Gå til innhold

Få tida til å gå fortere

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Binders_*
Skrevet

Vi skal på en lang biltur i sommer med store barn (10 og 15 år gamle). Ingen av dem er særlig glad i å kjøre bil, så de gruer seg litt. Jeg prøver å tenke ut noen lure ting som kan være overraskelser for dem for å gjøre bilturen lettere, samtidig som jeg selv og sjåføren slipper å "underholde" dem hele tida.

10-åringen liker type "hvem ser en gul bil først"-leker eller at vi bytter på å si ord på A, B, C osv. Dette gjør vi alltid på lange bilturer, men vi voksne har helst lyst til å slippe å holde skravla gående i time etter time. Derfor prøver vi å forberede ting de (eller særlig den yngste) kan gjøre i fred og ro i baksetet. Begge blir bilsyke av å lese bøker i bil, så det er ikke noe alternativ. Men å lese et par kjappe setninger eller se på bilder går greit.

Det eneste jeg kom på var å lage "biltur-bingo", med tegninger av ting de skal se etter på veien, krysse av og se hvem som først får fem på rad. 10-åringen kommer garantert til å like dette, mens 15-åringen antakelig blir med på leken for å få tida til å gå.

Men så sa kreativiteten min adjø og dro på sommerferie selv. Jeg har null ideer om flere ting. Vi har vurdert å kjøpe dvd-spillere til bilen, men har allerede et litt stramt budsjett så det har vi droppet.

Andre som har gode ideer?

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg husker jeg pleide å ha med sånne kasetter med historier på i bilen, så kunne jeg høre på walkman. Trengte ikke å se i den boken som hørte med.

Jeg syntes også leken med å samle på bilmerker var gøy. Alle velger hvert sitt merke (jeg tok alltid Mercedes husker jeg), og den som har sett flest av sitt når man når et sted som er bestemt på forhånd "vinner".

Har ikke noen konkrete å anbefale, men hvis dere går på biblioteket muligens de har en lydbok som passer for alle som dere kan sette på. Da går tiden kjempefort :)

Skrevet (endret)

Her er det seriøst bare en ting å gjøre: Valium.

Endret av Ethereal
Skrevet

de har mange fine lydbøker på biblioteket ta med barna og lån en del :)

Hvis dere skal være borte lenge kan det være lurt å ha sånn lånekort som gjelder over hele landet - da kan man levere og låne ved alle bibliotek..

Er barna glad i å lage ting da - flette armbånd kan man kanskje gjøre mens man kjører bil?

Gjest Gjest_Binders_*
Skrevet

Lydbøker ja, det kan funke! :)

Kan jo legge dem inn på mp3-spiller også, så slipper den som kjører å bli dysset i søvn. Jeg har i hvertfall lett for å bli søvnig av å høre på høytlesing.

Flette armbånd eller lignende kan kanskje også gå, men finmotorikken hos 10-åringen er ikke helt på topp, så det kan bli vanskelig å gjøre i en bil i bevegelse. Men jeg kan spinne videre på den ideen og tenke ut noe som ikke blir for fiklete.

Tusen takk for tipsene! Kom gjerne med flere om noen har.

PS: Valium sparer vi til oss voksne når vi kommer fram og trenger en ukes terapi for å komme oss igjen. :ler:

Skrevet

En variant av 20 spørsmål som jeg likte veldig godt var. Er at den som skal svare ja eller nei skal tenke på en kjent person, og så skal de andre stille spørsmål og det skal kun gis ja eller nei svar.

DVD er vel og en dårlig ide hvis de blir bilsyke av å lese, vil tro at man blir like lett bilsyk av å se på film.

Skrevet

Vi bruker alltid lydbøker og musikk på mp3 spillerene til ungene. Da velger de selv hva de vil høre på, og det blir ingen krangel :jepp: Itillegg kan vi voksne kose oss med vår egen musikk og prate - når ungene er opptatt med sitt... :lur:

De pakker også hver sin bag med mat de ønsker seg, frukt og drikke... Vi har stor bil, så de sitter ikke oppå hverandre...

Ungene våre syntes også det er spennende å følge med på veien og vi snakker mye om hva vi ser... Spennende med nye steder... Dessuten har vi GPS, så de vet hele tiden hvor langt det er til målet...

Nå er kanskje vi heldige fordi ungene liker å kjøre bil, og er vant til å kjøre forholdsvis langt... (vet ikke hva du mener med langt da...)

Det er også lurt å ha noen spennende stopp under veis, hvis turen er veldig lang....

Vi pleier også å vise ungene på kartet før vi drar, hvor vi skal kjøre...

God tur og lykketil

Gjest Gjest_Binders_*
Skrevet
Vi bruker alltid lydbøker og musikk på mp3 spillerene til ungene. Da velger de selv hva de vil høre på, og det blir ingen krangel :jepp: Itillegg kan vi voksne kose oss med vår egen musikk og prate - når ungene er opptatt med sitt... :lur:

De pakker også hver sin bag med mat de ønsker seg, frukt og drikke... Vi har stor bil, så de sitter ikke oppå hverandre...

Ungene våre syntes også det er spennende å følge med på veien og vi snakker mye om hva vi ser... Spennende med nye steder... Dessuten har vi GPS, så de vet hele tiden hvor langt det er til målet...

Nå er kanskje vi heldige fordi ungene liker å kjøre bil, og er vant til å kjøre forholdsvis langt... (vet ikke hva du mener med langt da...)

Det er også lurt å ha noen spennende stopp under veis, hvis turen er veldig lang....

Vi pleier også å vise ungene på kartet før vi drar, hvor vi skal kjøre...

God tur og lykketil

Vi skal kjøre i 8-10 timer (kommer an på hvor mange stopp vi tar), og det er en hel eeeeeevighet for våre to som synes selv en halvtime i bil er fryktelig kjedelig.

Vi har ikke GPS, men det med kart var en god idé. Vi kan jo også la dem ha hvert sitt kart i bilen, der enkelte steder er markert med "nå er det x timer igjen" for hver time. Det vil jo selvsagt forskyves i forhold til stopp underveis, men vil gi en god pekepinn.

Skrevet
Vi skal kjøre i 8-10 timer (kommer an på hvor mange stopp vi tar), og det er en hel eeeeeevighet for våre to som synes selv en halvtime i bil er fryktelig kjedelig.

Vi har ikke GPS, men det med kart var en god idé. Vi kan jo også la dem ha hvert sitt kart i bilen, der enkelte steder er markert med "nå er det x timer igjen" for hver time. Det vil jo selvsagt forskyves i forhold til stopp underveis, men vil gi en god pekepinn.

Til feriehytta i fjor tok det 9 timer, med bare kjøring (uten medregnede pauser). Det gikk helt greit, men vi fant ut at det var lurt å starte på natta. (eller tidlig morgen). Vi starta ved 05 tiden... og da sovna alle 3 ganske fort og sov første etappen av turen... Vi kjørte da ganske så langt uten stopp... Tror klokka var ca 10, før vi stoppet og spiste. Deretter kjørte vi ca 1,5 time og stoppa ved et badeland...

Etter et par tre timer der, kjørte vi siste stykket....

Men tipset med GPS er lurt for oss iallefall. (hvis dere skulle kjøpe dere en) Der står det hele tiden ankomsstidspunkt... Stopper man i kø, er innom en bensinstasjon eller noe - oppdateres ankomsten hele tiden... Syntes det hjelper for oss voksne også jeg da...når vi begynner å bli slitne av å kjøre mil etter mil.. :sjenert:

Skrevet

Vi skal kjøre 12 timer i strekk hvis en ikke medregner pauser. Litt pauser blir det denne gangen, for nå har vi med hund som må tisse nå og da. Vi pleier å kjøre på natta, for da sover ungen en god del av turen og det er stille og rolig for oss voksne i tillegg til at det ikke er varmt og lite biler på veien :)

Bilbingo var alltid veldig populært når vi dro på ferietur når vi var små. Alle stasjoner har sånne feriebøker for barna med oppgaver og bilbingo, så stopp på et par stasjoner, så har dere i alle fall bingoen på plass. Det er også sånn at du kan samle stempler og få en ting til slutt. Sånn var det i alle fall før, regner med de har det enda.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Da vi var på vei hjem fra ferie for 2år siden, så var barna en smule lei av hverandre, mildt sagt.

De kranglet og tjattet før vi fikk vrid om nøkkelen, og lydnivået i baksetet var rimelig høyt og vi ble alldeles "hautoillen" etter, tja 15 km :) 520km to go, så da kjørte vi innom en bokhandel, bladde opp 400 kr og smokket Harry Potter i cdspilleren.

Det skal jeg si satt stopper for støy ja.. :klappe: :klappe: :klappe: vi satt 4 stk bom stille HELE turen hjem.

Barna ville knapt stoppe for en matbit..

Det var sååå spennende at vi måtte høre ferdig cd`n når vi kom hjem :)

Det er jo 22cd`r eller no sånt, så det varer og varer

Så Harry Potter er virkelig et tips for store og små.

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Lydbøker er en fin ting. Og ta gjerne med i beregningen flere stopper underveis, da får ungene ut litt energi. Finn fine steder på veien hvor dere kan stoppe og spise, leke litt og slappe av. Gjør bilturen til en del av ferien, ikke bare veien dit. Noen av de mest koselige tingene jeg husker med bilferiene var de nydelige tingene vi så når vi stoppet og fikk kikket oss litt rundt om på plassen. For jeg må si at jeg hatet det når det bare ble stress fra A til B.

Skrevet
Da vi var på vei hjem fra ferie for 2år siden, så var barna en smule lei av hverandre, mildt sagt.

De kranglet og tjattet før vi fikk vrid om nøkkelen, og lydnivået i baksetet var rimelig høyt og vi ble alldeles "hautoillen" etter, tja 15 km :) 520km to go, så da kjørte vi innom en bokhandel, bladde opp 400 kr og smokket Harry Potter i cdspilleren.

Det skal jeg si satt stopper for støy ja.. :klappe: :klappe: :klappe: vi satt 4 stk bom stille HELE turen hjem.

Barna ville knapt stoppe for en matbit..

Det var sååå spennende at vi måtte høre ferdig cd`n når vi kom hjem :)

Det er jo 22cd`r eller no sånt, så det varer og varer

Så Harry Potter er virkelig et tips for store og små.

Godt tips!

Men hvordan er det med lydbøker på mp3? Kan man legge ei bok inn på flere mp3-spillere, eller er den reservert for kun EN? Det funker dårlig hos oss å spille lydbøker høyt i bilen, det blir for søvndyssende for oss som kjører. Så vi må satse på mp3-spillere. Discmans har jeg ikke sett på lenge. :)

De 22 cd'ene, var det for hele serien, eller for bare ei bok? :klø:

Skrevet
Lydbøker er en fin ting. Og ta gjerne med i beregningen flere stopper underveis, da får ungene ut litt energi. Finn fine steder på veien hvor dere kan stoppe og spise, leke litt og slappe av. Gjør bilturen til en del av ferien, ikke bare veien dit. Noen av de mest koselige tingene jeg husker med bilferiene var de nydelige tingene vi så når vi stoppet og fikk kikket oss litt rundt om på plassen. For jeg må si at jeg hatet det når det bare ble stress fra A til B.

Ja, det er sant. Vi har lagt inn en lengre stopp omtrent midtveis. Der finnes et lekeland som tiåringen vil elske, og som tenåringen sikkert kommer til å kose seg med siden det ikke er noen kjente der og da kan man gi litt slipp på "kulest-i-verden-maska". Om ikke annet får tenåringen en pustepause fra kjøringen og kan sms'e litt med vennene sine om hvor utrooooooolig kjedelig det er å være på ferie med familien. ;)

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

22 cd`r var kun ei bok ja :) Harry Potter og Føniksordenen..

Den er superspennende og behagelig forteller.

Her har du en link med oversikt fra platekompaniet

http://www.platekompaniet.no/Lydbok.aspx/A...ad/?id=00071471

Hvis du har lydbøker på mp3, så kan du legge de inn på så mange spillere du vil.

Hvis du har cd`r så kan du bare kopiere disse til pc`n, eller rippe til mp3 som det heter, og flytte over til minne pinne/ mp3 spiller :)

Skrevet

Vi brukte også lydbøker i mange år, og det var masse spennende å høre på. Men så ble minstemann født .... Det funket ikke med en utolmodig baby og lydbøker...så de siste årene har vi hatt DVD-skjermer...noe som absolutt er å anbefale. (vi har barn på nå 3, 10, 13 og 15)

Vi var litt skeptiske til DVD-skjermer til å begynne med da vi trodde ungene skulle bli bilsyke. Men faktisk så ble ungene mindre bilsyke når de så på film.

Men ungene har faktisk begynt å spørre etter lydbøker igjen, og på lange bilturer der ungene er i forskjellig alder kan det være en ide og variere. På de fleste DVD-skjermer kan man også spille lydbøker.

:jepp:

Gjest kjaen
Skrevet
Vi skal på en lang biltur i sommer med store barn (10 og 15 år gamle). Ingen av dem er særlig glad i å kjøre bil, så de gruer seg litt. Jeg prøver å tenke ut noen lure ting som kan være overraskelser for dem for å gjøre bilturen lettere, samtidig som jeg selv og sjåføren slipper å "underholde" dem hele tida.

10-åringen liker type "hvem ser en gul bil først"-leker eller at vi bytter på å si ord på A, B, C osv. Dette gjør vi alltid på lange bilturer, men vi voksne har helst lyst til å slippe å holde skravla gående i time etter time. Derfor prøver vi å forberede ting de (eller særlig den yngste) kan gjøre i fred og ro i baksetet. Begge blir bilsyke av å lese bøker i bil, så det er ikke noe alternativ. Men å lese et par kjappe setninger eller se på bilder går greit.

Det eneste jeg kom på var å lage "biltur-bingo", med tegninger av ting de skal se etter på veien, krysse av og se hvem som først får fem på rad. 10-åringen kommer garantert til å like dette, mens 15-åringen antakelig blir med på leken for å få tida til å gå.

Men så sa kreativiteten min adjø og dro på sommerferie selv. Jeg har null ideer om flere ting. Vi har vurdert å kjøpe dvd-spillere til bilen, men har allerede et litt stramt budsjett så det har vi droppet.

Andre som har gode ideer?

Kjøpe DVDspiller, pleier å være 2 stk til ca 1000 kr og ha de feste til seteryggen foran.

Gjest Gjest
Skrevet

Litt merkelig at dere anbefaler DVD-spillere når ts skriver dette i startinnlegget:

Vi har vurdert å kjøpe dvd-spillere til bilen, men har allerede et litt stramt budsjett så det har vi droppet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...