Gjest ts Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har de siste to døgnene hatt en smerte i øverste del av magen. Det føles ut som om jeg er sulten hele tiden, uten at jeg er det, i tillegg til at jeg får perioder hvor jeg får en rullende smerte i øverste del av magen (ved brystbenet) som varer i 3-4 sek, med 5-10 sek pause mellom hver gang. Det lindres ved at jeg spiser. Ettersom jeg leser så ser jeg at dette er symptomer på magesår. Men jeg er jo bare 22 år og går ikke på medisiner? Er det mulig å diagnostisere magesår uten gastroskopi? Jeg må innrømme jeg er livredd gastroskopi, selv med bedøvelse og og beroligende, sliter litt med angst i det daglige og regner med jeg kommer til å få total angst når jeg kjenner noe komme ned i halsen min (i henhold til pusting). Skal selvfølgelig bestille legetime om dette varer, men jeg må si at jeg føler meg litt avventende i frykt for å bli tvungen til gastroskopi..
Gjest farger Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 siden det kun har vært i to dager så ville jeg ikke bekymret meg. nå trodde jeg at smertene med magesår ble verre etter man spiste, men det kan kanskje variere. jeg hadde iallefall en slags begynnende magekatarr en periode, og det sved noe så inni granskauen etter jeg hadde spist(og var ganske vondt hele tiden egentlig..) om magesmertene ikke forsvinner så er gastroskopi eneste måte å sjekke ut på. du kan be om å få beroligende på forhånd om du sliter med angst. jeg har selv tatt gastroskopi, og jeg ville jo lyve om jeg sa det var en behagelig opplevelse. men det var ikke vondt, og varte ikke lenge. men etter å ha gjort det så tenkte jeg med meg selv at all nervøsitetet ikke matchet selve opplevelsen, og at jeg hadde gjort det en gang til om jeg hadde behov for det.
Gjest ts Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Takk for svar! Dette leste jeg om magesår fra Pasienthåndboken: Det vanligste symptomet ved sykdommen er magesmerter som lindres av å spise Jeg får se det ann
Gjest Gjest_kim_* Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Magesår påvises ved gastroskopi, så enkelt er det. Mest sansynligvis er det bare stress kombinert med litt for lite å spise som er årsaken i og med at du er så ung. Kjøp noe syrenøytraliserende på apoteket. Blir det ikke bedre så må du få rekvisisjon til gastroskopi. Det er ikke noe å grue seg til. Du får en bedøvende spray i ganen og får beskjed om å puste rolig. Det er selvfølgelig litt rart, men på ingen måte vondt. Du må dog påregne endel raping og proping i løpet av dagen, de blåser luft og vann ned i magesekken din... 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Det er mer sannsynlig at det er magekatarr eller halsbrann, jeg kjenner i hvert fall igjen de symptomene. At du har angst passer bra sammen med dette, det er plager en gjerne får når en er anspent, bekymret og stresset. Ville gått til lege, antagelig undersøker de deg litt og gir deg syrenøytraliserende. Magesår forårsaket av helicobacter pylori kan påvises ved hjelp av spytt- eller blodprøve tror jeg, så det er langt fra sikkert at du trenger gastroskopi. Prøv å spise mild mat, gjerne melkeprodukter hvis du tåler det. Også kan det hjelpe å slappe av og puste dypt.
Gjest ts Skrevet 11. juli 2009 #6 Skrevet 11. juli 2009 Det var det jeg tenkte og mente jeg hadde lest, at det kunne påvises ved andre prøver enn gastroskopi. Takk Jeg har plagene fortsatt, ble vekket opp i natt av smerter, gikk helt bort ved et par slurker melk. Har kjøpt syrenøytraliserende, og så får jeg se hvordan det virker. Skal også bestille legetime etter helgen. Jeg har stresset mye i det siste, så jeg tenker at plagene uansett er stressrelaterte.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #7 Skrevet 11. juli 2009 Melk og melkeprodukter kan faktisk gjøre syreproduksjonen verre! Det blir bedre med en gang, men magesekken må produsere mye mere magesyre for å belansere melken så da blir verre etter noen timer. 1
Gjest ts Skrevet 11. juli 2009 #8 Skrevet 11. juli 2009 Da bør jeg vel droppe melken... noen andre ting som kan hjelpe? Er yoghurt like ille? Skulle gjerne hatt noe å ty til når de verste smertene kommer, for å få sove f.eks..
Virreliten Skrevet 11. juli 2009 #9 Skrevet 11. juli 2009 En periode jeg var plaget av halsbrann sa legen at inntil ETT glass helmelk var bra, mer kunne få motsatt effekt. Helmelk fordi fettet i melken smører systemet og legger seg som en hinne som beskytter. Sjefsrådet var derimot dette: drikk et par glass blå Farris, så iskald du kan få den og klarer å drikke. Deretter legger du deg ned med overkroppen litt hevet, stor pute eller noe, og tygger en dose syrenøytraliserende sakte og svelger litt og litt. Det hjalp mye. Det samme å tygge agurk for min del, og være totalavholds på junk-food. Hamburger og fritert mat var jevngodt med akutt krise.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #10 Skrevet 11. juli 2009 Det kan hjelpe å ikke spise de siste timene før man legger seg, fordi magesekken produserer syre inntil ca tre timer etter et måltid, og det er dette du merker så godt ved halsbrann og magekatarr. Kjøp syrenøytraliserende, noe er reseptfritt, eller be om resept på dette av legen, det kan også hjelpe godt. Enig i tipset om å ligge med hodet høyt.
Morrille Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Magesår skyldes ofte en bakterie som heter Helicobacter pylori. Denne kan du få påvist ved en blodprøve. Når du er så ung som du er vil fastlegen ofte ta denne blodprøven først. Men som sagt av andre: diagnosen kan bare stilles 100% ved gastroskopi. Du kan lese litt om magesår her: Helsedoktoren.no - magesår
robotkalle Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Men jeg er jo bare 22 år og går ikke på medisiner? En god grunn til å se legen, og utelukke at det er noe seriøst bak, som f.eks en gastrin produserende tumor? Kanskje får du noen tips til hva du kan gjøre med den engstelige personligheten din, også. Kanskje går det kjappere enn at du må tenke ut alt selv. Men det koster noen hundrelapper, og kanskje har du en drittsekk-lege, hva vet jeg. Dessuten risikerer du å få et hypokonder-stempel.
Gjest Marie Skrevet 24. november 2011 #13 Skrevet 24. november 2011 Opplever det samme som deg. Er 20 år og dro til legevakten fordi jeg hadde vondt i magen og var slapp. Fikk beskjed om at jeg hadde et begynnende magesår. Han gjorde ingenting annet enn å trykke på magen min + noen prøver, før han sa at det muligens var det. Så jeg har vært å fått meg time hos legen. Skal få han til å sende meg videre for å få en ordentlig undersøkelse om at det er magesår. Er nesten sikker på at det er stress og dårlige matvaner som har forårsaket dette hos meg. Håper du også finner ut hva det er. HVis det ikke blir fulgt opp kan man være uheldig at det kommer tilbake og kommer tilbake hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #14 Skrevet 24. november 2011 Man kan få magesår selv om man er ung. En jeg var i syden med ble lagt inn på sykehus der på grunn av det, men han ble akutt veldig dårlig. Det kan være magekatarr eller spiserørsbetennelse. I begge tilfeller hjelper som nevnt ikke melk. Mener at syrende produkter ikke er så ille, men det kan være greit å holde seg unna til du føler deg bedre. Kaffe er ingen høydare og min egen del vet jeg at å spise sjokolade er det veste jeg kan gjøre. Legg ned på sofaen og se på noe morsom på TV eller lest en bok - med andre ord: stress ned!
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 Jeg fikk magesår som 15- åring og det er ikke noe gøy med gastroskopi, men man kommer seg gjennom det! Jeg måtte selv ta det en gang i Hellas (tusen ganger verre enn i Norge) så tok jeg i norge, så vær glad du tar det i norge! Men tror man må ta det, hvert fall bør man nok det. For meg så spydde jeg masse blod så måtte legges inn med en gang. Har du blod i avføringen er jo dette også et tegn, men det kan jo også være i tarmer.. Syns du bør snakke med en lege om det finnes andre måter man kan få konstatert om det er magesår eller ikke. Lykke til i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå