Gå til innhold

Vi skal få katt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kattemor_*
Skrevet

Endelig har barna blitt store nok til at vi skal få katt. Så når sommerferien er over skal det komme kattunge i huset!

Hva trenger jeg av utstyr til den?

Jeg skal få installert kattedør, men det kommer den sikkert ikke til å bruke før den er litt større. Jeg har ikke hatt katt siden jeg var liten, og da var det ikke jeg som hadde ansvaret.

Så hva må jeg tenke på i første omgang? Må den vaksineres med en gang?

Og er det noen som vet hvor mye det koster å sterilisere en hunnkatt? Eller en hannkatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et par ting som kommer til minnne med en gang, og det er reisebur, klorestativ, klatre/lekestativ, ulike leker (noen med katnip), matskåler etc...mat så klart :)..kattegress?..kloklipper, blodstopper (om du klipper en nerve)...katte do med sant og kattedo-spade. Shampoo og balsem, børster, øre rens, godis, god seng...:)

Sikkert ikke ALT du trenger, men det er nå det jeg har til min katt :)

Ellers skal katten vaksineres en gang i året og sikkert litt hyppigere når den er liten om den er utekatt. Hør med tidligere eier om katten er vaksienrt, om den ikke har fått noe hadde jeg tatt den med til dyrlegen for en standard kontroll og gitt den de vaksienene den trenger...da får du også vaksinasjonskort på katten, som er bra å ha!

Ta gjerne å chip den også, så får den en ID om den blir borte og funnet kan dyrlegen scanne den og se hvem den tlhører :) Vips er pus hjemme igjen om den har gått en lang tur :jepp:

Sterlilisering skal man ikke gjøre før katten er 6 mnd, men tenker det koster ca 1500 ish.

:)

Skrevet

Man trenger ikke all verden, men det man må ha er:

- Kattekasse og -sand. Små kattunger skal ikke ha klumpesand da de kan finne på å spise den og det er ikke bra da sanden blir som stein i magen. Selv har jeg kjøpt en sekk med presset flis av samme type som brukes til burdyr.

- Transportbur. Katter kan ganske enkelt ikke transporteres løse i bil.

- Klorebrett

- Matskåler i stål. (Porselen/steintøy og plast får riper og er etter hvert vanskelige å få helt rene).

- Et godt tørrfôr kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær.

Ut over det kan man handle seg blakk på leker, kurver/senger, klatre-/kloretårn osv. osv., men det er ikke nødvendig. Den artigste leken her i huset p.t. er en papirpose fra ICA og en plastkork :ler: og sove gjør de hvor som helst. Med barn i huset, ville jeg imidlertid ha sørget for en skjermet soveplass siden alle små dyr trenger mye søvn for å utvikle seg normalt. Så vidt jeg forstår er det en utekatt av typen huskatt dere skal ha og da trenger dere ikke kloklipper, shampo/balsam etc. i første omgang. Dette er ting man kan få bruk for etter hvert. F.eks. fordi katten kommer hjem tilsølt av noe som gjør at den må vaskes eller har revet i stykker en klo, men da kan man kjøpe det etter hvert. I nødsfall kan pels vaskes med grønnsåpe og klør klippes med en vanlig saks eller avbitertang.

Vær så snill å ikke ta i mot en kattunge som er under 12 uker gammel og da bør den ha fått markkurer og være vaksinert ved levering. Er den ikke vaksinert, må du/dere sørge for å få det gjort ved ca. 12 ukers alder. Veterinæren gir deretter informasjon om hvordan vaksinasjonsprogrammet bør være videre. Med mindre det er snakk om en rasekatt som skal avles på, bør katten kastreres før den blir kjønnsmoden. Alder varierer, men et sted mellom 4 og 7 måneder er normalt avhengig av kjønn og utviklingsnivå på katten. Rådfør deg med veterinær! Prisen varierer (Og inkluderer ofte merking), men et sted mellom 1.000 og 2.000 kroner er nok vanlig. Ofte kjøres det "kampanjer" hvor veterinærene i et område gjør det nærmest gratis i en periode. Dette annonseres gjerne i lokalavisene.

ID-merking burde også være en selvfølge og gjøres i dag som regel ved å plassere en chip under huden i nakken på katten som inneholder informasjon om eier etc.

Både merking og kastrering (Særlig det siste!) må gjøres senest før katten slippes ut på egenhånd, men det bør uansett ikke skje bør katten nærmer seg voksen og det er den ikke før den er 8 - 9 måneder. Katten kan selvfølgelig være ute før den tid, men da bør det være under oppsyn og er den ikke kastrert, må det kun være snakk om korte turer ut hvor man har fullstendig kontroll.

Forsikring er heller ikke så dumt! Gjensidige og Agria forsikrer vanlige huskatter.

Husk også at det finnes voksne og halvvoksne katter til omplassering hos forskjellige organisasjoner og på finn.no. Det er mye arbeid som følger med dyrebabyer også og det kan hende at det kan være like greit å få en katt som allerede kan en del om å leve i hus og være en del av en familie!

Håper noen sier fra hvis jeg har glemt noe! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...