Gjest ME Skrevet 9. juli 2009 #1 Del Skrevet 9. juli 2009 Mitt inntrykk av mensa og dere medlemmer, er at de fremtoner seg på en svært arrogant måte. De føler seg tilsynelatende som de intellektuelt priviligerte, og slikker hverandre i ræva hva deres intelligens angår. For min del virker det som at enkelte medlemmene føler seg hevet over alle andre siden de scoret høyt på en IQ-test. Jeg ser meg lei av kommentarer/spørsmål som: "jeg er mer intelligent enn mine jevnaldrede", "hva slags musikk hører vi intelligente på?", "hva tror vi intelligente om religion?", "hva slags parti stemmer vi intelligente på?" osv. For det første er det umulig å måle noens intelligens med en IQ-test. Mensas IQ-test kan i beste fall kun regnes som en indikator. Å bli med i klubben skulle imidlertid ikke være noe stort problem, da en faktisk kan øve seg opp til å beherske IQ-tester bedre, noe mensas medlemmer til stadighet gjør, mtp at de finner slikt svært underholdende. Men ideen om en klubb der kun de "som er smarte nok" kan bli med, er i mine øyne en "vi-er-bedre-enn-deg"-klubb som bare arrogante mennesker kunne tenke seg å bli medlem av. Noen andre som føler det samme? (beklager hvis denne er under feil kategori) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. juli 2009 #2 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg har lest et eller annet std at Mensa startet som en forening for de intelligente, slik at de kunne bli kjent med hverandre, pleie sosial omgang, og i aller beste fall gifte seg og få barn sammen. Tanken var å heve den generelle intelligens i befolkningen, og unngå at de smarte vannet ut genene sine med å finne seg en uintelligent (men sikkert morsom, sjarmerende og søt) livsledsager. Dette ligger ganske langt tilbake i tid, jeg har ikke giddet å sjekke. Nå om dagen vet jeg ikke helt hva foreningen mener er formålet. jeg kjenner bare et mensa-medlem, og hun var meget sympatisk og hyggelig, og generelt godt likt. Hun hadde meldt seg inn nærmest for moro skyld etter å ha tatt de berømmelige testene og skåret over kriteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #3 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg har truffet flere medlemmer. Hyggelige og spennende mennesker. TS; hvis mensamedlemmer svarer arrogant så kan det hende at det er fordi de er lei av å måtte svare på innlegg som ditt. Jeg mener, det er begrenset hvor lenge en ønsker å være høflige med trådstartere som innleder og avslutter med uhyggelige ord. For det første er det umulig å måle noens intelligens med en IQ-test. Mensas IQ-test kan i beste fall kun regnes som en indikator. Å bli med i klubben skulle imidlertid ikke være noe stort problem, da en faktisk kan øve seg opp til å beherske IQ-tester bedre, noe mensas medlemmer til stadighet gjør, mtp at de finner slikt svært underholdende. Hva sier man til dette? Hvis man svarer at vedkommende bør lese seg opp på dette, er man arrogant da? (jeg leser stadig vekk i dette underforumet at postere ber den andre parten lese mer om et emne før vedkommende begir seg ut på en diskusjon han ikke kan argumentere for. Ingen av disse blir beskyldt for å være arrogante) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 10. juli 2009 #4 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Klarte du ikke kvalifikasjonstesten, ts? Endret 10. juli 2009 av The Kitten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 10. juli 2009 #5 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg har egentlig aldri opplevd mensa som arrogante. Men at det er medlemmer der som er arogante er det vel ingentvil om. Arrogante menensker finnes over alt blant idioter og blant de smarte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke Mensa-medlem Skrevet 10. juli 2009 #6 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg har tre MENSA-medlemmer i familien, og opplever det motsatte av det TS erfarer. De er reflekterte og særdeles ydmyke. De mest intelligente menneskene jeg har vært borti - uansett om de er medlemmer eller ei - har alle vært slik. Og så er nå verden engang slik at den består av individer, ikke grupperinger. Ergo kan man ikke dra engang MENSA-medlemmer over én kam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Limbus Skrevet 11. juli 2009 #7 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg opplever ikke mensamedlemmer som arrogante eller overlegne. Men jeg er enig med ts i at det vanskelig lar seg gjøre å måle intelligens. Jeg har selv tatt noen intelligenstester, av den seriøse sorten. Første gang scoret jeg veldig lavt, et godt stykke under 100. Jeg hadde nemlig aldri sett en sånn test før og skjønte ikke bæret av hva de var ute etter. Må innrømme jeg ble litt bekymret for min egen intelligens en stund. Så jeg leste litt om disse testene, så eksempler på løsninger osv, og da gikk det opp et lys for meg. Neste gang jeg tok en sånn test var resultatet på noe over 100, og gangen etter det igjen på 130. Har vel fått 150 på det meste, da jeg var ivrig på å løse slike oppgaver. Om jeg hadde tatt en tilsvarende test i dag så hadde jeg vel ligget rundt 100, for nå har jeg ikke holdt på med den type problemstillinger på lenge. Betyr dette at intelligensen min svinger noe voldsomt? Eller er det mer sannsynlig at man øver seg opp til en viss type tester og dermed blir resultatet litt misvisende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #8 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg opplever ikke mensamedlemmer som arrogante eller overlegne. Men jeg er enig med ts i at det vanskelig lar seg gjøre å måle intelligens. Jeg har selv tatt noen intelligenstester, av den seriøse sorten. Første gang scoret jeg veldig lavt, et godt stykke under 100. Jeg hadde nemlig aldri sett en sånn test før og skjønte ikke bæret av hva de var ute etter. Må innrømme jeg ble litt bekymret for min egen intelligens en stund. Så jeg leste litt om disse testene, så eksempler på løsninger osv, og da gikk det opp et lys for meg. Neste gang jeg tok en sånn test var resultatet på noe over 100, og gangen etter det igjen på 130. Har vel fått 150 på det meste, da jeg var ivrig på å løse slike oppgaver. Om jeg hadde tatt en tilsvarende test i dag så hadde jeg vel ligget rundt 100, for nå har jeg ikke holdt på med den type problemstillinger på lenge. Betyr dette at intelligensen min svinger noe voldsomt? Eller er det mer sannsynlig at man øver seg opp til en viss type tester og dermed blir resultatet litt misvisende? Hva slags test var dette? Var det den samme testen du tok senere? Og hvor lang tid gikk det mellom hver test? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. juli 2009 #9 Del Skrevet 11. juli 2009 "Hva slags musikk hører vi intelligente på?" Det var et interessant spørsmål. Noen som vet svaret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 11. juli 2009 #10 Del Skrevet 11. juli 2009 Idioter finnes over alt. Jeg har fremdeles til gode å møte et arrogant mensa-medlem. De fleste forteller ikke at de er medlemmer engang for de vil automatisk bli satt i en bås de egentlig ikke vil være i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 11. juli 2009 #11 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) SITER(ME @ 10.07.2009 (00:42) ) "Hva slags musikk hører vi intelligente på?" Det var et interessant spørsmål. Noen som vet svaret? Den musikken vi liker..... Endret 11. juli 2009 av Melchizedek Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. juli 2009 #12 Del Skrevet 11. juli 2009 Den musikken vi liker..... Det var ikke et spesielt konkret svar, var det vel. Mener du at det ikke er noen fellestrekk over musikksmaken? Så du mener at intelligens, målt i MENSA-standard, ikke har noen sammenheng overhode med smak og preferanser i forhold til bilmerke, musikksmak, kunstsmak og estetisk stil forøvrig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 11. juli 2009 #13 Del Skrevet 11. juli 2009 Det var ikke et spesielt konkret svar, var det vel. Mener du at det ikke er noen fellestrekk over musikksmaken? Så du mener at intelligens, målt i MENSA-standard, ikke har noen sammenheng overhode med smak og preferanser i forhold til bilmerke, musikksmak, kunstsmak og estetisk stil forøvrig? I do not need to explain myself to the likes of you Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. juli 2009 #14 Del Skrevet 11. juli 2009 I do not need to explain myself to the likes of you Jeg trodde kanskje at et MENSA-medlem så viktigheten i å delta i diskusjoner, og argumentere for sitt syn. Vel vel, da har ditt svar talt for seg og for deg! Ikke spesielt interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 11. juli 2009 #15 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Mennesker med veldig høy iq kommuniserer gjerne bedre med hverandre enn med mennesker med lavere iq. De har noe til felles, på samme måte som folk i terrier-klubben eller strikkeklubben har noe til felles. Man kan jo ikke diskutere relativitetsteorien (kun et eksempel altså) med hvem som helst. Da er det greit å ha en arena med mennesker som forstår og som man kan diskutere med. De er ikke nødvendigvis arrogante og nedlatende av den grunn. Endret 11. juli 2009 av strykebrett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 11. juli 2009 #16 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg trodde kanskje at et MENSA-medlem så viktigheten i å delta i diskusjoner, og argumentere for sitt syn. Vel vel, da har ditt svar talt for seg og for deg! Ikke spesielt interessant. Jeg er ikke med i MENSA. Min IQ er bare på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #17 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg er ikke med i MENSA. Min IQ er bare på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 12. juli 2009 #18 Del Skrevet 12. juli 2009 Pga min lave IQ forstår jeg ikke hva du vil fram til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #19 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg vurderte å ta testen deres for noen år siden, helt til jeg spurte meg selv: Hva skal jeg med et medlemsskap i Mensa? Skal jeg skryte av det i jobbsøknader (kan bli sett på som ganske arrogant)? Skal jeg gå på treff - med en gjeng mennesker som ser på seg selv som bedre enn de fleste andre - noe jeg er allergisk mot? Jeg fant ut at jeg ikke hadde bruk for noe medlemsskap - og jeg vet ikke om jeg ville ha klart testen og er like happy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #20 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg vurderte å ta testen deres for noen år siden, helt til jeg spurte meg selv: Hva skal jeg med et medlemsskap i Mensa? Skal jeg skryte av det i jobbsøknader (kan bli sett på som ganske arrogant)? Skal jeg gå på treff - med en gjeng mennesker som ser på seg selv som bedre enn de fleste andre - noe jeg er allergisk mot? Jeg fant ut at jeg ikke hadde bruk for noe medlemsskap - og jeg vet ikke om jeg ville ha klart testen og er like happy. Hvor har du dette fra? Kjenner du mange mensamedlemmer? Har du vært med på et treff med mange mensamedlememr? Eller er dette bare fordommer du trekker ut av din egen rumpe? Jeg kjenner flere mensamedlemmer, og ingen av dem er arrogante eller overlegne. Faktisk er de riktig hyggelige alle sammen. De er med i mensa fordi de synes det er kjekt å møte andre mennesker som de kan diskutere med på et visst nivå. For ja, enkelte ting er det slitsomt å diskutere med folk som ikke er så flinke til logisk tenking. På samme måte som det er slitsomt å diskutere klassisk musikk med folk som er totalt tonedøve og ikke eier rytme. Og på samme måte som jeg synes det er psykisk belastende å trene karate med folk som ikke eier kroppskontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå