Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hele tiden har jeg trodd at det er ved jogging man forbrenner mest kalorier, at det er trening med puls på 75 % som gir best effekt for kaloriforbrenning, men ifølge denne tabellen (http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php), så er jo faktisk styrketrening med forbrennende enn jogging og rask gange! Er det noen som kan forklare meg sammenhengen? Nå er jeg ganske forvirret her :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og her: http://www.slankenett.no/interaktivt/aktivitetkalk.php kommer det fram at man forbrenner flere kalorier ved å svømme enn ved å jogge, noe som for meg er helt uhørt :S Noen som har en logisk forklaring på dette? Informasjonen burde jo være sann ettersom den er godkjent av Norges Idrettshøgskole, Statens ernæringsråd og Statens næringsmiddeltilsyn, men likevel strider det imot alt jeg har lest om kaloriforbrenning :S

Gjest svanungen
Skrevet

Styrketrening gir økt muskelmasse. Mer muskler gir økt hvileforbrenning, også mellom treningsøktene. Mulig på den måten de har tenkt? Under selve treningsøkten vil jeg tro at jogging etc forbrenner mer kcal, men på sikt kan det være styrketreningen vil gi størst økning.

Gjest Gjest
Skrevet

Svømming bruker mer kcal enn jogging (forutsatt at man faktisk kan svømme) siden man bruker flere deler av kroppen (armer og ben, i motsetning til så godt som kun ben) i stillinger som krever mer energi. Menneskekroppen er lagd for å jogge laange avstander, og dermed brenner det mindre energi enn svømming, noe kroppen definitivt ikke er lagd for.

(Tung) styrketrening brenner mer energi av flere grunner:

1) Å løfte vektene (som er det eneste som duger, dropp maskiner!) krever energi

2) Musklene får mange "mikro-revner", altså muskelfibre som blir revet delvis av som et resultat av treningen (dette er det som gir deg en stølhetsfølelse), og kroppen må bruke energi på å reparere og å forbedre musklene til neste trening. Denne forbedringen skjer ved å øke muskelmasse (hovedsaklig hos menn pga høyere testosteronnivåer) og ved å forbedre nervesystemet som gjør at musklene kan jobbe mer effektivt (hos begge kjønn).

3) En økning i muskelmasse vil føre til mer energibruk da det koster en viss mengde energi å opprettholde muskelmassen - det koster nærmest ingenting å opprettholde fettceller.

Da "økt muskelmasse" får mange jenter/kvinner til å tenke på bilder av hulken og kvinnelige bodybuildere, er det i realiteten ikke slik. Da menn har økte mengder testosteron, bygger de muskler mye mye lettere enn kvinner, som i stor grad får styrkeøkninger fra økt neurologisk effektivitet - altså ikke svære klumper med muskler over hele kroppen.

Det mange ikke innser er at alle bodybuildere, og da spesielt kvinner er absolutt 100% streng med kostholdet sitt, og pumper seg fulle av steroider (som veldig forenklet gir samme effekter som det mannlige kjønnshormonet testosteron, og dermed gir de fordelene menn har, pluss enda mer), og veksthormoner som lurer kroppen til å bygge mer muskler etc. I tillegg til dette trener de beinhardt, flere timer om dagen i årevis for å oppnå det folk flest ser på som heslig og unaturlig (i min mening, med god grunn).

Så med mindre du pumper deg full av veksthormoner, steroider og enorme mengder ekstremt sunn mat har kvinner ingenting å være redd for med tanke på styrketrening. Styrketrening vil forøvrig løse mange problemer som kvinner sliter med (sier dette ut fra en liten gjennomgang av dette forumet) - da man slipper den grufulle fellen av hva som på engelsk ofte blir kalt "skinny fat".

"Skinny fat" er resultatet mange ender opp med etter å slanke seg - de er mindre, men siden man ofte har slanket seg ved å redusere mat og kanskje jogge litt oftere, er resultatet en utsultet kropp som gjerne har spist opp en del av (den lille) tidligere muskelmassen. Resultatet er en mindre kropp, men med samme problemer - lite energi og den minste bevegelse vil føre til at fettet på kroppen slenger.

Dette kan unngås ved å legge på litt muskelmasse på kroppen, med et fettlag på toppen - du vil få en kropp som ikke er sykelig tynn, men uten å se ut som en bodybuilder. Noe sånt:

http://2.bp.blogspot.com/_ERGrznxTIwo/RmEN...ison+Stokke.jpg

Skriver dette som en mannlig stykeløfter som virkelig ikke har noe bedre å gjøre på en lørdagskveld. Håper det er i alle fall noen som tar det jeg sier til hjertet, og innser at 99% av slanke-tullet i dag kommer fra milliardindustrien som vil selge deg produkter. Problemet er at den ordentlige løsningen - ordentlig mat, styrketrening og kondistrening - ikke koster spesielt mye penger, og dermed får lite mediaoppmerksomhet.

Hvis det er noen videre interesse kan jeg sikkert skrive mer. :-)

Skrevet

Vil bare si, sinnsykt bra innlegg av den mannlige styrkeløfter, honnør for den.

Skrevet

Det er ikke jogging på 75% som gir mest kcal-forbruk. Det sier seg selv.

100% må jo nødvendigvis bruke mer drivstoff enn 75%.

Grunnen til at mange ofte nevner 60-75% er fordi man kan holde på relativt lenge da.

Og antagelsen der er at man kan holde på så lenge at man forbrenner mer enn det man forbrenner ved å holde på så lenge man klarer med høyintensitetstrening.

Men "at the end of the day" så er det mye viktigere at du gjør noe som er lysbetont for deg, slik at du fortsetter å gjøre det. Spesielt om målet ditt er å slanke deg.

Jeg personlig hater kondistrening, men jeg liker vekttrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...