vertigo Skrevet 2. september 2009 #21 Del Skrevet 2. september 2009 Mensa sine IQ-tester er bygget utelukkende på matematikk og logikk. Dette betyr at disse medlemmene behersker matematikk og problemløsninger veldig godt. Men et menneskes fulle intelligens er så mye videre enn kun det. Sosial intelligens er kanskje det mest viktigste å ha mye av i livet, men det kan ikke måles hos Mensa. Noen påstår at vår hele intelligens ikke kan måles, men de mest seriøse og omfattende testene tar flere dager å gjennomføre og koster veldig mye. Mensa sine tester minner mer om de man finner på underholdningsdelen av Internett. De er bare en klubb, ikke noe mer. Ikke noe å henge seg spesielt opp i? Hvis du vil kan du lage din egen klubb med dine egne likesinnede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 2. september 2009 #22 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg kjenner ingen Mensa medlemmer personlig, men de jeg har møtt hittil har ikke vært særlig sympatiske. Siden det at de er Mensa medlemmer er noe de forteller av seg selv, og jeg aldri har bedt dem bevise det på noen måte, har jeg ingen garanti på at det stemmer. Men de som har fortalt meg det har utelukkende vært arrogante og følt seg høyt hevet over oss med vanlig intelligens. Så der er jeg enig med ts. At de danner en klubb for likesinnede er helt greit for meg. Jeg trives også med å være med i klubber og foreninger med mennesker jeg har noe til felles med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #23 Del Skrevet 17. september 2009 Mensa sine IQ-tester er bygget utelukkende på matematikk og logikk. Dette betyr at disse medlemmene behersker matematikk og problemløsninger veldig godt. Men et menneskes fulle intelligens er så mye videre enn kun det. Sosial intelligens er kanskje det mest viktigste å ha mye av i livet, men det kan ikke måles hos Mensa. Noen påstår at vår hele intelligens ikke kan måles, men de mest seriøse og omfattende testene tar flere dager å gjennomføre og koster veldig mye. Mensa sine tester minner mer om de man finner på underholdningsdelen av Internett. De er bare en klubb, ikke noe mer. Ikke noe å henge seg spesielt opp i? Hvis du vil kan du lage din egen klubb med dine egne likesinnede. Det meste som står her er feil. Mensa har ikke egne IQ tester. Det har aldri eksistert en IQ test laget av Mensa. For opptak må man score tilsvarende øverste 2 % av befolkningen på en, av en rekke tester. Mensa arrangerer testing, men det står alltid en fagutdannet psykolog som faglig ansvarlig. Testene bygger ikke på matematikk slik det hevdes her. IQ-tester er aldri tallbaserte. Testene er figurbaserte. De fleste IQ tester tar ganske kort tid å gjennomføre. Typisk en time eller mindre. At testing tar flere dager er ikke riktig. Sosial intelligens er man ikke enig om hva er. Dermed finnes det heller ingen måte å måle sosial intelligens på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 17. september 2009 #24 Del Skrevet 17. september 2009 Hmm.. dette hadde vært litt gøy.. Hvorgår man for å ta en sånn test? Står folk og henger over skulderen på deg mens man svarer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #25 Del Skrevet 17. september 2009 Hmm.. dette hadde vært litt gøy.. Hvorgår man for å ta en sånn test? Står folk og henger over skulderen på deg mens man svarer? Testene er skriftlige og man må svare på ganske kort tid. Ingen står og henger over skulderen din mens du svarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 17. september 2009 #26 Del Skrevet 17. september 2009 Hmm.. dette hadde vært litt gøy.. Hvorgår man for å ta en sånn test? Står folk og henger over skulderen på deg mens man svarer? Mensa arrangera slike testar i ny og ne. Du kan sikkert finne info på heimesida deira. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 17. september 2009 #27 Del Skrevet 17. september 2009 Testene bygger ikke på matematikk slik det hevdes her. IQ-tester er aldri tallbaserte. Testene er figurbaserte. Jeg er ikke noe kjent med Mensa sine tester, men jeg ville gjerne korrigere deg litt her: Den mest brukte intelligenstesten i Norge i dag, er WISC. Og den er ganske komplekst sammensatt. Det er både verbale og praktiske oppgaver i den, og også litt matematikk, som hovedsaklig tjener til å teste arbeidshukommelsen. Man har tallhukommelse, og hoderegning. Men den eneste validerte testen som jeg vet om, som bare er basert på figurer, er Raven, hvor oppgaven er å bestemme hvilken figur som passer best inn i en matrise med en tom celle. Raven er forholdsvis hyppig brukt, devis fordi den er antatt å være uavhengig av kultur, og at oppgavene er lette å forklare. Dessuten er den lett og rask å score, noe som er arbeidsbesparende for testeren. Og den er lett å kjøre i databasert versjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 17. september 2009 #28 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg må visst korrigere meg selv: Wisc er en test for barn, voksenversjonen hetter Wais Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 17. september 2009 #29 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg er ikke noe kjent med Mensa sine tester, men jeg ville gjerne korrigere deg litt her: Den mest brukte intelligenstesten i Norge i dag, er WISC. Og den er ganske komplekst sammensatt. Det er både verbale og praktiske oppgaver i den, og også litt matematikk, som hovedsaklig tjener til å teste arbeidshukommelsen. Man har tallhukommelse, og hoderegning. Men den eneste validerte testen som jeg vet om, som bare er basert på figurer, er Raven, hvor oppgaven er å bestemme hvilken figur som passer best inn i en matrise med en tom celle. Raven er forholdsvis hyppig brukt, devis fordi den er antatt å være uavhengig av kultur, og at oppgavene er lette å forklare. Dessuten er den lett og rask å score, noe som er arbeidsbesparende for testeren. Og den er lett å kjøre i databasert versjon. Mensa bruker FRT, Figure Reasoning Test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En mann Skrevet 27. september 2009 #30 Del Skrevet 27. september 2009 Mensa bruker FRT, Figure Reasoning Test. Og grunnen til at de bruker en FRT test, er fordi mensa er verdensomspenende. Og resultatet skal være uavhengig av kultur, språk og skolering. Jeg ville bare legge til at hovedtanken bak mensa. Som oppstod like etter 2 verdenskrig, var å samle mennesker med høye kongnetive evner. Dette for at de muligens kunne bli brukt av regjeringer til rådførsel. Dette hovedmålet har i de senere år falt vekk, og gruppen er nå hovedsaklig en klubb der likesinnede mennesker kan møtes og omgås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #31 Del Skrevet 29. september 2009 Det var et interessant spørsmål. Noen som vet svaret? Klassisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #32 Del Skrevet 29. september 2009 Klassisk. Det tviler jeg sterkt på. Jeg tror listepop er nærmere sannheten. Intelligente mennesker bruker som oftest mesteparten av tiden sin på sitt eget felt. Klassisk musikk er vanskeligere tilgjengelig enn listepop. Intelligente mennesker med normal musikkglede vil derfor trekkes mer til listepop enn klassisk musikk slik at de kan konsentrere evnene sine om deres eget felt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 30. september 2009 #33 Del Skrevet 30. september 2009 Og grunnen til at de bruker en FRT test, er fordi mensa er verdensomspenende. Og resultatet skal være uavhengig av kultur, språk og skolering. Jeg ville bare legge til at hovedtanken bak mensa. Som oppstod like etter 2 verdenskrig, var å samle mennesker med høye kongnetive evner. Dette for at de muligens kunne bli brukt av regjeringer til rådførsel. Dette hovedmålet har i de senere år falt vekk, og gruppen er nå hovedsaklig en klubb der likesinnede mennesker kan møtes og omgås. Jeg har alltid trodd at Mensa ble startet for å finne og bevare intelligens, og at den hadde en eugenetisk grunntanke: Mensa skulle samle unge mennesker av høy intelligens, og som en hvilken som helst sosial klubb, facilitere kontakten og forhåpentlig pardannelsen mellom dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 30. september 2009 #34 Del Skrevet 30. september 2009 Og grunnen til at de bruker en FRT test, er fordi mensa er verdensomspenende. Og resultatet skal være uavhengig av kultur, språk og skolering. Jeg ville bare legge til at hovedtanken bak mensa. Som oppstod like etter 2 verdenskrig, var å samle mennesker med høye kongnetive evner. Dette for at de muligens kunne bli brukt av regjeringer til rådførsel. Dette hovedmålet har i de senere år falt vekk, og gruppen er nå hovedsaklig en klubb der likesinnede mennesker kan møtes og omgås. Mensa godtar flere ulike IQ-tester som dokumentasjon, man trenger ikke ta testen i Mensaregi for å kunne bli medlem. Mensa arrangerer selv tester i de fleste land de er representert, men disse testene er ikke utviklet av Mensa selv, og scoring av besvarelser, samt valg av test, gjøres av psykologer som ikke selv er medlemmer. Psykologen som Mensa Norge benytter har valgt FRT (siden 2006), men i mange andre land arrangerer Mensa tester som ikke er FRT. Det du skriver om hovedtanken bak Mensa stemmer. Jeg synes ikke ideen "smaker" så veldig godt, men den må sees i lys av dens samtid. Intelligensforskning var relativt nytt, og tanken om et samfunnstyre basert på rasjonalitet og vitenskap var veldig sterk. Hva Mensa er i dag er veldig avhengig av land og kultur. I Norge, hvor (vi innbiller oss at) janteloven står sterkt, er det smått med initiativer til å gjøre Mensa til noe mer enn en sosial klubb. I USA, derimot, anses det hovedsakelig som et pluss å være medlem, og et medlemsskap benyttes gjerne aktivt til nettverksbygging. Jeg har alltid trodd at Mensa ble startet for å finne og bevare intelligens, og at den hadde en eugenetisk grunntanke: Mensa skulle samle unge mennesker av høy intelligens, og som en hvilken som helst sosial klubb, facilitere kontakten og forhåpentlig pardannelsen mellom dem. Dette stemmer altså ikke, se over. Betyr dette at intelligensen min svinger noe voldsomt? Eller er det mer sannsynlig at man øver seg opp til en viss type tester og dermed blir resultatet litt misvisende? Psykologene er ikke enige seg imellom om dette. Men jeg er overbevist om at man kan øve seg til å score høyere på IQ-tester. Man blir ikke nødvendigvis mer intelligent av det, men testene er basert på "de store talls lov", dvs. at resultatet vil være ganske riktig for de fleste som tar testen. Mener du at det ikke er noen fellestrekk over musikksmaken? Så du mener at intelligens, målt i MENSA-standard, ikke har noen sammenheng overhode med smak og preferanser i forhold til bilmerke, musikksmak, kunstsmak og estetisk stil forøvrig? Vi har hatt en poll på internforumet, og resultatet var at Mensamedlemmer foretrekker klassisk, visepop, klassisk rock, jazz, disco, metal, prog, danseband, grunge, dance, trance, pop og folkemusikk, men ingen liker alt. Svaret er altså "nei, det er ingen fellestrekk over musikksmaken". Jeg vet ikke hvordan det er med biler, kunst og estetikk. (Mensa har for øvrig ikke noen egen standard for måling av intelligens.) Jeg vurderte å ta testen deres for noen år siden, helt til jeg spurte meg selv: Hva skal jeg med et medlemsskap i Mensa? Skal jeg skryte av det i jobbsøknader (kan bli sett på som ganske arrogant)? Skal jeg gå på treff - med en gjeng mennesker som ser på seg selv som bedre enn de fleste andre - noe jeg er allergisk mot? Jeg lurte også lenge på hvorfor jeg skulle ta testen, men nysgjerrigheten tok overhånd. Det samme da jeg dro på Mensapub for første gang (disse er åpne for alle interesserte). Jeg nevner ikke medlemskapet i CV-en, fordi ikke alle anser det som noe pluss. Men hvis jeg får noe styreverv, kommer jeg antakelig til å ta det med i en søknad hvis det kan være relevant. At Mensamedlemmer ser på seg selv som bedre enn de fleste andre tipper jeg er noe du tror uten å ha undersøkt? Ja, det finnes medlemmer som synes de er bedre fordi de har høy IQ, akkurat som det finnes mennesker som syns de er bedre fordi de tjener mye, løper raskt, har stor pikk eller kan kommunisere med universet. Men jeg opplever ikke at de er mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 30. september 2009 #35 Del Skrevet 30. september 2009 Mensa godtar flere ulike IQ-tester som dokumentasjon, man trenger ikke ta testen i Mensaregi for å kunne bli medlem. Vet du hvordan dette går for seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 30. september 2009 #36 Del Skrevet 30. september 2009 Vet du hvordan dette går for seg? Voksne må ta kontakt med en psykolog for å få tatt en test, da blir det gjerne en WAIS-test. Men det er vel ventetid, og testen er dyr (noen tusenlapper). Barn og ungdom blir gjerne testet gjennom PP-tjenesten, og da oftest i sammenheng med problemer på skolen. Det finnes flere medlemmer som deg gi mer utfyllende informasjon, du kan spørre på Mensas Norges gjesteforum (www.mensa.no/forum) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå