Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Jeg lurer...er litt ensom i min lille leiligheten og kunne trengt en katt eller å kose litt med og snakke til..hehe. Er veeeldig glad i dyr og har alltid hatt det hjemme i familien. Men. skulle jeg hatt katt måtte den vært inne hele tiden. bor i fjerde etg midt i byen. Har disse kattene det ordentlig bra? Bare tenker de vil føle seg litt innesperret. ikke ha muligheten til å løpe fra seg ute... kan jo ikke være bra tenker jeg... vil jo at kjæledyret mitt skal ha det godt! hva tenker dere? Er det noen spesielle raser som egner seg til å være inne i liten leil (33kvm).. Eller egner det seg best med hund når man bor slik? Hvis ikke får jeg holde ut til jeg flytter til et mer egnet sted...
Frey Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Innekatter bør vel helst være flere sammen, og også ha god plass med mye aktiviseringsmuligheter. Så en katt i en så liten leilighet synes ikke jeg høres optimalt ut nei. En hund er ikke noe problem, den tar du jo med ut og lufter. Ville nok passet på å ta mye av turene innom parker osv så den ikke kun går på asfalt, og ta gjerne bussen ut av byen i helgene for turer i marka.
Tabris Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Jeg ville også anbefalt en hund, hvis du har tid og interesse nok til å gi den det den trenger. Innekatter synes jeg ikke er et bra kattehold, av de grunner du nevner.
Gjest Lancelotte Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Hva med et par frittgående innekaniner da? De trenger ikke like stor plass som to katter, og greier deg fint i en liten leilighet, i tillegg kan man jo få dem stuerene slik som katter. Og man får et helt annet forhold til kaniner som går løst inne, enn om man holder dem som burdyr.
Tabris Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 For min del synes jeg ikke noen dyr skal holdes kun som innedyr. Det å få gå mer eller mindre fritt ute synes jeg er så grunnleggende at man ikke bør skaffe seg et dyr hvis man ikke kan oppfylle det.
Gjest strykebrett Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Jeg er enig med Tabris over her. Har ofte sett at innekatter bruker hele dagen sin til å sitte i vindusposten og se ut. De vil ut, de har jaktinstinkt. Katter er rovdyr, de trenger å løpe, utforske, markere territoriet sitt og få mosjonert ute i det fri. Det grenser til dyremishandling å stenge inne katter på livstid etter min mening. Vill du likt å leve hele livet inne i en leilighet mens du kikket ut av vinduet på alt det spennende som skjer utenfor?
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Takk for svar! Katt er utelukket Har selv lagt merke til alle innekattene som sitter i vinduet... dakars:) Blir vel hund da, to små kaniner tenkete jeg først var en god ide, men da blir vel alle ledningene og diverse gnagd istykker kanskje...hehe:)
Gjest Glør Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Blir vel hund da, to små kaniner tenkete jeg først var en god ide, men da blir vel alle ledningene og diverse gnagd istykker kanskje...hehe:) Kaniner går fint, så lenge man sørger for å kaninsikre leiligheten. Man får kjøpt ledningskjulere, potteplanter kan dekkes med litt hønsenetting osv.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har selv katten min ute selv om jeg bor i 4. etasje i blokk. Og vi tar heisen sammen. Men skjønner jo at det er mange plasser dette ikke går. Det er ikke det mest praktiske, så på sikt har jeg tenkt å flytte til en plass jeg kan bo i 1. etasje.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. juli 2009 #10 Skrevet 14. juli 2009 Er i utgangspunktet enig med de andre her,men mener det finnes andre løsninger også. Jeg har selv en innekatt i en liten leilighet, men jeg vil påstå at han har det svært bra. Har kjøpt en transportveske/bag og han er i prinsippet med meg overalt utenom på jobb og i butikken. Jeg bærer han ofte med meg til fjellet, skogen eller ved sjøen der han enten går i langt bånd eller uten bånd ( dette varierer litt ). slik får han løpt fra seg, snust osv. Samtidig hopper han selv opp i bagen når han er "fornøyd". I tillegg går vi ofte sammen utenfor uten bånd,slik at han får litt stimuli osv. Samtidig har jeg han i ujevne mellomrom på pensjonat hvor han treffer andre katter og stooorkoser seg. Ser at dette kanskje er litt spesielt, men det funker! Jeg er overbevist om at katten har det bra, og når han har det bra har jeg det også.Samtidig funker det kanskje fordi nettopp denne katten er svært hengiven, og løper alltid etter meg hvis jeg går "for langt" unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå