The Dark Lady Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Vi skal snart selge huset vårt, og jeg vil gjerne få istand en så bra visning som mulig. Derfor ønsker jeg tips fra dere som har hatt/vært på visninger - hva er lurt å gjøre /ikke gjøre for å gjøre er godt inntrykk?
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 De boligene som har gjort best inntrykk på meg er de som har vært rene, ryddige, nøytrale, men ikke altfor utpreget stylede. Mine tips er derfor å rydde vekk så mye unødvendig stæsj som mulig, herunder store familiebilder, klær i garderoben, åpne skittentøykurver, klestørk, møbler som får det til å virke overfylt, ting som har litt for mye særpreg eller er preget av hobbyen din (f.eks broderte klokkestrenger fra tante Olga, gipsavstøpninger av de største fiskene du har fisket, elggevir eller samlingen din av sjeldne ølbrikker), ting som har veldig klar henvisning til religiøs eller politisk orientering, spritflasker til "pynt"/på utstilling og ødelagte gjenstander. Det er bedre å leie lagerplass til dette enn at det står stuet sammen et eller annet sted. Videre ville jeg ryddet som bare det i skap og skuffer i fastmonterte innredninger, som f.eks på kjøkkenet og badet. Mange, meg inkludert, åpner skapdører under vasken for å se etter spor av lekkasjer. Sørg for å vaske som best du kan/så langt du kan under dusjkabinett, varmtvannsbereder og andre steder der folk kan finne på å stikke hendene for å kjenne etter om det er fuktig. Prøv å få fram det beste ved boligen, enten det er en fantastisk utsikt, et moderne kjøkken eller en romslig stue. Da er det ofte viktig å rydde litt. Eventuelle barnerom bør også strigles. Det viktigste er ikke å vise hvordan dere har bodd, men få folk til å tenke seg hvordan de kan få det i boligen. Overstylede boliger, der det ligger to limegrønne håndkler pent sammenbrettet på dolokket, og det brenner et limegrønt lys på kanten av håndvasken, "Skeidar-kunst" på stueveggene og tre gerbera ved siden av hverandre i makne vaser i vinduet, er ikke blant mine favoritter. Synes det blir for kunstig.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Samme gjest som over igjen: Dere som selgere bør dessuten absolutt være tilstede under visning, og ikke overlate dette til megler. Som kjøper liker jeg mye bedre å stille spørsmål om boligen og området direkte til selger. Vær imøtekommende og godt forberedt. Vanlige spørsmål handler ofte om tidspunkt for diverse oppussinger/oppgraderinger, hva som eventuelt ble gjort, om det ble gjort av fagfolk, om det finnes dokumentasjon på dette osv. I tillegg kommer det gjerne spørsmål om naboforhold, trafikkforhold, skoleveg, turmuligheter.
Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Samme gjest som over igjen: Dere som selgere bør dessuten absolutt være tilstede under visning, og ikke overlate dette til megler. Som kjøper liker jeg mye bedre å stille spørsmål om boligen og området direkte til selger. Vær imøtekommende og godt forberedt. Vanlige spørsmål handler ofte om tidspunkt for diverse oppussinger/oppgraderinger, hva som eventuelt ble gjort, om det ble gjort av fagfolk, om det finnes dokumentasjon på dette osv. I tillegg kommer det gjerne spørsmål om naboforhold, trafikkforhold, skoleveg, turmuligheter. Vi valgte å ikke være tilstede under visningen. Det var null problemer, megleren mente at det var helt greit og veldig vanlig at hun tok det alene. Hos oss var det over 50 personer på visningen så det hadde blitt temmelig overfylt om vi skulle være der også. Det var et par spørsmål til megler - men de tok hun med meg etterpå og svarte folk på telefon eller mail. Huset ble solgt 2 dager etter visning så det var ikke noe minus at vi ikke var der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå