Gå til innhold

Reisemål og røyking

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tullemor_*
Skrevet

Hei!

Er det noen her som vet hvordan det er med røyking på noen av disse stedene (helst fra ganske nylig)? : Italia (Roma), Ibiza, Gran Canaria, Tunisia, Kypros.

Da tenker jeg på både offentlige steder, kafèer, restauranter og flyplasser. Jeg var på Kypros i mai, og da var det røyking stort sett overalt .. også på flyplassen, men nå vet jeg det har blitt innført røykelov i både Hellas og Tyrkia i sommer. Vet ikke om det har hatt noen innvirkning på Kypros.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Italia har fått røykelov. I Tunisia vet dem vel ikke hva det røykforbud er.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil det si at det er lov til å røyke overalt i Tunisia ... også på flyplassen?

Er det noen som vet hvor strenge de er på røykeloven i Italia og andre steder som har innført den?

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som vet hvor strenge de er på røykeloven i Italia og andre steder som har innført den?

Jeg var på pizzarestaurant i Venezia da et par begynte å røyke rett ved siden av meg. Heldigvis kom en av kelnerne og ba dem gå ut. Han fortalte dem at han var røyker selv, men at det ikke var lov inne på restauranten. Så det virker som de tok reglene på alvor der i hvert fall :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg var på pizzarestaurant i Venezia da et par begynte å røyke rett ved siden av meg. Heldigvis kom en av kelnerne og ba dem gå ut. Han fortalte dem at han var røyker selv, men at det ikke var lov inne på restauranten. Så det virker som de tok reglene på alvor der i hvert fall :)

Bra at de overholder det inne i lokaler i hvertfall da, men det er lov på uteserveringer og sånn? Har nemlig hørt om steder de er helt fanatiske og har totalforbud utendørs til og med ... annet enn på angitte små soner med askebeger.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå skal det sies at det er noen år siden sist jeg var der, 2004, i Sousse. Jeg husker vakta røyka inne i taxfree-buttikken, jeg prøvda det samme, og ble fortalt på en meget myndig måte at dette ikke var lov. hehe. Men ellers på flyplassen var det ingen begrensninger. Ellers i Tunisia kunne du røyke hvor du ville, inne på kolonialen, taxier(så lenge du bomma sjaføren en sigg), louage, Jeg kan ihvertfall ikke huske noen steder der jeg ble nekta å røyke.

Gjest Gjest_Tullemor_*
Skrevet
Nå skal det sies at det er noen år siden sist jeg var der, 2004, i Sousse. Jeg husker vakta røyka inne i taxfree-buttikken, jeg prøvda det samme, og ble fortalt på en meget myndig måte at dette ikke var lov. hehe. Men ellers på flyplassen var det ingen begrensninger. Ellers i Tunisia kunne du røyke hvor du ville, inne på kolonialen, taxier(så lenge du bomma sjaføren en sigg), louage, Jeg kan ihvertfall ikke huske noen steder der jeg ble nekta å røyke.

Takk for svar, jeg hadde vel en liten følelse av at det var nesten ubegrensa i Tunisia ja ;-)

Noen som vet hvordan det er på noen av de andre stedene? Ibiza, Gran Canaria eller om Kypros har blitt påvirka av røykeloven? Tar gjerne mer info om Italia også hvis noen har det :-)

Skrevet
Takk for svar, jeg hadde vel en liten følelse av at det var nesten ubegrensa i Tunisia ja ;-)

Noen som vet hvordan det er på noen av de andre stedene? Ibiza, Gran Canaria eller om Kypros har blitt påvirka av røykeloven? Tar gjerne mer info om Italia også hvis noen har det :-)

En liten ting til, ikke bruk dette som noen grunn til å dra til dette landet...

Gjest Gjest_Tullemor_*
Skrevet
En liten ting til, ikke bruk dette som noen grunn til å dra til dette landet...

Nei selvfølgelig ikke ;-) Synes bare det er greit å vite hva man kan forvente seg hvor enn man reiser. Har du dårlig erfaring med Tunisia?

Skrevet

Jeg synes det var ganske slitsomt å være turist der, ja. Folket der nede er ute etter pengene dine - alle under en kam slik jeg har skjønt det. Vi hadde en guide, kristen sådan, som også kunne bekrefte dette.

Gjest Gjest_Tullemor_*
Skrevet
Jeg synes det var ganske slitsomt å være turist der, ja. Folket der nede er ute etter pengene dine - alle under en kam slik jeg har skjønt det. Vi hadde en guide, kristen sådan, som også kunne bekrefte dette.

Ja jeg har også skjønt det sånn. Nå har jeg vel ikke tenkt meg så veldig mye på shopping o.l egentlig, men greit å ha i tankene såklart :-) Hvor i Tunisia var dere, og hva syntes du om det som feriested ellers da?

Skrevet

Vi var i Sousse og Kairouan. Jeg likte sistnevnte best, ikke mye turister og relativt eksotisk. Vi var også på en ørkentur med kameler, med overnatting i telt ute i Sarah. Ikke misforstå, man kan sikkert ha en grei ferie der, men det er nok mange bedre steder.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

På Ibiza følger de Spanias røykelov, så det er ikke lov med røyking på offentlige plasser (innendørs), mens barer/restauranter av en viss størrelse kan velge selv hva de ønsker å praktisere.

Nå satt vi bare utendørs, de fleste restauranter og barer har stort sett bare servering utendørs (I Barcelona satt vi inne på en restaurant og der røyket folk rundt oss, heldigvis var vi ferdige med å spise.. ) På enkelte av klubbene på Ibiza bl.a. Amnesia så hadde de "røykesoner". Disse ble riktignok ikke fulgt, og folk røyket stort sett overalt når vi var ute.

Endret av Mischa
Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

I Nord Italia vil jeg nå si det er omtrent som å være i Norge. Røykelov er innført, og denne håndheves strengt innendørs (kanskje unntak i noen landsbyer ol). Men røyking på offentlige plasser og ved uteservering er lov. I Sør Italia er det nok noe slappere, selv om de har samme lov.

Tunisia er som beskrevet.

Kanariøyene har jeg ikke besøkt de siste fem årene. Sist jeg var der var det stort sett røyking overalt, unntatt flyplasser.

Skrevet (endret)

Kom hjem fra Tunisia (Djerba) for noen dager siden, og der borte er det lov til å røyke de fleste stedet, dog ikke på flyplassen og i enkelte butikker. Tar man buss eller taxi, så kan man oppleve at taxisjåføren eller folka på bussen røyker.

Forøvrig synes jeg ikke Tunisia er verre enn andre steder, synes Tyrkia var verre, eller i Praha, hvor de følger nøye med på hva du gjør. I Tunisia opplevde jeg begge deler, men det handler litt om å finne ut hvordan ting fungerer. F. eks er det beste å gå i butikker med "fixed prices", som man finner mange steder, der er det ofte billigst, og man slipper gjerne folk som skal prøve å selge deg noe. Personlig synes jeg ikke dette var noe stort problem.

Tunisia var kjempefint synes jeg, kom hjem derfra den 2. august, og synes det er litt synd med alle som skriver om de negative erfaringene der nede, for maten er kjempegod, og strendene nydelige. Kunne tenkt meg å reist tilbake.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...