Gjest gulljente Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Jeg handler mye gullringer over nett, med varierende resultat. Det som står som "gold plated" ender gjerne med å miste gull-laget etter en kveld og jeg blir sittende igjen med en grønnlig ring og grønnlig finger. Hva bør jeg se etter for å finne smykker som varer over tid? Ikke livet ut, men et par år? Her er de ulike forklaringene jeg har kommet over i det siste: "18kt Gold Electroplated over jeweler's brass" "18K Gold Plated" "Yellow gold plated" "Gold tone" "Gold filled"
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Jeg handler mye gullringer over nett, med varierende resultat. Det som står som "gold plated" ender gjerne med å miste gull-laget etter en kveld og jeg blir sittende igjen med en grønnlig ring og grønnlig finger. Hva bør jeg se etter for å finne smykker som varer over tid? Ikke livet ut, men et par år? Her er de ulike forklaringene jeg har kommet over i det siste: "18kt Gold Electroplated over jeweler's brass" "18K Gold Plated" "Yellow gold plated" "Gold tone" "Gold filled" Handler mye gullringer, jøss! Hva med å bare handle en, men gå til gullsmed å gjøre det, så får du noe skikkelig OG garanti!
Gjest ts Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 Handler mye gullringer, jøss! Hva med å bare handle en, men gå til gullsmed å gjøre det, så får du noe skikkelig OG garanti! "Mye" i form av et par ringer i måneden, jeg er glad i smykker og vil heller ha mye å velge mellom i to år fremfor en ring i 70 år. Ikke nødvendig å være så spydig. Jeg spurte om hva jeg bør se etter i forhold til merking, ingenting annet.
Fosback Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 Nå ser jeg at det er lenge siden dette spørsmålet ble stilt, men svarer fordi det sikkert er andre som lurer på det samme. Samtlige av forklaringene du nevner omhandler den samme teknikken som vi gullsmeder bruker, på norsk "forgylling". Forgylling er en prosess der man ved hjelp av elektrisitet og et spesielt bad overfører et veldig tynt lag med gull til en gjenstand. Samtlige av disse vil slites av over tid. Men dersom du vil ha en ring som ikke blir grønn så anbefaler jeg deg å kjøpe ringer av stål som er forgylt. Disse farger ikke grønt. For mer forklaring rundt gullstempler så har jeg skrevet en artikkel som du finner her: https://www.fosback.no/alt-du-trenger-a-vite-om-gull-og-gullstempler/
OPIgirl Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 På 10.7.2009 den 22.29, Gjest ts skrev: "Mye" i form av et par ringer i måneden, jeg er glad i smykker og vil heller ha mye å velge mellom i to år fremfor en ring i 70 år. Ikke nødvendig å være så spydig. Jeg spurte om hva jeg bør se etter i forhold til merking, ingenting annet. Det vil alltid være noen som er ufyselige. De menneskene må du bare prøve å ignorere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå