Gå til innhold

Rask nedbetaling av studiegjelden

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mange år til jeg er ferdigutdannet, men jeg har begynt å tenke litt på hvordan jeg kan kvitte meg med studielånet raskest mulig. Jeg kommer til å ha ca 400 000 i studiegjeld. Synes det er en ganske stor sum å drasse med seg, når man i tillegg sikkert også skaffer seg bil- og huslån. Vil jo inn på boligmarkedet raskest mulig. Så jeg tenker på å bruke noen år, kanskje to eller tre, på å få betalt ned studiegjelden. Regner med å tjene ca 350 000 kr som nyutdannet. Tenker å bo så billig som mulig, bruke like lite penger som jeg gjør i min nåværende studentsituasjon, og bruke resten på å betale ned lånet.

Er dette en god idè?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lil_*
Skrevet
Det er mange år til jeg er ferdigutdannet, men jeg har begynt å tenke litt på hvordan jeg kan kvitte meg med studielånet raskest mulig. Jeg kommer til å ha ca 400 000 i studiegjeld. Synes det er en ganske stor sum å drasse med seg, når man i tillegg sikkert også skaffer seg bil- og huslån. Vil jo inn på boligmarkedet raskest mulig. Så jeg tenker på å bruke noen år, kanskje to eller tre, på å få betalt ned studiegjelden. Regner med å tjene ca 350 000 kr som nyutdannet. Tenker å bo så billig som mulig, bruke like lite penger som jeg gjør i min nåværende studentsituasjon, og bruke resten på å betale ned lånet.

Er dette en god idè?

Nei.

Studielånet er det gunstigste lånet du noensinne kommer til å få. Å betale noe mer enn minimumsbeløpet er DUMT DUMT DUMT (med mindre du er milliardær da, men da hadde du vel ikke hatt studielån i utgangspunktet)!!

Betal minimumsbeløpene og spar resten, slik at du får en større egenkapital ved evt hus- og billån :)

Skrevet

Er dette en god idè?

nei, den planen som lånekassa lager er den det lønner seg å følge. Husker ikke helt hvorfor nå, men du kan sikkert lese om det hvis du googler det :)

Skrevet

Det lønner seg visstnok ikke å betale ned studielånet raskere enn nødvendig så lenge man ikke har veldig god økonomi og ellers er gjeldfri. I motsetning til andre typer lån har studielånet noen sosiale fordeler knyttet til seg. Man kan feks få ettergitt lån dersom man skulle bli ufør. Hvis man har økonomisk mulighet til å betale raskt ned på lån, er det derfor smartere å prioritere å gjøre dette med feks huslånet først.

Skrevet

Spar heller opp mest mulig egenkapital til huskjøp. I tillegg bør du bygge deg opp en buffer på 2-3 månedslønninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, nei, nei. Det er ikke lurt å kvitte seg med studielånet. Det lønner seg å kun betale standard-avdragene og heller spare så mye som mulig i BSU eller til sparekonto slik at du har størst mulig egenkapital ved kjøp av bolig. Det er fordi dette har stor innvirkning på hvilken rente du vil få på lånet ditt. Renter er ikke bare en liten bikostnad, det er snakk om tusenvis av kroner i måneden i forskjell. Og de pengene trenger du, det kan bety forskjellen på bil/ikke bil, ferie/ikke ferie, bryllup/ikke bryllup. Greier du å få et huslån med god rente har du lagt et bra grunnlag for ditt voksne økonomiske liv.

Så SPAR for harde livet, og IKKE betal mer enn nødvendig på studielånet. (Hvis du ikke plutselig blir milliardær.)

Skrevet
Det er fordi dette har stor innvirkning på hvilken rente du vil få på lånet ditt.

Ikke bare på renten (ved førstehjemslån får du beste rente på hele lånet), men på om det er mulig å få lån i det hele tatt. Det blir stilt strengere krav til å stille med en del egenkapital ved boligkjøp. I tillegg er det en del omkostninger ved boligkjøp som det også må spares til.

Er ellers veldig enig i konklusjonen din om å spare så mye som mulig.

Gjest Gjest
Skrevet

Oj da. Jeg som var overbevist om at det var en god idè. Der ser man... :)

Kanskje jeg skal ta to år i billigleilighet og leve som planlagt på studentbudsjett, men heller prøve å få lagt meg opp en 200-300 000 kroner til boligkjøp da? Dersom man som student klarer seg på ca 120 000 kroner i året, burde jeg vel ha mulighet til å få spart minst 100 000 kroner i året dersom jeg tjener 350 000!

Er BSU det lureste alternativet, eller finnes det bedre sparekontoer?

Skrevet (endret)
Er BSU det lureste alternativet, eller finnes det bedre sparekontoer?

Spar maksbeløpet på BSU (20.000,- i året). I tillegg bør du spare på en sparekonto eller eventuelt et rentefond (siden du sparer kortsiktig bør du holde deg til renter og ikke mer langsiktige spareformer som har obligasjoner og aksjer).

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet

Flytt til nord troms eller finmark, få nedbetalt 10% av lånet hvert år, maks 25000. Betal ca 10000-15000 mindre i skatt hvert år..:) Da får du spart mye, så flytt tilbake der du vil bo=)

Gjest Gjest
Skrevet

Studielånet er personlig, det betyr at det ikke er noen andre som kan bli ansvarlig for gjelda di hvis noe skal skje deg, og som tidligere nevnt er det knyttet en rekke fordeler til det, som du ikke får med et ordinært lån, som gjør at det ikke lønner seg å betale ned.

Jeg ville plassert i aksjefond med tanke på de neste ti årene. Velg ett som kan vise til stabilitet over de siste 5-10 årene.

Gjest womenwomen
Skrevet

Er dette en god idè?

Huff ! Stakkars deg .Får du ikke mer betalt enn 350 ooo som nyutdannet ? Og MED 400 000 i studiegjeld ...Ynskyld at jeg sier dette , men for å være realistisk - så var det ingen lønnsom utdanning du valgte når man ser på det høye studielånet du skal slite med å betal tilbake .

Jeg syns folk har for lett for å pådra seg høy studiegjeld - samtidig som de velger et ULØNNSOMT yrke ...

Et godt eksempel på at taperne i samfunnet - er de som var så dumme å påta seg masse studiegjeld .

Tror ikke du vil ha lett for å komme inn på boligmarkedet ...desverre .

Ofte er det mer lønnsomt å FØRST skaffe seg egen bolig , så som 2. prioritet begynne å ta utdanning mens man bor i egen bolig ...

BOLIG ER VIKTIGST å prioritere først og sikre seg : )

Ditt eksempel er glimrende på at det lønner seg ikke alltid å ta utdanning i NORGE ..desverre !

Gjest womenwomen
Skrevet
Nei.

Studielånet er det gunstigste lånet du noensinne kommer til å få. Å betale noe mer enn minimumsbeløpet er DUMT DUMT DUMT (med mindre du er milliardær da, men da hadde du vel ikke hatt studielån i utgangspunktet)!!

Betal minimumsbeløpene og spar resten, slik at du får en større egenkapital ved evt hus- og billån :)

Det beste er å ikke ta på seg GJELD . ER nytteløst å spare liksom opp egenkapital ...når man har så MYE gjeld ...

EK = EK - GJELDEN DIN = Din reelle egenkapital ....

Du går flere hundre tusen kroner i MINUS ...når gjelden trekkes fra din lille oppsparte EK .

Hva hjelper det deg da ??? Banken er knallhard ...uansett hvor dere romantiserer studiegjeld og liksom forteller at det er den " beste " gjelden man kan ha .... BULLSHIT ! Dere lurer dere selv med dette .Men IKKE BANKEN - når dere skal søke om lån til hus .

Hilsen WW

Hvor er inteligensen ???

Utdanning er ikke det samme som inntekt ...Utdanning i seg selv gir ikke inntekt alene .

Kunn om dere er " heldig " å virkelig får den jobben dere er kvalifisert for ...først da er utdanningen VERD NOE . Ellers er den faktisk VERDILØS - om dere blir gående ARBEIDSLEDIGE ...

Skrevet
EK = EK - GJELDEN DIN = Din reelle egenkapital ....

Du går flere hundre tusen kroner i MINUS ...når gjelden trekkes fra din lille oppsparte EK .

Hva hjelper det deg da ??? Banken er knallhard ...uansett hvor dere romantiserer studiegjeld og liksom forteller at det er den " beste " gjelden man kan ha .... BULLSHIT ! Dere lurer dere selv med dette .Men IKKE BANKEN - når dere skal søke om lån til hus .

Jeg er ikke enig med deg, og jeg jobber i bank. Studiegjeld, og all annen gjeld, blir selvfølgelig lagt inn i saken. Disse lånene vil gjøre at du får mindre i boliglån enn om du var gjeldfri, men du vil ha større sjangse for å få boliglån om du sparer opp egenkapital i steden for å betale ned ekstra på studielånet. I disse tider må du i hovedsak stille med minst 10 % egenkapital (oppsparte midler) + nok til å dekke omkostninger ved kjøpet. Har du prioritert å betale ned på studielånet i stedenfor å spare opp buffer + egenkapital får du ikke lån nettopp pga. manglende oppsparte midler. Har du i steden fulgt nedbetalingsplanen på studielånet, og i tillegg bygd deg opp en god egenkapital, har du mulighet til å komme inn på boligmarkedet.

Skrevet

Beklager hvis jeg kupper tråden litt nå, men hva hvis man allerede er inne på boligmarkedet og allerede har boliglån i tillegg til en liten buffer. Vil det ikke da lønne seg og betale ned studielånet raskt hvis man har mulighet til det?

Gjest Gjest
Skrevet
Beklager hvis jeg kupper tråden litt nå, men hva hvis man allerede er inne på boligmarkedet og allerede har boliglån i tillegg til en liten buffer. Vil det ikke da lønne seg og betale ned studielånet raskt hvis man har mulighet til det?

Hvis du har penger til overs så lønner det seg mer å betale ekstra på boliglånet.

Skrevet
Hvis du har penger til overs så lønner det seg mer å betale ekstra på boliglånet.

Ja, selvsagt, det tenkte jeg ikke på.

Skrevet

Jeg har akkurat spurt om dette i banken, mitt svar var, ikke betal studielånet fort, det er en personlig gjeld, dør du er det ikke noen som arver den. Fyll opp BSU først, det gir best avkastning! Betal heller ned leilighetslån etc. fortere hvis du har ekstra penger :) Svaret jeg fikk hvertfall, og det virker veldig fornuftig:)

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter - jeg vil bare påpeke at du har fått ETT godt argument for å ikke betale ned studielånet her. Og det er at det ettergis ved død. Men hva skal du med det? Er du gift og har barn, er det jo kjekt. Hvis ikke, hva er poenget? Lånekassa har vært dårlige og tregere enn bankene til å sette ned renta. Så du vil mest sansynlig få en bedre rente på huslånet (hvis det fortsetter sånn). Jeg ville derfor vurdert å inkorporere studielånet i huslånet.

Jeg har hørt at det tidligere var særs gunstig å ha studielån (ikke vet jeg hvorfor - men det var andre betingelser osv). Mitt inntrykk er at det henger igjen blandt folk at det er veldig lønnsomt. Jeg diskuterte dette i banken, og det eneste vi kom fram til var dette med at det ettergis ved død.

Så jeg synes du skal snakke med noen som har peil. Og ikke basere deg på chit chat og "onkelen til bestevenninna mi" osv fra kvinneguiden!

Skrevet
Så jeg synes du skal snakke med noen som har peil. Og ikke basere deg på chit chat og "onkelen til bestevenninna mi" osv fra kvinneguiden!

Jeg er enig i at en bør snakke med noen som har peiling, og det er helt klart ikke deg.

Trådstarter - jeg vil bare påpeke at du har fått ETT godt argument for å ikke betale ned studielånet her. Og det er at det ettergis ved død. Men hva skal du med det? Er du gift og har barn, er det jo kjekt. Hvis ikke, hva er poenget? Lånekassa har vært dårlige og tregere enn bankene til å sette ned renta. Så du vil mest sansynlig få en bedre rente på huslånet (hvis det fortsetter sånn). Jeg ville derfor vurdert å inkorporere studielånet i huslånet.

Jeg har hørt at det tidligere var særs gunstig å ha studielån (ikke vet jeg hvorfor - men det var andre betingelser osv). Mitt inntrykk er at det henger igjen blandt folk at det er veldig lønnsomt. Jeg diskuterte dette i banken, og det eneste vi kom fram til var dette med at det ettergis ved død.

Det er tydelig at du ikke har helt peiling på hvordan lånekassen fungerer, og hva slags muligheter som finnes der. Du finner mye informasjon på nettsidene deres hvis du hadde hatt interesse for å sjekke hva slags muligheter de har.

Lånekassen er tregere med å sette ned renten, ja, men de er like trege med å sette opp renten. Lånekassen følger klare retningslinjer for fastsettelse av renten. Disse retningslinjene er fastsatt av stortinget. Retningslinjene innebærer at den flytende renten fastsettes på bakgrunn av renten på såkalte statskasseveksler, med et etterslep på flere måneder. Etterslepet ved fastsettelse av renten betyr altså at du "tjener" når renten i markedet stiger, og "taper" når rente faller, slik som vi har sett det de siste månedene. Det vil ikke lønne seg rentemessig å bake studielånet inn i boliglånet.

Det er flere positive sider ved å beholde studielånet. Et av argumentene som allerede er nevnt er at studiegjeld er personlig og blir ettergitt ved død. Du kan også få ettergitt hvis du blir ufør. Har du lav inntekt kan du søke om både betalingsutsettelse og rentefritak, noe du ikke har mulighet til ved vanlig boliglån. Du kan derfor ha mulighet til å få slettet renter hvis du får barn, har omsorg for barn under 10 år eller eldre/uføre i nær familie, er syk eller under attføring/rehabilitering, ved tidsbegrenset uførestønad osv. Bor du i Trom eller Finmark vil du også få slettet 10 % (maks 25.000,- hvert år) av studielånet hvert år. (gå inn på Lånekassen sine sider for å finne mer info)

Jeg vil absolutt ikke anbefale å slå studielånet sammen med boliglånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...