Gå til innhold

Vår første sydentur med barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal være 1 uke i Bulgaria og skal ha med ungen som da er 1 år. Det bli hans første flytur og det gruer vi jo oss litt selvfølgelig til. Han blir fort utålmodig, så han bli neppe å sitte lenge i ro på fanget. Flyet går tidlig på formiddagen, så jeg håper jo han får seg en lur i løpet av de 5 timene flyturen tar. I tillegg håper jeg ikke han får vondt i ørene (som jeg bruker å få). Kan småungene vandre litt rundt i flyet etter at setebeltene taes av? Og sitter han på fanget i det flyet letter/lander og på bussen fra flyplassen til hotellet?

Det andre jeg lurer på er hvilken vogn vi skal ta med. Har en emmaljunga Scooter som egentlig er grei å slå sammen, men litt tung. Men samtidig sikkert ypperlig å trille i sandden. Den andre vognen vi har er en liten shopping-trille som er lett å få med seg, men som man ikke kan legge ned ryggen på. Den er sikkert kjempe fin å ta med rundt i byen og på butikker, men ikke på stranden, da hjulene er rimelig små.

Noen råd og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi skal være 1 uke i Bulgaria og skal ha med ungen som da er 1 år. Det bli hans første flytur og det gruer vi jo oss litt selvfølgelig til. Han blir fort utålmodig, så han bli neppe å sitte lenge i ro på fanget. Flyet går tidlig på formiddagen, så jeg håper jo han får seg en lur i løpet av de 5 timene flyturen tar. I tillegg håper jeg ikke han får vondt i ørene (som jeg bruker å få). Kan småungene vandre litt rundt i flyet etter at setebeltene taes av? Og sitter han på fanget i det flyet letter/lander og på bussen fra flyplassen til hotellet?

Det andre jeg lurer på er hvilken vogn vi skal ta med. Har en emmaljunga Scooter som egentlig er grei å slå sammen, men litt tung. Men samtidig sikkert ypperlig å trille i sandden. Den andre vognen vi har er en liten shopping-trille som er lett å få med seg, men som man ikke kan legge ned ryggen på. Den er sikkert kjempe fin å ta med rundt i byen og på butikker, men ikke på stranden, da hjulene er rimelig små.

Noen råd og tips?

Ikke la ham vandre rundt. Han kan fort komme i konflikt med trallene til flybetjeningen. De er tunge og du vil ikke at han skal komme i klem av en slik!

Fyll veska/sekken med små overraskelser du kan trekke frem etterhvert som flyturen skrider på. Har du en bærbar dvd-spiller eller en liten laptop du kan la ham se tegnefilm på? Bøker er kjekt. Tegnesaker også. Minstemann vår satt på fanget til en dansk dame på flyet fra københavn til Athen og tegnet bittesmå rundinger med penn på en avis i lang-lang tid. Jeg håper hun skjønte hvor takknemlige vi var for avledningsmanøvren.

Når det gjelder vondt i ørene var vår eldste ille plaget, men han fikk flaske/noe å drikke under oppstigning/nedstigning og så lenge han hadde det, var det ikke noe problem. En gang vi gikk tom for drikke derimot... Huff og huff for noen hyl!

Jeg har aldri vært i Bulgaria, men jeg ville ikke satset på en vogn uten nedfellbar rygg. Det er veldig kjekt å la poden sovne i vogna slik at man selv kan spise middag i ro og fred.

Skrevet

Noen råd og tips?

Nå har vi reist såpass mye med snupps at det bruker å gå greit på flyet, men å vandre rundt tror jeg du kan glemme - de charterflyene har myyye de skal selge, og det gjør de hele tiden. Flaske å suge på om han fikser det da - og litt leker og bildebøker er fint. Husk å binde en tråd i de minste tingene - de haner lett på golvet, og jeg har vandret gjennom mange fly etter landing på leiting etter flasker, biler, dyr osv.

Vi har en carena easy, siden vi har hus der nede står den der hele tiden. Den er fin, og brukes flittig! Må smøres når den knirker, men ungen sover i den når det trengs:)

Skrevet

Vi har nettopp vært i Spania med gutten vår på 11 mnd. Det gikk veldig fint.

Når lyset med "fest setebeltet" er festet må gutten sitte på fanget, altså både under letting og landing, og ved eventuell turbulens. Du får en sele som du fester til ditt eget setebelte slik at han også sitter fastspent. Vår gutt satt også på fanget på busstransporten til hotellet fra flyplassen.

Jeg ville også passet på å ha med en egen matpakke, da det ikke alltid er barnevennlig mat tilgjengelig på flyet, samt at du ikke nødvendigvis får handlet maten da du trenger det ;)

Gutten vår har aldri hatt problemer med ørene når vi har flydd, men både smokk og flaske skal kunne hjelpe med å forebygge.

Vi hadde med en trille til Spania, men den hadde full liggestilling. Kan nok være kjekt at han har mulighet til å sove i vogna, så da ville jeg heller valgt den vanlige vogna i deres tilfelle.

Et siste råd jeg vil komme med, er i forhold til soving i vogn på restauranter etc. Når vi var i Spania nå, så hadde jeg så vondt av en del småbarn..... De ble dratt med ut til "alle døgnets tider" fordi foreldre skulle ut og spise etc. Det var mye grining og fortvilte overtrøtte barn, som ikke klarte å sovne fordi det var så mye å se på. Dere kjenner deres eget barn best, men selv om han vanligvis klarer å sovne i vogn med støy rundt seg, så trenger ikke det være tilfelle når man er på ferie, rutinene ellers er endret, og det er mye nytt og spennende overalt.

Jeg vil derfor råde dere til å forsøke å spise middag før leggetid, eventuelt at man tar med seg middag opp til rommet og spiser der. I den perioden man har småbarn, så må man bare forsøke å tilpasse seg det, tenker jeg ;)

Lykke til og god tur!

Skrevet

Vi har akkruatt kommet hjem fra en 2ukers sydentur og det gikk over all forventing. Vi hadde ettermiddagsfly/kveldfly ned (gikk halv 7)..men hun sovnet ikke får vi landet selv om det egentlig var i sovetiden hennes. Vi hadde plass helt foran i flyet og fikk en sånn seng. (disse er opp til 12kg..) og der satt hun litt og koste seg med bøker og leker. Hjem igjen skulle flyet ha gått midt på natta, men pga av kraftig forsinkelser gikk det først tidlig om morgenen. Hadde også seter med ekstra beinplass her også (det anbefales på det sterkeste å bestille, men har dere ikke gjort det til nå er det nok for seint),.. her fikk vi ikke seng (spurte ikke om heller), men siden flyet var større her var det mye bedre plass til beina på gulvet, så vi la henne ned er etter at setebelteskiltet var slukket.. og hun sov hele veien.

Jeg ville nok ikke ha latt han vandret noe særlig, det er nok ikke noe populært blant betjenningen.

Her har ikke vesla hatt noen problemer med ørene sine når det gjelder opp og nedstigning. men ha vann eller noe å spise på i nærheten.

Når det gjelder vogn ville jeg ha tatt med emg en vogn man kan legge ned ryggen på. noe annet hadde vært uaktuelt for meg.

Selv hadde jeg med en trille med litt store hjul, men som likevel er mye lettere og greiere å få med seg enn emmaljungen min.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Og her er noen tips fra meg:

Ta med:

Tegnesaker

Oppkuttet frukt

Bøker/leker

Flaske med vann

Matpakke

Walk-man med musikk?

Video. Mine barn likte ikke å se TV når de var 1 år, men barn er jo forskjellige.

Saltvannsdråper. Dryppes i nesa før flyet skal lette og lande. Dette hjelper mot dotter i ørene. Pass på at barnet også drikker etterpå.

Sørg for at dere voksne er uthvilte. Det er godt mulig turen ikke blir som dere har planlagt, eller det kan gå over all forvetning. Viktig at dere holder dere rolige :klemmer:

Bæresjal/meis. Min mann tuslet litt rundt med Vesla i denne på flyet. Da fikk hun titte litt, og etterhvert sovnet hun der også.

Viktig med en god vogn når man er på ferie. Vi er veldig glad i å spise middag på kvelden ute på restauranter, men som en annen skrev så er dette helt opp til barnet.

Vi fikk våre barn fint til å sove i vognen.

Barnet spiste på hotellet, tok på pysjen. Ruslet litt rundt til barnet hadde sovnet. Deretter spiste vi voksne.

Andre ganger spiste vi alle sammen, tok med "pysjen", skiftet og tuslet litt rundt til barnet sovnet.

Husk å ta med tepper (tynne!) til å dekke til barnet og dekke til vognen.

Lykke til. Dere kommer nok til å få det veldig koselig sammen!

Skrevet
Husk å ta med tepper (tynne!) til å dekke til barnet og dekke til vognen.

Lykke til. Dere kommer nok til å få det veldig koselig sammen!

Nei, nei.. ikke dekk til vogna.

Er du klar over hvor varmt og dårlig luft det blir inni der?

Vi tok på en tynn myggnetting siden det var en del mygg der nede, men den kom fort av igjen for å si det sånn. og når det ble slik med enn tynn myggnetting tør jeg ikke tenke på hvordan det blir med teppe.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Nei, nei.. ikke dekk til vogna.

Er du klar over hvor varmt og dårlig luft det blir inni der?

Som mor så tror jeg man klarer å finne ut hvor varmt det er og om man virkelig trenger teppe. :hakeslepp:

Der vi har vært har det vært god vind, og fin temperatur på kvelden. Altså helt ok med et teppe. Myggnetting er jo også selvsagt genialt.

Skrevet

Hvis barnet ikke vil samarbeide om å sove når dere skal spise om kvelden (vår sønn ville aldri det, han våknet det øyeblikk maten kom på bordet) så finnes det løsninger:

La barnet spise middag til den tiden han er vant til, legg barnet og sett dere på balkongen (hvis dere har balkong/terasse) med take-away.

Ellers anbefaler jeg virkelig å ha med matpakke til flyturen, det pleier å være helt ubrukelig mat av typen 6-mnds middagsglass. Jeg har pleid å ha med kalde pastaskruer, grønnsaker og kalde kjøttboller hvis flyet går rundt middagstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...