, men krisehjemskatten har altså ikke helt slått seg til ro med børsting enda. Skal sjekke ut oljen du snakker om. Takk for svar!
simba80 Skrevet 14. juli 2009 #6 Skrevet 14. juli 2009 Prøv å strø ølgjær over maten, det hjelper pluss at pelsen blir blankere. Mine katter eeeelsker mat med ølgjær på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå