Gå til innhold

RASENDE!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er eitrande, drivende forbanna :kjempesinna: (og det er ikke sunt så tidlig om morra'n)!

Telefon fra en kunde om at en jobb ikke er utført - gir tilbakemelding til arbeidsleder som igjen tar kontakt med sin mann (som skulle gjøre jobben). Vår mann på jobben ringer tilbake hit og skjeller meg regelrett ut for han har gjort det han skulle...

Jeg forsvarte meg selvfølgelig så godt jeg kunne, men ble så opprørt at jeg gråt etterpå. Snakker om å oppføre seg dumt!!

Jeg påsto at han ikke gjorde jobben sin - sa han - og det gjør jeg selvfølgelig ikke, men jeg MÅ sjekke tilbakemeldinger fra kundene våre. *Grrrrrr* :frustrert:

Arbeidet som skulle utføres befinner seg ca 9 mil unna så jeg kan ikke sjekke det fysisk selv på et blunk, kunden klager og jeg må selvfølgelig sjekke det!

Drittsekk som setter meg ut slik lenge før klokka ni om morran!!!! :sinna:

Suz :evil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner følelsen! Det er bare et par uker siden jeg fikk kjeft fra en kollega her, pga noe han selv hadde glemt å gjøre.. :kjempesinna:

Skrevet

Jeg pleier å få sånn kjeft av en kunde HVER ENESTE torsdag ettermiddag jeg. Alt fra at kabalen ikke virker til at skriveren er tom for papir :ler: .

Og det skjer alltid på torsdager (tror kanskje at han jobber bare på torsdager).

De første gangene fikk jeg helt panikk, men nå sitter jeg heller og venter på at han skal ringe til fast tid. Egentlig er det ganske festlig.

Skrevet
Jeg pleier å få sånn kjeft av en kunde HVER ENESTE torsdag ettermiddag jeg. Alt fra at kabalen ikke virker til at skriveren er tom for papir  :ler: .

Og det skjer alltid på torsdager (tror kanskje at han jobber bare på torsdager).  

De første gangene fikk jeg helt panikk, men nå sitter jeg heller og venter på at han skal ringe til fast tid. Egentlig er det ganske festlig.

Nesten morsomt det der, Lea! :ler:

Han som skjelte ut meg er ikke noen kunde - han jobber for oss - og er visstnok kjent for å være ufin mot damer, Vel, han har plaget feil dame nå.... :sinna:

Suz :wink:

Skrevet

Har aldri fått kjeft i jobbsammenheng og hadde jeg fått det så tror jeg at jeg hadde blitt så sjokkert at jeg hadde fått latterkrampe(eller kanskje jeg hadde stigrått - hvem vet). Lurer på om dette med å kjefte på hverandre er et fenomen innenfor yrker det er overvekt av menn. Alltid hvor jeg har jobbet og hvor jeg nå jobber er det overvekt av kvinner og her er det lov at man diskuterer saklig og fattet.....Er det noen andre formeninger om dette :wink:

P.s håper du er kommet til fatning :wink:

Skrevet

Jeg hadde nok svart at jeg ikke tar i mot drittkjeft for å gjøre jobben min - pga at han får klage på at han ikke har gjort sin jobb. I samme slengen hadde jeg foreslått at han skulle ta seg en valium.

Kjenner jeg koker - bare ved tanken. Grrr.

Skrevet

P.s håper du er kommet til fatning :wink:

Begynner å roe meg ned nå... Men jeg blir ufattlig rasende av å bli behandla som en drittunge - og som om jeg mistenker og beskylder ham for noe. Jeg gjør jobben min, og om han har gjort sin så har han vel sitt på det tørre og kan ta spørsmålet mitt med fatning.

Tja... lurer på om du kan ha rett i det med overvekt av menn Care, men jeg tror samtidig at det er greit når konfliktene blir lufta med en gang - det er å være ufin jeg reagerer på.

Suz :wink:

Skrevet

Hei suzy

Jeg mener også det er riktig å "ta" konfliktene når de kommer, men det er på hvilken måte de blir tatt opp på. Å være ufin å kjefte, følger jeg er litt passè.

Drit i fyren, han er et null....(Ble det bedre nå :sjarmor: )

Skrevet

Det er på tide med et bøllekurs damer.

Trikset er å ALDRI bli sint ... men å servere profesjonelle spydigheter med rolig stemme.

Da kan man si:

- Tror du det er mulig at vi kan ha denne samtalen på en normal voksen måte

- Dette er vel ikke spesielt profesjonell oppførsel er det vel.

- Slik snakker faktisk ikke voksne mennesker til hverandre.

- Du får ringe på igjen / vi får snakke om dette når du har roa deg ned litt og vi kan ha en profesjonell og voksen samtale om dette

- Du trenger ikke lage en scene - man kan snakke sammen på normalt vis

(effektivt overfor menn ettersom det "å lage en scene" er noe kvinner "gjør" når de blir sinna... avmaskulinisering rett og slett - andre argumenter av samme sort er også effektive - "du trenger ikke ta deg så nær av dette... - jeg skjønner at du er lei deg men... " osv)

- Det er faktisk vanskelig å samarbeide med deg når du må lage en scene hver gang det kommer kritikk av noe som er innenfor ditt ansvarsområde.

Triksene er altså:

- å være helt iskald rolig og profesjonell. (Opptre som den voksne)

- Å hele tiden bruke jobb-språk (ansvarsområde - delegere oppgaver - negative tilbakemeldinger o.s.v)

- Og så gå rett til angrep på et svakt punkt i jobbsammenheng - nemlig behovet for overtak og å være god i jobben sin.

Det er faktisk utrolig hvilke nedvurderinger og frekkheter man kan tillate seg om man bruker et profesjonelt språk og beholder roen hele tiden.

(Menn har gjort dette i årevis - det kalles hersketeknikker)

Og om konflikten må opp til et høyere nivå så kan man med god samvittighet si at "det er vanskelig å samarbeid når vedkommende ikke kan snakke rolig om ting - men må kjefte og være ufin". Og si (som sant er) at vedkommende blir rasende og lager oppstyr hver gang det kommer kritikk av noe som er innenfor vedkommendes ansvarsområde.

Og så si at man selv naturligvis er interessert i både kritikk og tilbakemeldinger, men at man forventer å kunne ha en profesjonell-samtale på normalt voksent vis. Og opplever det som vanskelig å samarbeide når vedkommende ikke kan være konstruktiv og saklig.

(- for det kan ingen sjef være uenig i...)

Og vips så sitter man igjen som engel som scorer sjefspoeng mens den andre har et adferdsproblem i sjefens øyne (som jo er sant) :briller:

:oops: Æh... det må vel sies at målet her er å sitte igjen å føle seg som vinneren - ikke å få løst situasjonen på en konstruktiv måte.... altså ikke spesielt profesjonelt... men det er hemmelig...

(Skal man være konstruktiv så er humor et godt triks... når noen ringer hver torsdag så kan man si "Da er det tid for torsdagssamtalen vår ja... hva kan jeg hjelpe deg med denne uken" kjempeblidt)

Skrevet
:ler: Applaus til Anna :ler: Du er herved utpekt som kvinneguidens rådgivende konflikt megler....
Gjest Poirot
Skrevet

Kjenner en som ble skjelt ut på jobb av en på samme nivå. Han sa saklig: dette gidder jeg ikke sitte å høre på, du får ringe tilbake når du har roet deg. Det får være grenser for hva slags dritt man skal ta imot.

Selv ble jeg skjelt ut da jeg jobbet på ICA, og en kunde ikke fikk lov til å ta med varene hjem og etterpå komme tilbake med legitimasjon for sjekken hun ville skrive ut (hadde glemt id hjemme). Hun skreik og hylte, og mannen var ganske så flau. Laaaang kø bak henne. Det ble så ille at andre kunder ba henne roe seg, og etter at hun stormet ut uten å betale og uten poser sa de: "dette taklet du fint". Ekspederte de ferdig, og gikk ut på kjølerommet og gråt en liten skvett.

Skrevet
Hei suzy

Jeg mener også det er riktig å "ta" konfliktene når de kommer, men det er på hvilken måte de blir tatt opp på. Å være ufin å kjefte, følger jeg er litt passè.

Drit i fyren, han er et null....(Ble det bedre nå :sjarmor: )

JA!!! Masse bedre nå :kysse:

Du er snill du!

Suz

Gjest Poirot
Skrevet

Applaus for Anna!!

Dette bør vi alle øve på.

Skrevet

Jeg har forresten blitt skjelt ut noe helt inne i H... av folk på jobb før. Jobbet på rulettbord på et utested i by'n og du kan jo tenke deg sjøl hvordan det er å holde orden på en haug med dumme, drita mennesker i fri flyt... :roll:

Flere morsomme eposoder der gitt. Jeg fikk noe utbytte av det ettersom jeg luftet all mulig frustrasjon ved å ta av og bli rasende på "kundene" når de ikke oppførte seg som folk (det er lov på et utested...)

