Gjest Pet Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Kanin. Dvergvedder. De er veldig søte og roligere enn marsvin. Har bare hatt ett marsvin, men hun var temmelig nervøs. Har harr flere dvergveddere og de var enkle og få tamme.
Gjest Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Marsvin ville jeg valgt. Har hatt to stykker (anbefaller aldri å ha en) og de var de mest herlige dyrene jeg noen sinne har hatt. Veldig koselige dyr som blir veldig tamme og kosete hvis man venner de til det. Mine var også mye ute om sommeren om været tillot det og de tuslet fint rundt på gulvet på rekke. Marsvin er dog litt viktig å passe på hva de spiser o.s.v de skal alltid ha c-vitamin i vannet/maten og fri tilgang til høy, de har også godt av ting å gnage på og skal f.eks ikke ha for mye eple (de kan få sopp i munnen). Anbefaller deg å titte innom et engelsk marsvinforum om du vurdere marsvin (kunnskapen i bøkene i norge er dessverre for dårlig). Gode forum er f.eks http://www.guineapigcages.com/forum/index.php.
Trampe Skrevet 11. juli 2009 #4 Skrevet 11. juli 2009 Jeg har hatt begge deler, og anbefaler utvilsomt marsvin. Når min sønn blir gammel nok til å ønske seg eget dyr får vi nok marsvin i hus igjen
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 11. juli 2009 #5 Skrevet 11. juli 2009 Har hatt begge deler, og er dessverre blitt allergisk mot kanin så det kan jeg ikke ha. Opplevelsen av å ha kanin versus marsvin var veldig forskjellig, til tross for at det er vanlig at disse dyrene lever i samme bur og mange ser dem som veldig like. Kaninen vår var mer som en katt eller hund å regne. Han gikk løs i huset hele dagen, satt kun i buret om natta eller når ingen var hjemme. Vi pakket inn ledninger så han ikke kunne bite på dem i starten, etter hvert var det ikke noe tema engang. Han hadde en kattedo der han gjorde sitt fornødne, og han hadde matskåla si på kjøkkengulvet. Om sommeren gikk han ut og inn av huset som han selv ville (vi bodde landlig). Han likte å ligge ute i gresset og sole seg, og så kom han inn når han måtte på do. Marsvinene ble aldri så husvarme som kaninen. De bodde i buret sitt og kom ut på strengt bevoktede løpeturer i stua. Men utrolig søte var de, og hva er vel mer sjarmerende enn et marsvin som plystrer og "oinker" når den vet det er godsaker som gulrøtter på vei? Mine marsvin laget slike ivrige lyder hver gang noen knitret med en plastpose på kjøkkenet, for de hadde lært å forbinde plastposer med grønnsaker. Men man kan såklart ha kanin i bur på samme måte som marsvin, det er nok mest vanlig. Men jeg vet ikke helt hva jeg ville valgt om det ikke var for allergien. For meg er det naturlig at en kanin skal få gå fritt i huset, så jeg ville ikke valgt kanin om jeg var borte på jobb store deler av dagen. Marsvin koser seg sammen i par, så de er det lettere å gå fra på dagtid.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #6 Skrevet 11. juli 2009 Hei. Jag har hatt begge deler men anbefaller marsvin, førdi att de har så herlige personligheter. Så snakker de till deg Jag har två stycker, men de er så olika att jeg må ha dem i var sitt bur vid sidan av varandra. Men de snakker sammen:) Tror det er lutt å kjøpe to små som voxer upp tillsammans. Så slipper du två bur som tar upp hela stua
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 MARSVIN!! helt klart marsvin. har hatt begge deler og marsvina er mye roligere, de tygger ikke så mye på ting som kaniner, de er lettere og fange hvis du har satt dem ned på gulvet, de går ikke så langt. Mine har et utebur. De har prøvd og rømme 3 ganger i løpet av sommeren, men det var fordi vi satt buret i en bakke så det ble et stort hull under. de løp under verandaen. og da jeg kom hadde de vært der i flere timer. jeg ropte på dem så løp de inn i buret igjen!!
Gjest negasjon Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Har hatt begge deler, og er dessverre blitt allergisk mot kanin så det kan jeg ikke ha. Opplevelsen av å ha kanin versus marsvin var veldig forskjellig, til tross for at det er vanlig at disse dyrene lever i samme bur og mange ser dem som veldig like. Kaninen vår var mer som en katt eller hund å regne. Han gikk løs i huset hele dagen, satt kun i buret om natta eller når ingen var hjemme. Vi pakket inn ledninger så han ikke kunne bite på dem i starten, etter hvert var det ikke noe tema engang. Han hadde en kattedo der han gjorde sitt fornødne, og han hadde matskåla si på kjøkkengulvet. Om sommeren gikk han ut og inn av huset som han selv ville (vi bodde landlig). Han likte å ligge ute i gresset og sole seg, og så kom han inn når han måtte på do. Marsvinene ble aldri så husvarme som kaninen. De bodde i buret sitt og kom ut på strengt bevoktede løpeturer i stua. Men utrolig søte var de, og hva er vel mer sjarmerende enn et marsvin som plystrer og "oinker" når den vet det er godsaker som gulrøtter på vei? Mine marsvin laget slike ivrige lyder hver gang noen knitret med en plastpose på kjøkkenet, for de hadde lært å forbinde plastposer med grønnsaker. Men man kan såklart ha kanin i bur på samme måte som marsvin, det er nok mest vanlig. Men jeg vet ikke helt hva jeg ville valgt om det ikke var for allergien. For meg er det naturlig at en kanin skal få gå fritt i huset, så jeg ville ikke valgt kanin om jeg var borte på jobb store deler av dagen. Marsvin koser seg sammen i par, så de er det lettere å gå fra på dagtid. Så heldig du har vært og med en hannkanin? Vår hanne pisset /markerte i senga til min lillesøster. Vi ga han bort og da ble han søndagsmiddag. Fysj. Det var ikke avtalen, men vi fikk ikke vite det før senere. Vet om en som har marsvin, og ofte har den ute på sommeren. Selv vil jeg ikke ha verken kanin eller marsvin, men måtte jeg passet en foreksempel, ville jeg passet et marsvin før en kanin (hanne).
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Aldri hatt marsvin, men kaniner og de er herlige hvis man får en bra en. Ikke bestandig man er like heldig hvis man henter kaniner på dyrebutikken dessverre :/ Den siste kaninen vi hadde her i huset var kjempesnill, god og morsom. Skikkelig personlighet som minnet mer om en hund vil jeg si, slik som et innlegg lenger opp her i tråden nevnte. Vår kanin løp ofte løs ute i stua/kjøkkenet og favorittleken var å springe tulling fram og tilbake. Hoppe rundt som en galing og det virket nesten som om målet var å springe fortest mulig. Vi hadde en avlang leilighet hvor buret stod i den ene enden, så da brukte kaninen å ta superfart og springe fram og tilbake, hoppe inn i buret og ut igjen. Tok noen slike runder før den ble sliten og rullet seg på sofaen. En annen søt ting er når min samboer kom hjem fra jobb og kaninen var ute. Kaninen hørte at noen kom i trappen og når hun så at det var min samboer, løp hun bort til ham for å hilse og få en liten kos. Hadde også en pappeske med papirstrimler i hvor den gjorde sitt når den var ute av buret. I selve buret hadde vi et hjørnedo med sånn pellets, og i resten av buret var det teppe. Kaninen brukte kun dokassen til å gjøre fra seg i, så det var enkelt å rengjøre Det viktigste med dyr er at du har tid til å passe på dem, leke med dem og stelle dem riktig. Sørg for at de får rett type mat, feks ikke fetende kaninblandinger, men pellets. Lykke til med valget ditt
Gjest Simbelmynë Skrevet 30. august 2009 #10 Skrevet 30. august 2009 Jeg har ikke så mye erfaring med marsvin må jeg innrømme, men slik jeg ser det er det en enorm forskjell på kanin og marsvin. Marsvin er flokkdyr og skal ALLTID være to, de er rolige og relativt enkle å håndtere og kan trives i et stort bur om de får komme ut på en løpetur hver dag. De har en levetid på 6-8 år. Kaniner er sosiale dyr, men ikke flokkdyr, er aktive og kommer til nesten over alt. De trives ikke i bur og bør få gå så mye ute av buret som mulig. Best er det om de er frittgående og man sikrer ledninger og gir dem dokasse. De fleste kaniner hater å løftes og de er ikke dyr som liker seg på fanget. De har gjerne en levetid på 10-12 år om de er stelt godt med. Anbefaler å lese her om man tenker på å skaffe kanin: http://kanin.org/kanin Kaniner er krevende dyr, og er etter min mening enda mer krevende enn å ha katt. Marsvin derimot krever ikke like mye tilrettelegging, sikring og tidsbruk. I tillegg har de ganske mye kortere levetid. Minner også om at kaniner og marsvin ikke skal bo sammen, de er vidt forskjellige dyr!
*Numi* Skrevet 30. august 2009 #11 Skrevet 30. august 2009 Kaniner er sosiale dyr, men ikke flokkdyr, er aktive og kommer til nesten over alt. De trives ikke i bur og bør få gå så mye ute av buret som mulig. Best er det om de er frittgående og man sikrer ledninger og gir dem dokasse. De fleste kaniner hater å løftes og de er ikke dyr som liker seg på fanget. De har gjerne en levetid på 10-12 år om de er stelt godt med. Anbefaler å lese her om man tenker på å skaffe kanin: http://kanin.org/kanin Kaniner er krevende dyr, og er etter min mening enda mer krevende enn å ha katt. Marsvin derimot krever ikke like mye tilrettelegging, sikring og tidsbruk. I tillegg har de ganske mye kortere levetid. Minner også om at kaniner og marsvin ikke skal bo sammen, de er vidt forskjellige dyr! Seriøst?? Jeg har hatt to kaniner, den siste ble 10 år, og begge to kunne bæres og koses med på fanget uten problemer. Særlig den siste likte å ligge som en baby i armene mine eller på siden i fanget mitt og bare ligge rett ut og slappe av. Ja, han sa ifra når det ble nok, men han kunne gjerne ligge slik en halvtime/time. -- Jeg ville helt klart hatt kanin igjen om jeg skulle velge. Personlighet til tusen og veldig kosete. Men, det er selvfølgelig forskjell på kaniner som det er med mennesker. Noen liker mer/mindre kos enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #12 Skrevet 30. august 2009 Seriøst?? Jeg har hatt to kaniner, den siste ble 10 år, og begge to kunne bæres og koses med på fanget uten problemer. Særlig den siste likte å ligge som en baby i armene mine eller på siden i fanget mitt og bare ligge rett ut og slappe av. Ja, han sa ifra når det ble nok, men han kunne gjerne ligge slik en halvtime/time. -- Jeg ville helt klart hatt kanin igjen om jeg skulle velge. Personlighet til tusen og veldig kosete. Men, det er selvfølgelig forskjell på kaniner som det er med mennesker. Noen liker mer/mindre kos enn andre. Kaninen til noenjeg kjenner ble 12 år og da sa vetrinæren at hun aldri hadde vært borti noen kaniner som ble så gamle! så jeg tror ikke 10-12 er normalt!! (hun hadde jobba i litt over 5 år der!)
Gjest Simbelmynë Skrevet 30. august 2009 #13 Skrevet 30. august 2009 (endret) Seriøst?? Jeg har hatt to kaniner, den siste ble 10 år, og begge to kunne bæres og koses med på fanget uten problemer. Særlig den siste likte å ligge som en baby i armene mine eller på siden i fanget mitt og bare ligge rett ut og slappe av. Ja, han sa ifra når det ble nok, men han kunne gjerne ligge slik en halvtime/time. Ja, seriøst. Jeg har to, og ingen av dem liker å bli holdt fast. Det er også det jeg hører oftest fra andre kanineiere. Det finnes helt klart kaniner som liker å sitte på fang, men det er ikke normen. Kaninen til noenjeg kjenner ble 12 år og da sa vetrinæren at hun aldri hadde vært borti noen kaniner som ble så gamle! så jeg tror ikke 10-12 er normalt!! (hun hadde jobba i litt over 5 år der!) Jeg skrev hvis de blir stelt godt med. Kaniner flest blir ikke stelt godt med. De lever ofte av gnagerblanding fra Kiwi og nesten ikke høy, og et slikt dårlig kosthold er svært helsefarlig for kaniner som kan dø innen 24 t av forstoppelse og/eller kolikk. Siden kaninholdet ofte er overlatt til barna i familien er det også mange syke kaniner som kommer altfor sent til veterinær. Mange foreldre synes det er dyrt å bruke tusenvis av kroner i veterinærregninger på et dyr som kostet 300 kr. --- Kom på at jeg kanskje ikke svarte helt på spørsmålet i tråden. Jeg har jo kaniner, så jeg har allerede valgt, men skulle jeg valgt igjen aner jeg ikke. Jeg synes både kaniner og marsvin er herlige dyr, på hver sin måte Jeg har igrunnen ingen favorittart når det kommer til kjæledyr. Endret 30. august 2009 av Simbelmynë
Gjest Gjest_ine_* Skrevet 14. oktober 2009 #14 Skrevet 14. oktober 2009 Minner også om at kaniner og marsvin ikke skal bo sammen, de er vidt forskjellige dyr! Hvorfor kan de ikke bo i samme bur? De bor jo sammen i dyrebutikken i samme bur og det går jo greit der. Vet at kanin og marsvin er vidt forskjellige dyr og de spiser jo mye av den samme maten. bare det at marsvin trenger c-vitaminer som ikke kaniner trenger. Og høy trenger de begge to. Og jeg hadde en venninne som hadde ett marsvin og jeg hadde en kanin selv og de var i samme bur noenganger når vi var på besøk og det gikk bra sammen det. Og de spiste fra den samme maten og gikk fint sammen. Så jeg skjønner ikke at de ikke kan bo i samme bur selv om de er to forskjellige dyr. Hørte i dyrebutikken engang at de sa at det gikk oftere bra om man hadde en kanin og marsvin i samme bur enn å ha to av samme art. Men jeg vet ikke jeg. Noen sier det og andre mener noe annet.
Gjest milkyway Skrevet 14. oktober 2009 #15 Skrevet 14. oktober 2009 Kaniner Fordi jeg har to jenteniner som jeg er så glad i, og de hopper opp i fanget mitt og koser og moser og sutter på fingeren min Hun ene får sånne galskap-annfall og bykser og hopper rundt meg avogtil, opp på sofaen og ned på fanget, rundt og rundt
*Numi* Skrevet 14. oktober 2009 #16 Skrevet 14. oktober 2009 Kaninen til noenjeg kjenner ble 12 år og da sa vetrinæren at hun aldri hadde vært borti noen kaniner som ble så gamle! så jeg tror ikke 10-12 er normalt!! (hun hadde jobba i litt over 5 år der!) Normen er 6-8 år. Er man heldig så blir de vel 8-10år. Hu du kjenner var vel ekstra heldig. Ja, jeg vet at det ikke er "normalt", men kaninen min levde vel et godt liv da. Jeg sa heller ikke noe om at det var standard levetid for kaniner, jeg bare sa at min ble 10år.
Gjest Simbelmynë Skrevet 14. oktober 2009 #17 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hvorfor kan de ikke bo i samme bur? De bor jo sammen i dyrebutikken i samme bur og det går jo greit der. Vet at kanin og marsvin er vidt forskjellige dyr og de spiser jo mye av den samme maten. bare det at marsvin trenger c-vitaminer som ikke kaniner trenger. Og høy trenger de begge to. Og jeg hadde en venninne som hadde ett marsvin og jeg hadde en kanin selv og de var i samme bur noenganger når vi var på besøk og det gikk bra sammen det. Og de spiste fra den samme maten og gikk fint sammen. Så jeg skjønner ikke at de ikke kan bo i samme bur selv om de er to forskjellige dyr. Hørte i dyrebutikken engang at de sa at det gikk oftere bra om man hadde en kanin og marsvin i samme bur enn å ha to av samme art. Men jeg vet ikke jeg. Noen sier det og andre mener noe annet. Dyrebutikken er IKKE stedet å lete etter folk som har kunnskap. Der selger de dyrene i altfor ung alder, med elendig fôr og direkte feilinformering om artene de selger. Synd, men sant. Kaniner og marsvin snakker ikke samme språk. Det fører til konfliter mellom dem som er subtile og vanskelige for oss å oppfatte. Selv om det tilsynelatende går bra, betyr det ikke at de har det fint sammen. Både kaniner og marsvin har det helt klart best med artsfrender, for med dem kan de kommunisere uten problemer og forstå hverandres signaler og tegn. Som regel tar kaninen styringen og regelrett mobber marsvinet systematisk. Og nei de spiser ikke samme mat. De skal ha mat som er tilpasset deres art. De er to ulike arter og har ikke lik krav til dietten. I tillegg til dette er mange kaniner bærere av en bakterie som heter Bordatella, som ikke er farlig for kaninen, men som kan være livsfarlig for marsvinet. En veterinær jeg har snakket med som har lang erfaring med smådyr har ofte fått inn syke marsvin som har luftveisinfeksjoner og som bærer preg av langvarig mobbing fra kaninens side. Disse har vært i så dårlig form at de ofte må avlives. Så at man i det hele tatt gidder å risikere dyrenes helse og livskvalitet med å sette dem sammen kan jeg ikke begripe. Endret 14. oktober 2009 av Simbelmynë
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå