Gå til innhold

Moms på varer fra utlandet - igjen..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hufsa_*
Skrevet

Jeg kjøpte 3 stk. fargepatroner til blekkskriver fra UK. Betalte GBP 15 inkl. porto. Jeg glemte å forklare om norske tollregler, så selgeren oppga verdi GBP 30 utenpå pakken. Voila, jeg måtte betale 103 kr moms og 80 kr i fortollingsgebyr til Posten.

Selger hadde lagt ved kvittering på hva jeg betalte (GBP 15) inne i pakken. Jeg har altså hentet ut pakken i dag, fordi jeg ikke visste hva den inneholdt, og fordi jeg ikke fikk se pakken før den var betalt. :kjefte:

Frykter dette er en tapt sak, men er det noen av dere som vet om det nå i ettertid mulig å sende en kopi av kvitteringen til posten, for å bevise at varene kostet under 200 kr? Skal jeg sende dette til tollvesnet? Eller må jeg bare forholde meg til vareverdien selger oppga (som uansett er langt lavere enn norsk utsalgspris..)

Varene ble betalt via Paypal, hvis det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Hvorfor i all verden oppga de høyere verdi enn hva som faktisk var tilfelle? Lå det en kvittering inne i pakken som viser at verdien er under 200,- kr. grensen? I så fall kan du jo først sjekke med tollvesenet her hjemme - jeg synes de bør refundere gebyrer du måtte betale all den tid gebyret er påført deg feilaktig.

Fører ikke det noen vei ville jeg tatt kontakt med firmaet du har kjøpt varene fra. Skikkelig kjedelig å kjøpe "billig" fra utlandet også ender man opp med å betale mer enn det koster på Binders!

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Ida igjen - var litt kjapp, ser nå at du hadde fått kvittering ja!!!

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

For det første, det er ingen ting å ta på vei over at du ikke fikk se innholdet i pakken før du betalte. De som jobber i posten har ikke lov til å levere ut en pakke med oppkrav før oppkravet er betalt.

Det er Tollvesenet som er den rette instansen å ta kontakt med, ikke Posten. Det er nemlig ikke Posten som fortoller varene, men tollvesenet.

Uansett så er nok det enkleste å bare la det være. Tollvesenet forholder seg til verdien som er oppgitt i tollerklæringen utenpå pakken.

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...