Skreik så høyt til en fyr at folk i baren (20 m unna) snudde seg (og det skal noe til på et overfylt utested med høy musikk... :oops: )

Denne gangen tok jeg det rimelig rolig faktisk - ble sint etterpå. Skal ta med meg Anna sine fantastisk gode tips til neste møte og be ham ta det med ro og ikke lage en scene *ond latter* :ler:

Suz :lol:

Suz

Skrevet

Veldig gode tips fra Anna! Særlig å ha en rolig stemme. Har trent opp stemmen min til å takle slike konflikter. Trikset er å puste dypt inn og legge stemmen litt ned. Det er lett å få en skjelvende eller høy stemme i slike situasjoner og da hjelper det ikke om du har velformulerte spydigheter. Slet litt med dette i begynnelsen, men trening gjør mester :briller:

Skrevet
Veldig gode tips fra Anna! ....

....Slet litt med dette i begynnelsen, men trening gjør mester :briller:

Det der er jammen sant!!!Det med kontroll på stemmen er viktig for og virke profesjonell - og en annen fin ting er at man (iallefall i starten...) fokuserer mye på dette og ikke så mye på hva den idioten/mannen/monsteret (stryk det som ikke passer) egentlig sier...og min er faring (på et sted med et stoooort flertall menn....) tilsier at sinte menn er det ofte like greit og ikke høre alt fra!

En annen ting jeg har hatt stor glede/nytte av (etter anbefaling fra min sjef!!) var og høre litt på de "gale mennene" og si at enten kunne jeg sette dem over til henne eller bare si at når de sluttet og "skrike og bære seg" kunne de ringe meg tilbake, si "Ha en fortsatt god dag" og legge på... ikke noen god løsning, men man føler man har litt overtaket og det er da så meget bedre.... :wink:

(Det var spes 3 som mente at jeg kunne rydde opp i alt - uansett...problem med kjærringa, levering som ikke har kommet eller ingen rene kopper på avd 5km unna - klaaaart jeg kommer og fixer det... :evil: )

Skrevet

:oops: Åh jeg ber...

Men dette kan anbefales om man har litt ond humor.

Må innrømme at jeg begynte da jeg var gravid. For da gråt jeg bare noen sa bø til meg.

Plutselig en dag fant jeg meg selv hulkende over rattet i bilen min, etter å ha blitt skjelt ut av en drosjesjåfør fordi jeg hadde kjørt for sakte, når bilen foran meg hadde sladd på glatta.

Da bestemte jeg meg rett og slett for at ikke hadde tenkt å la meg såre av folk som faktisk hadde feil, og la dem få bruke meg som søplebøtte. Når andre folk oppførte seg som idioter så var det DE som skulle sitte igjen og føle seg som idioter etterpå også.

Og det har funka!!!! Her en dag sa jeg for eksempel til en rasende gråhåret herre i sportsbil (en kjendis faktisk) - som skjelte meg ut fordi han mente jeg hadde parkert for nært bilen hans, at "han nok burde roe seg ned en del før han kjørte bil, for det kunne umulig være særlig trafikksikkert å kjøre i den sinnstilstanden der".

Syntes nesten jeg kunne seg blodårene i hodet hans eksplodere en etter en. Og jeg avslutta med å si at "jeg har beklaget flere ganger, og jeg BURDE ikke parkert så nærme din bil. Men jeg trenger faktisk ikke å bruke tiden min på å bli skjelt ut på den måten her, voksne mennesker må da kunne snakke til hverandre på skikkelig vis."

Også gikk jeg mens han stod der og ropte.

Det er også veldig virkningsfullt å sette ord på det de gjør. For folk synes alltid de har retten på sin side... så om man liksom "snakker dem til rette" gjerne litt overbærende og får dem til å se at de roper og skriker og gjøre dem oppmerksom på at du selv greier å håndtere situasjonen uten å miste kontrollen... 1 - 0

Også er det stort sett det samme man kan si, og de samme folkene som er slik - så man kan faktisk forberede seg og øve litt og bestemme seg for hva man skal si.

Alltid godt med litt ondskap i hverdagen

Gjest sunshine-t
Skrevet

jeg ble skjelt ut hver dag av kunder når jeg jobbet i nsb.det var faktisk en som dro den så langt at jeg fikk skylden for en togulykke i england...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...