Lyra Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 For litt over en uke siden overtok vi ei lita kattefrøken på 7 mnd. Fra før av har vi en hannkatt på 5 år som vi overtok for 7 uker siden. Da vi overtok han hadde vi en 1 år gammel hokatt, de to gikk overhodet ikke overens og hun forsvant en uke etterpå. Om det var nyepusen som jaget henne vekk (han var nyskjerrig og løp etter henne), eller om hun bare mistrivdes med en annen katt i huset vet jeg ikke, men hun er nok borte for godt... Nå er det en uke til vi har tenkt å slippe ut lillepus, og jeg er bekymret over hvordan det vil gå. Hun liker ikke storepus i det hele tatt, har ikke hatt noe som helst fremgang på en uke, hun freser om hun bare får et glimt av han. Han bryr seg ikke så mye, trekker seg stort sett tilbake når hun freser, men tidligere i dag løp han etter henne (igjen bare av nyskjerrighet tror jeg, for han er ikke i noe "kampmodus"). Spørsmålet er da: er det lurt å slippe lillepus ut når hun misliker storepus så mye? Er redd hu stikker av eller blir jaget. Jeg har også skillt dem om nettene til nå, lillepus er i stua, storepus har katteluke til gangen så han går inn og ut som han vil. Stenger denne ut når jeg er hjemme, åpner den og lukker stuedøra når jeg ikke er hjemme. Bør jeg begynne å la dem være alene sammen i huset (storepus vil da bli innestengt til noen kommer hjem)? Noen tips til å få dem til å bli venner? De er forresten steriliserte begge to. Litt knotete forklart kanskje, men håper noen kan hjelpe allikevel....
elikatt Skrevet 11. juli 2009 #2 Skrevet 11. juli 2009 Jeg vil tippe at det var hankatten som jagde gammelpusen hjemmefra, det har jeg opplevd selv. Noen kastererte hankatter kan være litt "vanskelige" av seg, og det høres ut som det er en sånn kar du har fått i hus! :-) Jeg ville latt de to kattene være alene, de må få lov til å avklare maktforholdet seg i mellom. De kan være "uvenner" en stund, men de vil til slutt komme overens på ett eller annet vis. Enten blir de venner, og lever godt i lag, eller de kommer til en slags enighet og lever i fredelig sameksistens uten å være særlig vennlig mot hverandre. :-) Jeg ville ventet en stund enda med å slippe lillekatta ut, og sett an forholdet med de to kattene først.
YNWA Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 For litt over en uke siden overtok vi ei lita kattefrøken på 7 mnd. Fra før av har vi en hannkatt på 5 år som vi overtok for 7 uker siden. Da vi overtok han hadde vi en 1 år gammel hokatt, de to gikk overhodet ikke overens og hun forsvant en uke etterpå. Om det var nyepusen som jaget henne vekk (han var nyskjerrig og løp etter henne), eller om hun bare mistrivdes med en annen katt i huset vet jeg ikke, men hun er nok borte for godt... Nå er det en uke til vi har tenkt å slippe ut lillepus, og jeg er bekymret over hvordan det vil gå. Hun liker ikke storepus i det hele tatt, har ikke hatt noe som helst fremgang på en uke, hun freser om hun bare får et glimt av han. Han bryr seg ikke så mye, trekker seg stort sett tilbake når hun freser, men tidligere i dag løp han etter henne (igjen bare av nyskjerrighet tror jeg, for han er ikke i noe "kampmodus"). Spørsmålet er da: er det lurt å slippe lillepus ut når hun misliker storepus så mye? Er redd hu stikker av eller blir jaget. Jeg har også skillt dem om nettene til nå, lillepus er i stua, storepus har katteluke til gangen så han går inn og ut som han vil. Stenger denne ut når jeg er hjemme, åpner den og lukker stuedøra når jeg ikke er hjemme. Bør jeg begynne å la dem være alene sammen i huset (storepus vil da bli innestengt til noen kommer hjem)? Noen tips til å få dem til å bli venner? De er forresten steriliserte begge to. Litt knotete forklart kanskje, men håper noen kan hjelpe allikevel.... Har en katt på 5 år, og for ett år siden fikk vi en ny kattunge, henholdsvis jente og gutt. Vi fikk kattungen da hun hadde mistet sine under fødselen. De er overhode ikke venner, og tror ikke de vil bli det heller Er veldig trist da hun kryper på magen ut når han er inne, freser og slår han osv. men men. Alle kan ikke være venner.
Lyra Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2009 Saken er den at det faktisk er lillepus som er absolutt mest aggressiv. Det er hun som freser og slår etter han, han kommer kanskje for nær og løper etter henne, men tror ikke han tar initiativ til noe slåssing.
Gjest K Skrevet 14. juli 2009 #5 Skrevet 14. juli 2009 Jeg har to kasterte hannkatter, en på 6 og en på 2 år. Den eldste overtok jeg da han var 3, og etter ett år flyttet den minste inn da han var noen måneder gammel (også omplassering). De har vært langt ifra venner, men sakte men sikkert har de akseptert hverandre. Det har vært tider hvor det har vært nærmest krig og hvor jeg har måtte stenge av huset slik at de fikk hver sin del, men nå er vi kommet så langt at de kan ligge samtidig i sofaen. Det virker som om de har delt huset mellom seg og funnet sine faste plasser. Mitt råd vil være å gi det tid (tok nesten to år her) og prøve å gi så mye kos som mulig til begge kattene hver for seg.
Lyra Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2009 Jeg har et spørsmål til: vi reiser på ferie 1. august, og etter planen så slippes lillepus ut på søndag. Har en veninne som skal komme innom og se til og mate kattene mens vi er borte. Men nå lurer hun på om hun kan få ha lillepus hjemme hos seg, altså inne. Det har gått veldig bra å ha henne inne her, men vil det bli forvirrende å være et annet sted i to uker etter bare en måned i sitt nye hjem? Vil vi da evt måtte holde henne inne i to nye uker hjemme når vi er kommet hjem igjen?
elikatt Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Jeg ville plassert henne hjemme hos venninnen, hvis hun bare er ute er sjansene store for at hun forsvinner! Dessuten er det en myte at kattene klarer seg selv, det gjør de ikke! Det er ikke noe problem for katten å være på ferie en periode hos din venninne, når du kommer hjem igjen vil hun ganske fort gå tilbake til de vanene hun har hjemme hos deg, og hun kan sikkert slippes ut igjen etter bare noen timer. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå