Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest forveten
Skrevet

Jeg er akkurat begynt i jobb, leier leilighet. Har jo utgifter til strøm + mobil +buss +++. Men nå MÅ jeg begynne å spare, jeg har ikke penger i bakhånd viss noe skulle skje, kun 10 000 på BSU.

Men hvordan ville dere spart? Sette et beløp inn på sperret sparekonto eller slanke studielånet mest mulig?

Har 120 000 i studielån.

Slik har jeg det nå:

1500 pr. mnd studielån

1000 pr. mnd. sperret sparekonto

300 pr. mnd BSU.

Har ikke råd til å spare mer, men ville dere fordelt det annerledes? Jeg trenge ikke betale 1500 i mnd på studielånet, i følge betalingsplanen er det 1000, altså 3000 i kvartalet.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke lønnsomt å betale ned studielånet før tida. Den slettes dersom du dør. Du kan søke om avdragsfritak og den kan slettes helt dersom man blir ufør.

Siden du leier bolig så regner jeg med at du en eller annen gang vil kjøpe deg noe eget? Altså sparer du alt du kan i BSU. En liten forutsetning her. Dersom du ikke har en bufferkonto så hadde jeg spart opp til dette også. Tror de sier at du bør ha 2 x nettoinntekt.

Skrevet
Det er ikke lønnsomt å betale ned studielånet før tida. Den slettes dersom du dør. Du kan søke om avdragsfritak og den kan slettes helt dersom man blir ufør.

Siden du leier bolig så regner jeg med at du en eller annen gang vil kjøpe deg noe eget? Altså sparer du alt du kan i BSU. En liten forutsetning her. Dersom du ikke har en bufferkonto så hadde jeg spart opp til dette også. Tror de sier at du bør ha 2 x nettoinntekt.

Alle sier så forskjellig om studielån, blir ikke klok. Jeg vet det er det mest gunstige lånet å ha, men i og med at jeg ikke har noe annet lån, er det vel lurt å bare få det vekk?

Bufferkonto er jeg nødt å spare opp. Men siden jeg bare sparer 1000 kr i mnd, tar det lang tid å fa 2 x nettoinntekt.

Du ville altså ikke betalt mer ned på studielånet enn det som står i betalingsplanen?

Hvordan ville du fordelt de summene jeg oppgav da?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg er akkurat begynt i jobb, leier leilighet. Har jo utgifter til strøm + mobil +buss +++. Men nå MÅ jeg begynne å spare, jeg har ikke penger i bakhånd viss noe skulle skje, kun 10 000 på BSU.

Men hvordan ville dere spart? Sette et beløp inn på sperret sparekonto eller slanke studielånet mest mulig?

Har 120 000 i studielån.

Slik har jeg det nå:

1500 pr. mnd studielån

1000 pr. mnd. sperret sparekonto

300 pr. mnd BSU.

Har ikke råd til å spare mer, men ville dere fordelt det annerledes? Jeg trenge ikke betale 1500 i mnd på studielånet, i følge betalingsplanen er det 1000, altså 3000 i kvartalet.

Noen råd?

Endre studielånet til 1000/mnd

Spar max på BSU (?)

Fortsett med 1000 pr mnd til bufferkonto evt. rest etter max på BSU.

Det er sikkert veldig mye rart som sies om studielån, men de som som rådgir deg til å betale ned ekstra på dette med de små sparemulighetene du har kjenner ikke din situasjon. Banker og andre kan godt finne på å komme med dumme råd om å samle lån hos dem og innfri studielånet - de skal du heller ikke høre på.

Man betaler ned gjeld når man har overskudd. Men når man er ung har man to fordeler (i blant mange flere) som man ALDRI får igjen siden: Den ene er BSU og den andre er nedbetaling på lang sikt på et studielån (med mange ekstra goodies som allerede er nevnt her). Benytt dem.

Husk at du får rentefradrag på skatten på studielånsrenten og det gir skattefordel også å spare i BSU. Benytt det!

Gjest Gjest
Skrevet

hvis du skal begi deg hen på studielånet og betale mest mulig på det. hva gjør du da når vaskemaskin ryker? tanna verker? katta/hund din har knekt et ben og må opereres ( fort 20.000 kr) hvis du har dyr bør du ALLTID ha penger i bakhånd. herregud, jeg aner ikke hvor mye jeg har brukt hos dyrlegen bare det siste året.

resept på flottemiddel, midd sprøyte, ormekurer, trekking av melketenner, sterrilisering, valpevaksine osv.

skal nevnes at jeg har en katt og en hund da.

hadde jeg vært deg hadde jeg først og fremst prioritert en bufferkonto. det er veldig kjekt å ha når uannmeldte ting dukker opp.

for hva gjør man da når man ikke har penger, men tanna verker noe helt jæ****?

å bruke mastercard er noe av det MINST lønnsomme.. type veldig dyrt!

skjønner at du MÅ betale alle regningene dine, men spar alle de pengene du kan spare på en bufferkonto nå i første omgang. så du har i det minste 10.000-15.000 kr på den.

så kan du spare alt du har igjen til bsu og slikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leier for tiden leilighet og har studielån. Jeg har av og til tenkt på å betale det ned litt raskere (opp til 1000 kroner ekstra innbetaling i kvartalet), men har ikke gjort det enda. Hovedgrunnen er at jeg ønsker å kjøpe bolig i løpet av relativt kort tid. Da vil jeg ha mest mulig egenkapital tilgjengelig og dersom det blir aktuelt prioritere å betale boliglånet raskt ned fremfor å betale studielånet raskt.

Gjest Gjest
Skrevet
hvis du skal begi deg hen på studielånet og betale mest mulig på det. hva gjør du da når vaskemaskin ryker? tanna verker? katta/hund din har knekt et ben og må opereres ( fort 20.000 kr) hvis du har dyr bør du ALLTID ha penger i bakhånd. herregud, jeg aner ikke hvor mye jeg har brukt hos dyrlegen bare det siste året.

resept på flottemiddel, midd sprøyte, ormekurer, trekking av melketenner, sterrilisering, valpevaksine osv.

skal nevnes at jeg har en katt og en hund da.

Har man dyr bør man ha forsikring som dekker akutte vetrinærutgifter...

Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Studielånet skal du bare la stå som det er, og faktisk bør du ikke betale mer enn avdragene er på. Det er mye bedre å sette inn mer på sparekontoen din slik at du få r en skikkelig BSU-konto, og gjerne spar mer enn det også utenom. Egenkapital er den beste sparingen du kan gjøre nå mens du leier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...