Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et av de viktigste argumentene mine for at jeg er feminist. Jeg vil "kjempe" for kvinnens frihet verden over. At kvinnen behandles slik av menn i alt for mange land er en skam mot menneske og selvsagt et alvorlig brudd på menneskerettighetene. Jeg tror vi som kvinner (men selvsagt også menn) i vestlige land har en ekstra jobb i gjøre for å forandre livsvilkårene til disse kvinnene.... :( Også en av grunnene til at jeg spesielt støtter amnesty International som jobber for mennesker i alle skal behandles likt og med respekt....

Gjest Poirot
Skrevet

Solidaritet er også en grunn til at man fremdeles burde gå i tog 8. mars (selv om jeg aldri har gjort det selv)

Skrevet

Hva hjelper det vel å gå i et filletog i Norge?

Hva er effekten av dette? Som om andre lands innarbeidede kulturelle forskrudde kvinnesyn endres av at en gjeng damer hever fakler i diverse gater her oppe i nord?

Gjest Poirot
Skrevet

Det kan øke oppmerksomheten og fokus.

Hvis man skal tenke slik hjelper jo ikke en artikkel i en avis i Norge heller.

Men helt enig, det er vanskelig å hjelpe. På sikt må man selvfølgelig satse på utdanning og selvhjelp. Men det tar jo en stund før man ser resultatene av.

Hva er ditt forslag?

Skrevet

Det er så man kan gråte blod!

Jeg banner ikke i utide, men dette trigger alltid...

:kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna:

Hva er det for noe med disse mentalt tilbakestående individene som gjør slikt,

for ikke å snakke om samfunnet de lever i?????

Skrevet
Det kan øke oppmerksomheten og fokus.

Hvis man skal tenke slik hjelper jo ikke en artikkel i en avis i Norge heller.

Men helt enig, det er vanskelig å hjelpe. På sikt må man selvfølgelig satse på utdanning og selvhjelp. Men det tar jo en stund før man ser resultatene av.

Hva er ditt forslag?

Hvis jeg får lov til å foreslå noe, så vil jeg si dyp engasjement. Verve seg i en organisasjon å jobbe med saken aktivt tror jeg vil ha større betydning enn å gå i tog. Men jeg undervurderer ikke bruken av 8. mai tog, men tror at også er viktig for å vise at vi bryr oss. Dessuten skal vi vinne denne kampen, samme fan :x

Skrevet

Ja dette er helt sykt at kan skje :kjempesinna:

Skrevet

Syrekasting er bortimot den feigeste form for kvinneundertrykking som finnes! Så jeg er enig med de som skriver at dette er en av grunnene til at jeg fortsatt er feminist.

Vi som har kommet så langt som vi har (mener det fortsatt er en oppgave eller to igjen - men det er en annen diskusjon), har et ansvar for å hjelpe medsøstre i andre land.

8.mars demonstrasjoner er en måte å vise engasjement på, og det å engasjere seg og si ifra når noe oppleves som urettferdig, vil hjelpe på sikt.

Å sitte i ro og si at det hjelper ikke hva vi gjør så derfor behøver vi ikke gjøre noe, den kjøper jeg ikke, selv om jeg vet at endringer tar tid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er veldig vankeligt for oss som bor i trygge Norge å forstå dette, men hadde vi vært oppvokst der hadde vi lært underveis.

ja det er skammelig det de gjør, men det ligger mange grunner bak som vi ikke kan noe om, og som også er veldig vanskelig for oss å forstå.

i Pakistan er det på landsbyene de fortsatt driver med æresdrap, men det inne i byene er blitt ganske modernisert.

Ja vi kan hyle å skrike så mye vi bare vil, men hva hjelper det? Det hjelper ikke disse kvinnene, for selv her i Norge har det foregått æresdrap ol.

Jeg tror enkelte land alltid kommer til å ha skikker og regler som vi fra Norge aldri kommer til å forstå oss på, men er det feil for det?

Slik vi vokser opp her i Norge er for mange uanstendigt, og i deres øyne så er vi alt for frigjorte, og det er derfor mange gjerne vil flytte tilbake til sine egne land, veldig mange sender barna sine til sine egne land for at de skal få lære litt andre verdier enn de lærer her i landet.

Jeg tror vi alltid kommer til å ha ulike meninger om hvordan og hvorfor mennesker lever som de gjør, men når en er vant til en bestemt levemåte er det vanskelig å forandre på den.

Ja det er helt forferdeligt det de gjør mot disse kvinnene, men i deres øyne har de fortjent det, og det er da slik de er opplært til å skaffe æren tilbake, ja det er vanskelig å fosrstå, men slik er det

Skrevet

Som jeg oppfatter det, gjør de ikke dette for at kvinnene skal få som fortjent.

Jeg oppfattera t det ligger helt andre motiv bak - såret manestolthet og litt sandkassementalitet. "Når ikke jeg kan få henne, skal ingen andre synes hun er noe å se på", eller " Min familie er såret, så da velger jeg å såre noen, men jeg tar en kvinne, for da blir det ikke så mye styr".

Og det handler om makt, ikke tradisjon, for syrekasting er ingen gammel tradisjon.

Vi kan heller ikke sitte og se på undertrykkende tradisjoner bare fordi de ikke skjer i vårt land. Vi har en plikt til å protestere, mener jeg, når vi ser urett.

Om steining av kvinner som får barn utenfor ekteskap er en tradisjon, så vil jeg ikke kunne trekke på skulderne og si - ja, ja, stakkars dem, men det er tradisjon så da får det være.....

Det samme gjelder kjønnslemlestelse og syrekasting.

Målet med disse "tradisjonene" er jo ganske klare - å få makt og kontroll over kvinner.

Jeg vet at en liten protest fra meg neppe har noen særlig virkning på bestemmende maktmenn langt fra Norge, men siden jeg vet at jeg ikke er alene om å protestere, så vet jeg også at det vil kunne ha en betydning på sikt, og at det blir resultater.

Vi skal ikke være så forbasket tollerante mot kulturer at vi godtar maktmisbruk og undertrykking, Det er unfallenhet, det.

Gjest Poirot
Skrevet

Et viktig moment når man studerer sosialantropologi er etikk. Man kan forstå hvorfor ting skjer, men man begøver ikke godta de hvis de er etisk forkastelige. Forståelse er imidlertid viktig hvis man på sikt ønsker å endre handlinger, da man lettere vet hvordan man skal gå frem.

Disse kvinnene har ikke svertet æren til familien, de har snarere prøvd å beholde den ved å være en god kvinne. Det er ikke familien som har kastet syre, det er menn som er avvist og får sitt ego krenket.

Gjest gurimalla
Skrevet
Ja vi kan hyle å skrike så mye vi bare vil, men hva hjelper det? Det hjelper ikke disse kvinnene, for selv her i Norge har det foregått æresdrap ol.

Jeg mener at hvis mange nok protesterer nok så kan man få til endringer, dersom vi bare sitter på ræva og sier at vi ikke kan gjøre noe vil aldri noen ting skje. Hvis mange nok i Norge engasjerer seg i slike saker vil norske myndigheter ta opp saken på internasjonalt plan, hvis de også engasjerer seg i Sverige, Danmark, UK osv så vil man til slutt se endringer. Det går i alle fall ikke an å bare gi opp. Likegyldighet er den største fienden...

Jeg tror enkelte land alltid kommer til å ha skikker og regler som vi fra Norge aldri kommer til å forstå oss på, men er det feil for det?

Noen ting vil alltid være feil. Dette er en av dem!

Gjest gjesta
Skrevet

Det nytter å kjempe! Det har vi utallige eksempler på i historien. Men det tar tid, en kamp må kjempes gjennom flere generasjoner.

Det er ikke så utrolig lenge siden kvinner ikke hadde stemmerett i Norge, noe som i dag er helt utenkelig.

Verden blir stadig mindre ettersom grenser viskes ut. Dette er ikke noe som bare foregår på landsbygda i Pakistan, æresdrap foregår også her. Klart det nytter å kjempe for kvinners sak også i denne samenheng, men det krever modige kvinner, kvinner som tør og stå frem og gi slike saker et ansikt. Bringe temaet på bane, få løftet det på politisk nivå.

Skrevet

Helt vanvittig.....

Og vi har godt av å få det slengt i trynet fra tid til annen også.

Skrevet

Det er kjempefint.

Selv om det er sørgelig at det er nødvendig, synes jeg også det er bra at det utarbeides infrmasjonsmateriell slik at de som kan bli utsatt fr dette, kan vite litt om hvordan skadene kan begenses. Det er nok et arbeid som vil møte motstand.....

Gjest sexysadie
Skrevet

Det er vel og bra å bry seg om kvinner i andre land men jeg tror først og fremst at vi skal ta oss av innvandrerkvinnene her hjemme først.

Æresdrap,tvangsekteskap ol foregår her også.

Det første vi må få bukt med er denne latterlige loven om familiegjenforening via ekteskap. For denne loven fungerer jentene som ett pass for fattige slektinger ifra foreldrenes hjemmeland. og avtalene går år tilbake. Jenta har ikke en skitt hun skulle ha sagt.

Dette er hovedårsaken til at integreringen går så tregt.

Den virker isolasjonistisk og gjør innvandrerne til tapere om og om igjen.

Skrevet

Til en viss grad enig med deg SS.

Men mange av de som gifter seg er norske statsborgere. En slik regel med forbud ville eks gått ut over min venninde med mann fra USA. Og min tante med mann fra Danmark.

Danmark har jo innført noen strenge regler på området, som har ført til en del merkelige resultater.

Men jeg er helt enig i at jeg tror det beste hadde vært å finne ektefeller i Norge eller andre europeiske land, som kan mer om det smafunnet de skal leve i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...