Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Singel, 250 000 i gjeld, 50 000 i BSU. Første jobb gir 350 000 brutto, ingen spesielle skattetrekk. Har ikke bil, men må kanskje ha til vinteren (en rimelig, men god bil i ca 80 000-klassen). Hvor høyt boliglån vil jeg kunne få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Singel, 250 000 i gjeld, 50 000 i BSU. Første jobb gir 350 000 brutto, ingen spesielle skattetrekk. Har ikke bil, men må kanskje ha til vinteren (en rimelig, men god bil i ca 80 000-klassen). Hvor høyt boliglån vil jeg kunne få?

Husk at lån alltid gies på individuelt grunnlag, men si vi tar tommelfingerregel med 2,5 ganger inntekt

350 000 x 2,5 = 875 000

- total gjeld = 280 000 (studielån + billån - EK)

Total lånesum = 595 000

Så jeg antar at banken kanskje vil gi deg et lån på mellom 500 000 og 800 000

Skrevet

hihi, det var ikke mye :0) da blir det leeeeeeeeeenge til jeg kommer meg inn på boligmarkedet!

må bare le av prisene og mine begrensede muligheter... hehehe

Skrevet

Boligprisene er for høye! *hytte med neven*

Skrevet

6-700.000,- er realistisk i dagens situasjon, men noe mindre hvis du får deg billån. Jeg vil tro at det er små muligheter til å kjøpe seg en bolig for denne summen. Selv om du hadde klart å finne en så rimelig bolig ville jeg tenkt meg nøye om før jeg brukte opp førstehjemslånmulighetene mine. Når du senere skal kjøpe en større bolig må du stille med minst 20 % egenkapital. Det er liten sannsynlighet for at en så billig bolig har steget så mye i verdi at du har nok egenkapital. Da må du ha betalt ned mye på boliglånet ditt, i tillegg til å ha spart en god del utenom for å klare å oppfylle kravet til egenkapital.

Jeg vil (som vanlig ;)) anbefale å spare mest mulig. De 50.000,- du har i dag dekker ikke stort mer enn omkostninger ved kjøp av en selveier. De fleste banker krever minst 10 % egenkapital + at du må dekke omkostninger. Fortsett med å spare på BSU, men spar også en del utenom. Du bør uansett bygge deg opp en buffer til uforutsette regninger mm. på 2-3 månedslønninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...